Budżet Obywatelski. Pomnik, parking, boisko? To już ostatni moment na wybór [ZDJĘCIA]

Marta GawinaZaktualizowano 
Bulwary św. Jana Teologa powstały dzięki budżetowi obywatelskiemu 2014. Teraz białostoczanie zdecydują, czy rozpocznie się tu II etap zakładający m.in. budowę kładki, czy ścieżek rowerowych. Wojciech Wojtkielewicz
We wtorek, 18 października kończy się głosowanie na projekty zgłoszone do budżetu obywatelskiego 2017. Wybierać możemy spośród 25 pomysłów ogólnomiejskich i 37 osiedlowych.

W czwartej edycji Budżetu Obywatelskiego do dyspozycji mieszkańców jest dziesięć milionów złotych. Posłużą do realizacji tych zadań, które otrzymają największe poparcie. Dlatego zachęcam do obywatelskiej aktywności, do głosowania na projekty najbardziej potrzebne naszemu społeczeństwu - mówi prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.

I warto się pośpieszyć. We wtorek oficjalnie kończy się głosowanie. Obywatelskie projekty można wybierać przez internet albo w punktach konsultacyjnych. Ten pierwszy sposób już wybrało ponad osiem tysięcy białostoczan - to wyniki z poniedziałku.

Co się cieszy największą popularnością? Na razie nie wiadomo. Wyniki mamy poznać w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Wiadomo za to, że wybierać możemy spośród pomysłów ogólnomiejskich i osiedlowych. Wśród tych pierwszych znajdziemy m.in. budowę strzelnicy przy Węglowej, sprytne ławki w centrum miasta posiadające m.in. ładowarkę do telefonów, czy ciąg dalszy prac na bulwarach św. Jana Teologa. Jest też park przy ul. Szkolnej, czy skatepark na Wygodzie.

Wśród projektów osiedlowych nie brakuje parkingów (między innymi przy Bema, Zachodniej, Malmeda, na Wygodzie). Dojlidy chciałyby mieć ścieżkę rowerową przy ul. Wiewiórczej, a Jaroszówka chodnik od ul. Zygmunta Augusta do Błękitnej.

Pojawiają się też siłownie pod chmurką (Dziesięciny II, Skorupy), a nawet ściany wspinaczkowe (Antoniuk). Osiedlowe projekty może wybierać każdy, nie tylko mieszkaniec danej dzielnicy, jak to było w ubiegłym roku.

Warto też pamiętać, że w ogólnym głosowaniu mogą uczestniczyć osoby nieletnie, już od 13 roku życia. Potrzebna jest tylko zgoda prawnych opiekunów.

Budżet obywatelski w Białymstoku działa już od 2014 roku. W pierwszej edycji projekty zgłoszone przez mieszkańców wybierało ponad 40,5 tysiąca osób, w drugiej - prawie 49 tysięcy, a w trzeciej - ponad 50 tysięcy.

Jedna osoba może wskazać maksymalnie jeden projekt ogólnomiejski i maksymalnie dwa osiedlowe. Wybierać można projekty z każdej dzielnicy, bez względu na miejsce zamieszkania.

Głosować można na trzy sposoby, m.in. przez internet.

Wystarczy wejść na stronę www.bialystok.pl i wypełnić elektroniczną kartę. Bardzo ważne - po głosowaniu koniecznie trzeba potwierdzić swój wybór klikając w link aktywacyjny otrzymany na e-maila. Link aktywacyjny przyjdzie na e-maila po kilku minutach od zagłosowania. Warto też sprawdzić folder SPAM. Tylko głosy potwierdzone zostaną uznane za ważne.

Dostępne są też ankiety papierowe w punktach konsultacyjnych: kancelarii ogólnej urzędu miejskiego przy ul. Słonimskiej 1, w Departamencie Obsługi Mieszkańców przy ul. Branickiego 3/5, w Punkcie Obsługi Klienta BKM przy ul. Lipowej 16, w Centrum Współpracy Organizacji Pozarządowych przy ul. Świętojańskiej 22/1. Tu też będzie można oddać wypełnioną ankietę.

Wyniki głosowania mamy poznać do 31 października.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 27

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
TAKI rozum ?
W dniu 25.10.2016 o 15:41, Pan Grzegorz napisał:

co ciekawie że w stolicy Estonii Tallinie Komunikacja Miejska jest bezpłatna i jej funkcjonowanie jest nawet tańsze niż tej z biletami , a u nas wszystko jest najdroższe. 

BO TAM , nikomu nawet do głowy nie przychodzi pomysł budowy muzeum sybiru za 30 mln. zł. i 10 etatów na dobry początek, a nasi wybrańcy zapewne niedługo zaczną budować jeszcze jedno muzeum i kilka pomników.

k
kup rower
W dniu 25.10.2016 o 13:33, Gość napisał:

.....  Byłoby fajnie, gdyby bilety na komunikację zbiorową były tańsze i żeby wszędzie dało się dojechać transportem zbiorowym.   

Polska powinna wrócić do wcześniejszego projektu ustawy określającej zasady przyznawania prawa wyłącznego dla przewożników zbiorowego transportu publicznego na obszarze wewnątrzwojewódzkim, czyli tak, jak jest w wielu państwach Unii Europejskiej, bo teraz mało gdzie można dojechać.

P
Pan Grzegorz
W dniu 25.10.2016 o 13:33, Gość napisał:

podejrzewam, że ekonomiści zdecydowanie nie doszacowali  kosztów "leczenia zasmogowanych",   a są to koszty istotne . istotne też są odpowiednie przepisy , którymi można sporo wyregulować.  Ważne, aby parkingi były co najmniej kilkanaście metrów od okien i żeby nie wycinać drzew dla tego celu, ALE GENERALNIE ZGADZAM SIĘ Z PANEM.  Byłoby fajnie, gdyby bilety na komunikację zbiorową były tańsze i żeby wszędzie dało się dojechać transportem zbiorowym.   

co ciekawie że w stolicy Estonii Tallinie Komunikacja Miejska jest bezpłatna i jej funkcjonowanie jest nawet tańsze niż tej z biletami , a u nas wszystko jest najdroższe. 

G
Gość
W dniu 25.10.2016 o 01:03, lurker napisał:

........Mam wrażenie, że próbujesz przypisać parkingom jakąś wyimaginowaną funkcję społeczną i chcesz udowodnić, iż jest ona ważniejsza niż funkcja muzeów. 

Nie jestem przeciwnikiem muzeów, zawsze interesowała mnie historia , a też i sztuka współczesna, ale w sytuacji finansowej naszego miasta i spojrzeniu na jego najpilniejsze potrzeby, uważam że przez najbliższe kilkanaście lat powinniśmy zadowolić się tymi obiektami kultury, które mamy.  Na dzisiaj ważniejsze są drogi, parkingi wielopoziomowe na osiedlach, boiska i hale sportowe przy szkołach, ale najważniejsze są fabryki.  

G
Gość
W dniu 25.10.2016 o 00:54, lurker napisał:

Widzisz tu jakiś dysonans - budowanie nieekonomicznych parkingów podyktowane jest względami ekonomicznymi?? :D........... i leczenie zasmogowanych. ......

podejrzewam, że ekonomiści zdecydowanie nie doszacowali  kosztów "leczenia zasmogowanych",   a są to koszty istotne . istotne też są odpowiednie przepisy , którymi można sporo wyregulować.  Ważne, aby parkingi były co najmniej kilkanaście metrów od okien i żeby nie wycinać drzew dla tego celu, ALE GENERALNIE ZGADZAM SIĘ Z PANEM.  Byłoby fajnie, gdyby bilety na komunikację zbiorową były tańsze i żeby wszędzie dało się dojechać transportem zbiorowym.   

l
lurker
W dniu 24.10.2016 o 19:08, niewierny LURKEROWI napisał:

PANIE LURKER ! To chyba jasne,że nie można wydać wszystkich pieniędzy podatników na rozpamiętywanie naszej historii.

Zgadzam się z tym, więc nie rozumiem dlaczego sugerujesz coś innego. Mam wrażenie, że próbujesz przypisać parkingom jakąś wyimaginowaną funkcję społeczną i chcesz udowodnić, iż jest ona ważniejsza niż funkcja muzeów. Przypomnę Ci może o co chodzi w tej dyskusji, bo ciągle podniecasz się muzeami, chociaż w kontekście tego wątku zupełnie mnie one nie interesują. Parkingi wielopoziomowe. Ich opłacalność z punktu widzenia ekonomi. Fakt niezmienny jest taki, że są nieopłacalne. A ty ciągle próbujesz udowodnić, że są bardziej opłacalne niż muzeum. Jeszcze bardziej opłacalne są parki. Może zamiast muzeów i parkingów zbudujmy parki, albo jeszcze lepiej ścisłe rezerwaty?

l
lurker
W dniu 24.10.2016 o 19:08, niewierny LURKEROWI napisał:

trzeba żyć do przodu i budować przede wszystkim np.drogi i parkingi

Widzisz tu jakiś dysonans - budowanie nieekonomicznych parkingów podyktowane jest względami ekonomicznymi?? :D
KAŻDY samochód osobowy jest obciążeniem finansowym dla miasta (są dokładne wyliczenia ile miasto traci na samochodzie, a ile zarabia na rowerze, nawet jeśli rowerzysta pedałuje do tyłu). Jaki jest sens (ekonomiczny) budowy kolejnych parkingów? Więcej parkingów oznacza więcej trującego szrotu ma ulicach. Tutaj na alarm już biją wszystkie wydawnictwa - te lewe i te prawe. Samochody stanową drugi czynnik smogotwórczy w polskich miastach, które to z kolei mają najgorsze powietrze w całej Europie(coś ok.20 miast w pierwszej 30). Wydatki związane na służbę zdrowia z tego powodu są kolosalne. Wzrasta śmiertelność. Tak więc więcej parkingów, to więcej samochodów, które nie mogą się pomieścić na drogach. Korki, zanieczyszczenie. Rozbudujmy więc i remontujemy drogi (za kolejne publiczne pieniądze). Wytnijmy drzewa i dowalmy po kolejnym pasie. Przez moment wzrasta ilość wolnego miejsca, ludzie kupują więcej szrotów, bo na ulicy zrobiło się miejsce. Po pewnym czasie nowa, szeroka droga, staje się zakorkowana, a czas przejazdu nie ulega większej zmianie w stosunku do stanu sprzed budowy. Zbudowaliśmy drogę i tym samym zachęciliśmy kolejnych mieszkańców do podróży autem. Tę teorię opisali David Lewis i Martin Mogridge w 1990 roku na podstawie badań prowadzonych przez ponad dekadę i od tego czasu jest zwana prawem Lewisa-Mogridge’a. Auta znowu parkują na trawnikach, bo jest ich za dużo. My wydajemy kolejne publiczne pieniądze na budowanie dróg, budowanie parkingów, walkę ze smogiem i leczenie zasmogowanych. Po jakimś czasie braknie nam miejsca na nowe parkingi, a że nie możemy rozwalić muzeów pod ich budowę, to może teraz rozwalimy szkoły? Dobry pomysł - mniejsze obciążenie finansowe dla samorządu.
Wot i Twoja ekonomia...
Oczywiście przy założeniu, że miasto dokłada do samochodu, ale przecież tak nie jest, prawda? Na pewno nie w Polsce, bo u nas są inne realia.

n
niewierny LURKEROWI
W dniu 23.10.2016 o 21:57, Gość napisał:

Niestety nie uwierzę Ci, bo to co Ty zobaczyłeś w muzeum, ja przeżyłem na własnej skórze (chociaż w niejednym muzeum też byłem), zdania nie zmieniam - W  BIAŁYMSTOKU JEST WYSTARCZAJĄCA ILOŚĆ  MUZEÓW - brakuje inwestycji potrzebnych do życia codziennego.  BARDZO  CENIĘ  PATRIOTÓW,  ( ale czy np. muzeum sybiru, czy muzeum żydowskie, mieszczą się w tym pojęciu ?).  POZDRAWIAM.

PANIE LURKER ! To chyba jasne,że nie można wydać wszystkich pieniędzy podatników na rozpamiętywanie naszej historii, trzeba żyć do przodu i budować przede wszystkim np.drogi i parkingi choć wg. niektórych ekonomistów mogą być nieopłacalne .  Nie twierdzę, że muzea są niepotrzebne, ale trzeba myśleć ekonomicznie i mądrze wybierać priorytety. DOBRA  RADA : PEDAŁAMI  TRZEBA  KRĘCIĆ  DO  PRZODU.

l
lurker
W dniu 23.10.2016 o 21:57, Gość napisał:

Niestety nie uwierzę Ci, bo to co Ty zobaczyłeś w muzeum, ja przeżyłem na własnej skórze (chociaż w niejednym muzeum też byłem), zdania nie zmieniam - W  BIAŁYMSTOKU JEST WYSTARCZAJĄCA ILOŚĆ  MUZEÓW - brakuje inwestycji potrzebnych do życia codziennego.  BARDZO  CENIĘ  PATRIOTÓW,  ( ale czy np. muzeum sybiru, czy muzeum żydowskie, mieszczą się w tym pojęciu ?).  POZDRAWIAM.

Miałeś uwierzyć w koszty budowy i eksploatacji dróg. Twoje patriotyczne fetysze mnie nie interesują.

G
Gość
W dniu 22.10.2016 o 23:18, lurker napisał:

Je...........Może zamiast muzeów zrezygnujmy z budowy dróg - wiesz ile one kosztują? Budowa, a potem ich utrzymanie? Są duuuuużo droższe, uwierz mi.Muzeum, wybacz, spełnia nieco inną, nieco ważniejszą funkcję niż parking. 

Niestety nie uwierzę Ci, bo to co Ty zobaczyłeś w muzeum, ja przeżyłem na własnej skórze (chociaż w niejednym muzeum też byłem), zdania nie zmieniam - W  BIAŁYMSTOKU JEST WYSTARCZAJĄCA ILOŚĆ  MUZEÓW - brakuje inwestycji potrzebnych do życia codziennego.  BARDZO  CENIĘ  PATRIOTÓW,  ( ale czy np. muzeum sybiru, czy muzeum żydowskie, mieszczą się w tym pojęciu ?).  POZDRAWIAM.

l
lurker
W dniu 22.10.2016 o 21:12, KULTURA GÓRĄ ? napisał:

Tawariszcz objasnij pażałusta, ile kosztowałoby utrzymanie muzeum wybudowanego za 100 mln. zł. (łącznie z organizowanymi tam imprezami i tzw. działalnością kulturalną i badawczo - naukową), nikomu niepotrzebnego. nie policzyłeś też kosztów zniszczonego środowiska i ludzkiego zdrowia. Taki wielopoziomowy parking jest przy ul. Waszyngtona (szpital USK), nie ma potrzeby jechać do Krakowa.

Jest też przy Gołębiu  - można wejść i sprawdzić "obłożenie" i estymować opłacalność przedsięwzięcia.
Może zamiast muzeów zrezygnujmy z budowy dróg - wiesz ile one kosztują? Budowa, a potem ich utrzymanie? Są duuuuużo droższe, uwierz mi.
Muzeum, wybacz, spełnia nieco inną, nieco ważniejszą funkcję niż parking.
Wiedziałbyś o tym, gdybyś, bywał w takich przybytkach zwłaszcza w takich, jak np. muzeum Powstania
Skoro jednak muszę Ci to teraz tłumaczyć, to obawiam się...

K
KULTURA GÓRĄ ?
W dniu 22.10.2016 o 18:59, lurker napisał:

Co ty z tymi muzeami? Jakiś fetysz?...........................Objasnij, pażałsta...

Tawariszcz objasnij pażałusta, ile kosztowałoby utrzymanie muzeum wybudowanego za 100 mln. zł. (łącznie z organizowanymi tam imprezami i tzw. działalnością kulturalną i badawczo - naukową), nikomu niepotrzebnego. nie policzyłeś też kosztów zniszczonego środowiska i ludzkiego zdrowia. Taki wielopoziomowy parking jest przy ul. Waszyngtona (szpital USK), nie ma potrzeby jechać do Krakowa.

l
lurker
W dniu 22.10.2016 o 15:44, NIE PAJMIOSZ? napisał:

rżniesz głupa , albo naprawdę niczego nie zrozumiałeś - tu bez żadnego liczenia widzimy że z takiego ( nawet bezpłatnego) parkingu będą codziennie korzystać mieszkańcy, koszty jego utrzymania byłyby bardzo niskie ( niepotrzebne są wysokopłatne stanowiska dla kolesi partyjnych),  natomiast utrzymanie muzeum, to studnia bez dna za pieniędzy podatników - NIECH  "INWESTOR"  WEŻMIE OD MIASTA  DZIAŁKĘ  ZA  ZŁOTÓWKĘ  I NIECH  WYBUDUJE  TE DWA  MUZEA  I  HALĘ  SPORTOWĄ  NA  5 TYS. WIDZÓW.  Muzeów mamy dość, stoją puste, a parkingów nie ma, więc ludzie niszczą swoje środowisko.

Co ty z tymi muzeami? Jakiś fetysz?
"Jednocześnie parking wielopoziomowy, z uwagi na zamknięty charakter, ma generować wysokie koszty utrzymania. Sprzątanie, obsługa obiektu, media pochłaniałyby rocznie około 600 tys. zł."
"pod Muzeum Narodowym w Krakowie kosztował 15 milionów złotych. Ma 150 miejsc. Jedno miejsce – 100 000 złotych. Założywszy pełne obłożenie parkingu przy cenie 3 zł/godzinę przez 12 godzin dziennie (superoptymistycznie), jedno miejsce zwróci się po 2777 dniach, czyli po niecałych ośmiu latach. Sporo. A mówimy tylko o 150 miejscach. Kropelka w morzu."
Jak to powyżej ma się do Twojego:

tu bez żadnego liczenia widzimy że z takiego ( nawet bezpłatnego) parkingu będą codziennie korzystać mieszkańcy, koszty jego utrzymania byłyby bardzo niskie

Objasnij, pażałsta...

 

N
NIE PAJMIOSZ?
W dniu 22.10.2016 o 15:13, lurker napisał:

slajd nr 2 - na końcu są wyliczenia "opłacalności"....................Możesz teraz udowodnić doktorkom, jak bardzo są chorzy, bo posiadając taką wiedzę, możesz zacząć "inwestować" - pewnie miasto nawet odda Ci działkę za złotówkę, jak już zainwestujesz 30 dużych baniek w parking miejski :D

rżniesz głupa , albo naprawdę niczego nie zrozumiałeś - tu bez żadnego liczenia widzimy że z takiego ( nawet bezpłatnego) parkingu będą codziennie korzystać mieszkańcy, koszty jego utrzymania byłyby bardzo niskie ( niepotrzebne są wysokopłatne stanowiska dla kolesi partyjnych),  natomiast utrzymanie muzeum, to studnia bez dna za pieniędzy podatników - NIECH  "INWESTOR"  WEŻMIE OD MIASTA  DZIAŁKĘ  ZA  ZŁOTÓWKĘ  I NIECH  WYBUDUJE  TE DWA  MUZEA  I  HALĘ  SPORTOWĄ  NA  5 TYS. WIDZÓW.  Muzeów mamy dość, stoją puste, a parkingów nie ma, więc ludzie niszczą swoje środowisko.

m
moje 2 stoją
W dniu 20.10.2016 o 12:32, lurker napisał:

A czy ktoś Ci każe kupować złom (lub nie złom) i skąd przekonanie, że nawet jak już go kupisz, to miasto ma obowiązek wyciąć drzewo, żebyś mógł go w tym miejscu zaparkować?

praktyka w tym zakresie jest ogólnie znana - żadne kazania in życzenia nie pomogą.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3