Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Brama, która doda Ci skrzydeł

(now)
Automatyka bramy składa się m.in. z elektronicznego programatora, zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem – fotokomórki lub listwy reagującej na nacisk, oraz klucza do awaryjnego otwierania. Na zdjęciu: system Styl (prod. Wiśniowski).
Automatyka bramy składa się m.in. z elektronicznego programatora, zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem – fotokomórki lub listwy reagującej na nacisk, oraz klucza do awaryjnego otwierania. Na zdjęciu: system Styl (prod. Wiśniowski). Fot. Wiśniowski
Przesuwana, czy dwuskrzydłowa? Na pewno z pełną automatyką i sterowaniem.

Gust i własne upodobania - zwykle tym kierujemy się przy wyborze bramy wjazdowej. Oczywiście uważamy też, by nasz system nie wypadł mniej okazale niż ten, który zafundował sobie sąsiad. Ale nie każdy rodzaj bramy da się zainstalować na każdej posesji.

- Jeżeli wybierzemy bramę przesuwną, musimy wcześniej sprawdzić, czy jest miejsce na swobodne jej otwarcie - mówi Leszek Piotrowski z firmy Wiśniowski, producenta bram garażowych, przemysłowych, ogrodzeń posesyjnych i automatyki (firma obchodzi właśnie 20-lecie istnienia. Gratulujemy!). - Do pełnego otwarcia bramy potrzebna jest odległość, którą można obliczyć korzystając z prostego wzoru: szerokość światła wjazdu + rozstaw śrub fundamentowych + 400 milimetrów.
Gdy zaś zdecydujemy się na bramę dwuskrzydłową, musimy pamiętać, że powinna otwierać się do wewnątrz posesji. A do jej otwarcie potrzebne będzie miejsce na swobodny ruch skrzydeł.

Drewno, aluminium, stal

Najczęściej bramy ogrodzeniowe produkowane są z elementów stalowych. Rzadziej spotyka się bramy aluminiowe. Są wprawdzie lżejsze i bardziej odporne na korozję, ale też droższe. Najwyższa półka wejściowego designu to bramy odlewane lub kute. Brama może stanowić również ramę metalową wypełnioną drewnem (deskami czy panelami z PVC).

Wypada spytać w tym miejscu, jakie są najtrwalsze. Brama to w końcu wieloletnia inwestycja.
- Elementy stalowe cynkowane ogniowo i malowane proszkowo są praktycznie nie do zniszczenia. Nie dają korozji żadnych szans - radzi specjalista. - Dlatego właśnie udziela się na nie dziesięcioletniej gwarancji.

Ze skrzydełkami

Bramy rozwierane mogą mieć jedno lub dwa skrzydła. Otwierać się muszą one do środka posesji, dlatego wjazd dla samochodu musi być dość długi. Skrzydła poruszają się na zawiasach, przyspawanych lub przykręcanych do słupków. Kąt otwarcia skrzydła może wynosić nawet 180 stopni. Najczęściej jednak bramę otwiera się do 90-100 st.

Skrzydło stanowi rama wypełniona panelami lub prętami. Górna krawędź bramy może być prosta lub wyprofilowana w skierowany do dołu lub góry łuk. Ostre zakończenie prętów pionowych zniechęca potencjalnego intruza do sforsowania bramy (jednak nie można go stosować w każdym przypadku - patrz: ramka). Często w skrzydło wmontowane są elementy zdobne, np. słoneczka.

Uwaga na kota!

Bramy rozwierane można otwierać ręcznie lub automatycznie. Do otwierania automatycznego służą siłowniki. Umieszczone są w nawierzchni lub na skrzydle bramy od strony słupka. Siłowniki mogą być hydrauliczne lub elektryczne. Jedna część siłownika jest przymocowana do słupka, druga do skrzydła bramy.
- Silnik może być przymocowany do słupka lub podmurówki ogrodzenia, albo ukryty w słupku ogrodzeniowym - mówi Leszek Piotrowski. - Skrzynka jest wtedy niewidoczna i nie skusi złodzieja.

Minus takiego rozwiązania? Wyższa cena.

Automatyka oferuje zresztą o wiele więcej możliwości. Do pilota otwierającego wjazd można dołączyć dodatkowe funkcje - sterowanie oświetleniem, markizami czy bramą wjazdową do garażu. Bardziej zaawansowane systemy gwarantują też bezpieczeństwo. Dzięki fotokomórkom możemy mieć pewność, że brama nie przytrzaśnie dziecka, które znajdzie się na linii przesuwu czy zbłąkanego domowego pupila.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny