Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chcesz pożyczyć pieniądze? Przeczytaj to

Redakcja
Chcesz pożyczyć pieniądze? Przeczytaj toZ analizy spraw prowadzonych obecnie przez UOKiK wynika, że w wielu przypadkach zamiarem intencja przedsiębiorcy nie jest udzielenie nam kredytu, a jedynie pobranie „opłaty", a następnie odmówienie wypłaty kredytu.
Chcesz pożyczyć pieniądze? Przeczytaj toZ analizy spraw prowadzonych obecnie przez UOKiK wynika, że w wielu przypadkach zamiarem intencja przedsiębiorcy nie jest udzielenie nam kredytu, a jedynie pobranie „opłaty", a następnie odmówienie wypłaty kredytu. scx.hu
UOKiK przygotował specjalną zakładkę na swojej stronie z poradami dla osób chcących skorzystać z usług finansowych.

Jakie informacje powinien otrzymać konsument przed podpisaniem umowy z kredytodawcą? Na co zwrócić uwagę  analizując oferty produktów finansowych dostępnych na rynku? Odpowiedzi na blisko 40 najważniejszych pytań dotyczących funkcjonowania konsumentów na rynku usług finansowych można znaleźć od dziś w specjalnej zakładce na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Informacje przygotowane przez prawników będą na bieżąco aktualizowane wraz z napływem do Urzędu kolejnych sygnałów zgłaszanych przez do organizacji pozarządowych oraz miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. 

Pożyczasz pieniądze – pamiętaj

Zanim konsument zdecyduje się na kredyt w jakiejkolwiek instytucji, powinien sprawdzić, na jakiej podstawie działa określony przedsiębiorca oraz czy  kto sprawuje nadzór na jego działalnością. Ważne są informacje przekazywane już na wstępie przez pożyczkodawcę - szczególną uwagę zwracamy na reklamujących się hasłami typu „kredyt bez BIK”, „nawet z komornikiem”.

Z analizy spraw prowadzonych obecnie przez UOKiK wynika, że w wielu przypadkach zamiarem intencja przedsiębiorcy nie jest udzielenie nam kredytu, a jedynie pobranie „opłaty przygotowawczej”, „zadatku” lub inaczej nazwanej należności, a następnie odmówienie wypłaty kredytu wnioskowanej kwoty. Warto wiedzieć, że zgodnie z przepisami prawa w takiej sytuacji pożyczkodawca jest zobowiązany do zwrotu wszelkich pobranych opłat, lecz konsumenci mają duże problemy z wyegzekwowaniem tego obowiązku.

Przy zawieraniu umowy pożyczki należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • podmiot, z którym konsument zawiera umowę – sprawdzamy czy jest osobą fizyczną, czy też osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub osobą prawną (spółką). Jeżeli stroną umowy jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, konsument nie będzie objęty ochroną prawną przewidzianą ustawą o kredycie konsumenckim.
  • zabezpieczenia kredytu – sprawdzamy, jakie warunki dotyczące zabezpieczeń, które konsument musi spełnić, by otrzymać pożyczkę przewiduje umowa. Niejednokrotnie konsument zobowiązany jest zapewnić wysokie zabezpieczenie np. w wysokości 250 proc. wartości pożyczki. Niespełnienie tego wymogu wiąże się z tym, że kredytodawca nie wypłaca środków finansowych, a konsument traci opłaty pobrane w ramach rozpatrywania wniosku.
  • opłaty dodatkowe – sprawdzamy, czy umowa przewiduje inne wysokie opłaty np. za wizyty przedstawiciela firmy w domu, dodatkowe ubezpieczenia. Jeśli konsument znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, nie powinien decydować się na tego rodzaju dodatkowe usługi.
  • koszt pożyczki – sprawdzamy ile będzie kosztować nas pożyczenie pieniędzy.  Umowa musi zawierać jasną informację obejmującą wszystkie opłaty, które poniesie konsument – czyli  całkowity koszt pożyczki (RRSO).

Niezależnie od tego, na jaki produkt finansowy ostatecznie zdecyduje się konsument, należy pamiętać, że każdą umowę oraz wszystkie towarzyszące jej dokumenty zawsze przed podpisaniem trzeba bardzo dokładnie przeczytać, a w przypadku wątpliwości poprosić o ich wyjaśnienie przedstawiciela instytucji finansowej. Jeśli informacje nadal są dla konsumenta niezrozumiałe, warto zwrócić się o bezpłatną pomoc prawną do jednej z organizacji pozarządowych lub rzecznika konsumentów. W sytuacji gdy instytucja finansowa odmawia wydania wzorca umowy (przed jego podpisaniem) – należy rozważyć, czy z takim przedsiębiorą warto współpracować.

Konsumencie – skorzystaj z bezpłatnej pomocy

  • Urząd przypomina, że bezpłatną poradę prawną można otrzymać w blisko 400 biurach miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy ponadto prowadzą mediacje, analizują treści umów, pomagają sporządzić reklamacje. Do ich zadań należy także przygotowanie pozwów i innych pism procesowych dla konsumentów lub występowanie do sądu z powództwem.
  • Bezpłatnie można poradzić się również telefonicznie - dzwoniąc do prawników dyżurujących od poniedziałku do piątku w godz. od 9.00 do 17.00 pod numerem infolinii 0 800 007 707.
  • Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres [email protected], który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
  • Profesjonalna pomoc w sprawach konsumenckich świadczona jest również przez prawników w oddziałach Federacji Konsumentów znajdujących się na terenie całego kraju. Adresy oraz dane kontaktowe do organizacji udzielających bezpłatnych porad prawnych konsumentom można znaleźć korzystając z wyszukiwarki znajdującej się na stronie www.uokik.gov.pl. Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania wyłącznie  w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Chcesz pożyczyć pieniądze? Przeczytaj to - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny