Budowa obwodnicy Ciechanowca ma kosztować 110 mln zł. Władze woj. podlaskiego nie mają tyle pieniędzy. Będzie za to 12 innych inwestycji

Tomasz Maleta
Mieszkańcy musza na nią jeszcze poczekać. Jej budowa kosztowałaby 110 mln złotych. Władze województwa starają się o rządowe dofinansowanie.
Mieszkańcy musza na nią jeszcze poczekać. Jej budowa kosztowałaby 110 mln złotych. Władze województwa starają się o rządowe dofinansowanie. Fot.Archiwum
Prawie 44 mln z własnych pieniędzy zamierza wydać województwo podlaskie w 2021 roku na przedsięwzięcia związane z budową dróg. Lista obejmuje 13 zadań. W sumie wszystkie mają kosztować 263 mln. Zobacz, co będzie robione.

Zobacz, jakie inwestycje mają być realizowane w 2021 roku z pieniędzy własnych województwa podlaskiego. Kliknij zdjęcia w galerii.

Na razie w planach województwa nie ma budowy obwodnicy Ciechanowca.

- Pilna potrzeba jej budowy wynika z kilku powodów – uważa Jerzy Leszczyński, radny wojewódzki.

Czytaj też:Za 15 milionów złotych autobusy PKS Nova mają kursować na 35 liniach do końca 2021 roku. Jeśli zgodzi się sejmik województwa podlaskiego

Wskazał je w interpelacji do marszałka województwa. Są to:

  • Po zakończeniu przebudowy drogi DW 690 na odcinku Ciechanowiec — Ostrożany nastąpił znaczny wzrost natężenia ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych jadących od wschodniej granicy i z południa Polski oraz ruchu osobowego. Mieszkańcy południowej części województwa korzystają obecnie z tej drogi w kierunku Warszawy, dojeżdżając do S8 w miejscowości Poręba.
  • Wzmożony ruch na głównych arteriach komunikacyjnych Ciechanowca w ciągu dróg wojewódzkich, przebiegających przez zabytkowe centrum miasta, wąskimi ulicami, powoduje ogromną uciążliwość i zagrożenie bezpieczeństwa dla mieszkańców i funkcjonowania miasta.
  • Należy dodać, że wszystkie budynki ciągu drogi DW 690 objęte są ochroną konserwatora zabytków. Już dotychczasowy ruch kołowy powodował uszkodzenia budynków a wzrost jego natężenia doprowadzi do dalszej dewastacji obiektów, pogorszenie bezpieczeństwa, niezadowolenie mieszkańców i obniżenie atrakcyjności i walorów turystycznych miasta.
  • Most na rzece Nurzec w Ciechanowcu, w ciągu drogi DW 690 jest jedynym o tej nośności mostem w promieniu kilkudziesięciu kilometrów (kolejny znajduje się w miejscowości Brańsk, 26 km od Ciechanowca). W przypadku nawet chwilowego wyłączenia go z użytkowania (np. na skutek wypadku itp.) ruch w tej części województwa zostaje całkowicie sparaliżowany.

- Jest to bardzo niebezpieczne dla całej, kilku dziesięciotysięcznej społeczności mieszkającej, bądź przebywającej w okolicy Ciechanowca, ze względu na brak szybkiego dotarcia pogotowia, czy straży pożarnej

- tłumaczy Jerzy Leszczyński.

Czytaj też:Ciechanowiec. Mieszkańcy protestowali przeciwko powstaniu zakładu pirolizy opon.

Były marszałek przypomina też, że projekt budowy obwodnicy Ciechanowca ujęty jest na liście rankingowej zadań inwestycyjnych w Regionalnym Planie Transportowym Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich wykonał dokumentację techniczną i uzyskał decyzję środowiskową.

- Samorząd Ciechanowca, z własnych środków dofinansował kwotą 400 tysięcy złotych wykonanie w/w dokumentacji, co było dużym wydatkiem dla budżetu miasta – dodaje Jerzy Leszczyński.

Czytaj też:Wysokie Mazowieckie. Rozpoczęła się przebudowa drogi krajowej biegnącej przez miasto. To rekordowa inwestycja

Marszałek Artur Kosicki w odpowiedz na interpelację, przyznaje, że zamawiający posiada ważną decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach oraz pozwolenie wodnoprawne. Zaznacza jednak, że dokumentacja nie uwzględnia kolizji z transgraniczną siecią gazową. Chodzi konkretnie o budowę międzysystemowego gazociągu stanowiącego połączenie systemów przesyłowych Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Litewskiej wraz z infrastrukturą niezbędną do jego obsługi, tj. gazociąg DN700 na odcinku łączącym Węzeł i Tłocznię Gazu Hołowczyce z projektowanym gazociągiem DN700 relacji Rembelszczyzna — granica RP-LT (Polska — Litwa).

Jest to o tyle ważne, że jeśli władzom województwa uda się pozyskać pieniądze na wykonanie obwodnicy Ciechanowca w formule „aktualizuj i buduj”, to dokumentacja będzie wymagała uwzględnienia kolizji z gazociągiem i uzyskania nowych uzgodnień, oraz zezwolenia ZRID na realizację inwestycji.

- Czas realizacji rzeczowej po uzyskaniu środków finansowych planowany jest na 24 miesiące, a szacowana wartość inwestycji to ok. 110 mln zł. – wylicza Artur Kosicki w odpowiedzi na interpelację.

Czytaj też:Marszałek: Budżet 2021 roku jest stabilny i prorozwojowy

Marszałek przyznaje, że zarządca drogi będzie starał się pozyskać pieniądze na ten cel z nowego rządowego programu dedykowanego obwodnicom miast budowanym w ciągu dróg wojewódzkich.

- W chwili obecnej trwają prace nad budżetem województwa podlaskiego na rok 2021 – przypomina Artur Kosicki. – W przypadku nie uzyskania finansowania ze środków rządowych, inwestycję będziemy starać się zrealizować ze wsparciem środków dotacji samorządowych.

Na razie w projekcie przyszłorocznego budżetu na inwestycje drogowe realizowane ze środków własnych zarezerwowano 44,4 mln zł. Całkowita wartość wszystkich zamierzeń to 263 mln. Na liście zadaniowej znajduje się 13 pozycji.

Czytaj też:Ponad 6,5 mln zł chcą przeznaczyć w 2021 roku władze województwa podlaskiego na promocję regionu. W kraju, Belgii, Francji i Dubaju

Egzamin praktyczny kategoria B - Białystok. Materiał szkoleniowy WORD Białystok

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie