Spis treści
Roboty drogowe na odcinku S19 Krynice-Białystok Zachód rozpoczęły się w połowie marca 2024 roku. Po pięciu miesiącach od wbicia pierwszej łopaty drogowcy udostępnili zdjęcia zrobione zarówno z lotu ptaka, jak i z ziemi, obrazujące postęp prac. Zobacz je w naszej galerii.
Budowa S19 Krynice-Białystok Zachód. Postęp prac
Jeśli chodzi o zaawansowanie robót mostowych, to spośród wiaduktów najszybciej postępują prace przy budowie obiektu nad trasą ekspresową w Krynicach. To on przejmie na siebie dojazd z szosy ełckiej (Dk65) do miejscowości, w której znajduje się masz nadawczy o wysokości 331 metrów. Wykonano już ponad 33 proc. prac przy wnoszeniu obiektu. Po sąsiedzku wylano też czarną nawierzchnię na dwóch pasach ekspresówki w stronę planowanego ronda na wysokości brukowanego wjazdu do Obrubnik.
W sumie po pięciu miesiącach robót budowlanych zaawansowanie rzeczowe całego kontraktu wynosi niespełna 26 proc. Realizuje go konsorcjum firm PORR i Unibep. 10-kilometrowy odcinek od Krynic do węzła Białystok Zachód ma być gotowy w pierwszej połowie 2026 roku.
Trudny fragment drogi
Odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód to ważny fragment S19, bo w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA pełna koniczyna), łączący docelowo dwie drogi ekspresowe, powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km.
Zadanie obejmuje też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzekami Supraśl i Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok – Ełk.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś.