Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chryzantemy i znicze - roczna sprzedaż w dwa dni

Magdalena Szymańska-Smarżewska [email protected] tel. 85 748 95 42
Ludzie chryzantemy kupują i kupować będą. To niezastąpione kwiaty na Święto Zmarłych - mówi Benedykt Korolczuk.
Ludzie chryzantemy kupują i kupować będą. To niezastąpione kwiaty na Święto Zmarłych - mówi Benedykt Korolczuk.
Znicze i chryzantemy to produkty, które chwile swojej świetności przeżywają przed Świętem Zmarłych. Jak twierdzą producenci, w ciągu kilku dni są w stanie sprzedać nawet osiemdziesiąt procent rocznej produkcji.

- U nas sezon zaczyna się już w miesiącach letnich. Już wtedy zwiększamy produkcję - mówi pan Leszek, właściciel firmy Sas w Białymstoku, produkującej znicze, świece i artykuły chemiczne. - A od września rozpoczął się gorący okres: produkcja na eksport oraz zaopatrzenie hurtowni. Teraz trwa największa sprzedaż do sieci sklepów detalicznych. 

W przypadku chyzantem sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ o tym czy "sezon" okaże się udany, decyduje pogoda. A ta jest nieprzewidywalna i lubi płatać figle.

- Kiedy jesień jest cieplejsza, jak było rok czy dwa lata temu, to ruch zaczyna się na tydzień przed Świętem Zmarłych - mówi Benedykt Korolczuk, właściciel Gospodarstwa Ogrodniczego Korolczuk w Henrykowie.- Natomiast, kiedy jest zimno, wszystko odwleka się w czasie i ludzie kupują kwiaty dopiero na dwa dni przed świętami.

Brak zagranicznej konkurencji Jak twierdzą eksperci z tej branzy jest ona dość trudna. Dowodem na to jest fakt prowadzenia produkcji w stu procentach w oparciu o polski kapitał.  - Nie słyszałem o firmach zagranicznych sprzedających w Polsce taki towar, chyba że znicze elektryczne produkowane w Chinach - dodaje właściciel SAS-a. - Osiemdziesiąt procent rocznej sprzedaży odbywa się w ciagu jednego miesiąca. Wymaga to dużych nakładów finansowych, istnieje potrzeba posiadania dużych powierzchni produkcyjnych i magazynowych.

Podobnego zdania jest Benedykt Korolczuk, hodowca chryzantem.

- Mam ponad 2,5 hektara chryzantem - mówi. - Kupują je ode mnie nie tylko prywatni sprzedawcy, ale także duże sklepy i hipermarkety. To towar specyficzny, który ciężko jest ściągnąć zza granicy.  

Wcześniej - taniej

Jak zauważa pan Benedykt, różnica pomiędzy produkcją zniczy, a kwiatów polega na tym, że znicz produkuje się w kilka munut, natomiast kwiat potrzebuje o wiele więcej czasu.

- Rozsady sprowadzamy już w styczniu i wtedy zaczynamy hodowlę - mówi Benedykt Korolczuk. - Już nie ma tak, jak kilka lat temu, kiedy to ludzie kupowali bardzo dużo kwiatów i ozdób na groby. Wystarczy przejść się po cmentarzu. Widać, że jest skromniej.

Wiele osób decyduje się jednak na kupno kwiatów i zniczy nawet na kilka tygodni przed listopadowymi świętami. - Jest sporo taniej - mówi pani Krystyna, sprzedawczyni kwiatów i zniczy przy jednym z białostockich cmentarzy - Znicze duże można kupć już od sześciu złotych, za dużą, żółtą chryzantemę zapłacimy około osiem złotych. Na dwa dni przed świętami podnosi się ceny, a na Wszystkich Świętych za znicze lub kwiaty można zapłacić nawet trzy razy więcej niż tydzień przed.

Bo każdy chce zarobić

To, że cmentarne produkty drożeją przed świetami nie jest niczym zaskakującym.

- Dzisiaj ludzie prześcigają się w sprzedaży, bo każdy chce zarobć - dodaje Benedykt Korolczuk. - Chryzantema, która wychodzi ode mnie za 8 złotych, pod cmentarzem często kosztuje dwa trzy razy tyle. Hurtowo kwiaty kosztują od 1,50 do 12 złotych. Kiedy trafia do kwiaciarni, marketów, pod cmentarz jest już droższa. To prawo rynku. W tym roku jednak nie powinniśmy się spodziewać wysokich cen.

Praca ciężka, ale z zyskiem

Branża ta jest o tyle specyficzną, że choć produkcja, uprawa i sprzedaż trwa przez cały rok, to nawiększe zyski generuje raz w roku. 

- Parę lat temu ogrodnictwo było bardzo opłacalne, teraz jest słabiej - mówi Benedykt Korolczuk. - Nakłady pracy są duże, inwestować też trzeba. 

Podobnego zdania są producenci i sprzedawcy zniczy.

- Konkurencja jest coraz większa, zysk z roku na rok mniejszy, osiągany głównie poprzez zwiększenie sprzedaży. A to niełatwe wobec skali oferty hipermarketów - przyznaje właściciel hurtowni Sas. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny