Związek Przedsiębiorców i Pracodawców od 10 lat aktywnie działa w tematyce akcyzowej dla produktów tytoniowych w Polsce. Została wypracowana mapa drogowa, która zakładała stopniowe podwyżki akcyzy. Mimo zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że polityka akcyzowa nie zmieni się do 2027 roku, już w październiku producentów mogą czekać poważne zmiany.
Podwyżka na wyroby tytoniowe może wzrosnąć o 25 procent, a na urządzenia elektryczne o 40 zł. Jak informują przedstawiciele ZPP, może doprowadzić to do chaosu inwestycyjnego, co zdecydowanie osłabi pozycję Polski na rynku.
Zerwanie umowy społecznej jaką była mapa akcyzowa, drastyczne, nieuzasadnione podwyżki akcyzy i zmiany w aż 4 niespójnych aktach prawnych oraz liczne, nieprzemyślane zapowiedzi zmian w prawie przekładają się na ogromną niepewność wśród przedsiębiorców i klientów. Konferencja uzgodnieniowa, zwołana przez Ministerstwo Finansów z dnia na dzień, jest kolejnym przykładem na to, jak pośpiesznie procedowane są zmiany i w jakiej niepewności muszą poruszać się przedsiębiorcy – powiedział m.in. wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Marcin Nowacki.
ZPP przedstawiło siedem kluczowych postulatów branży, kładących nacisk na potrzebę stabilnych i sprawiedliwych regulacji, które sprzyjają zarówno rozwojowi gospodarczemu, jak i ochronie zdrowia publicznego, podkreślając zarówno wkład ekonomiczny branży, jak i jej odpowiedzialność społeczną.
Patronem medialnym XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu są „Gazeta Wrocławska” i „Strefa Biznesu”, należące do Polska Press Grupy - wydawcy m.in. ponad 500 serwisów miejskich skonsolidowanych pod marką NaszeMiasto.pl, ogólnopolskiego portalu informacyjnego i.pl, 22 serwisów i 20 dzienników regionalnych oraz serwisów e-commerce, branżowych i tematycznych, w tym: Stronapodrozy.pl, Strefaedukacji.pl i Shownews.pl.