- Realizacja projektu ze względu na złożony zakres została podzielona na trzy zadania - mówi Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej urzędu miejskiego w Białymstoku.
Węzeł intermodalny to zakrojona na szeroką skalę inwestycja drogowa. Pierwotnie zakładała budowę centrum przesiadkowego w okolicach dworców PKP i PKS oraz przebudowę kilkunastu ulic i skrzyżowań. Miały powstać nowe chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Na jezdniach przewidziano buspasy dla autobusów BKM. By powstał dworzec miejski musiała zostać wyburzona część pawilonów CH Park. W ubiegłym roku zmienił się zakres inwestycji. Zrezygnowano m.in. z modernizacji ulicy Młynowej.
Ostatecznie projekt obejmuje:
- budowę centrum przesiadkowego w okolicy dworców PKP i PKS
- przejścia pieszo-rowerowego pod torami PKP, w tym korektę układu drogowego skrzyżowania ulic: Kolejowa – Zwycięstwa (zmiany w układzie drogowym na ul. Kolejowej w związku z budową przejścia podziemnego).
- przebudowę układu drogowego wokół centrum przesiadkowego (przebudowa ul. Bohaterów Monte Cassino od ul. Św. Rocha wraz ze skrzyżowaniem ulic: Kard. St. Wyszyńskiego i Bohaterów Monte Cassino oraz przebudowa ul. Łomżyńskiej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą M. Kopernika i ul. Młynową).
Czytaj też: Miasto ma posadzić 883 drzewa. To zadośćuczynienie za budowę węzła intermodalnego.
Pierwsza łopata ma zostać wbita na początku drugiej połowy 2021 roku.
- W czerwcu 2021 zostanie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy robót na budowę centrum przesiadkowego. W lipcu planowane jest rozpoczęcie robót związanych z wykonaniem przejścia pieszo-rowerowego, a w październiku z rozbudową ulic Bohaterów Monte Cassino i ul. Łomżyńskiej - wylicza Anna Kowalska.
Dodaje, że powyższe terminy są uzależnione od dat uzyskanie niezbędnych zezwoleń, które umożliwią rozpoczęcie robót.
Tunel pieszo-rowerowy będzie miał 103 metry, a przebudowa dróg na skrzyżowaniu ulic Zwycięstwa i Kolejowej obejmie odcinek o długości 250 metrów. Zostanie tam zbudowana nowa jezdnia, zatoki autobusowe, chodniki, zjazdy, a także oznakowanie poziome i pionowe.
Całkowita wartość projektu "Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku" wynosi ponad 183 mln zł. Miasto uzyskało dofinansowanie unijne na tę inwestycję w wysokości ponad 135 mln zł. W tegorocznym budżecie na ten cel przeznaczono 47,5 mln. W ramach projektu miasto zakupi też 20 samochodów elektrycznych ze stacjami ładowania.
Czytaj też: Komunikacja miejska. KPK testuje pierwszy autobus elektryczny.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?