Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Brakuje wsparcia psychologicznego dla dzieci i psychoedukacji społeczeństwa. Poznaj wnioski raportu „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży”

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Większe wsparcie psychologiczne, dostępność specjalistów i powszechna psychoedukacja jest pilnie potrzebna, bo w Polsce coraz więcej młodych ludzi, w tym uczniów zmaga się z problemami psychicznymi. To wnioski z raportu Rady Dzieci i Młodzieży RP przy MEiN.
Większe wsparcie psychologiczne, dostępność specjalistów i powszechna psychoedukacja jest pilnie potrzebna, bo w Polsce coraz więcej młodych ludzi, w tym uczniów zmaga się z problemami psychicznymi. To wnioski z raportu Rady Dzieci i Młodzieży RP przy MEiN. 123rf.com
W środę w MEiN odbyły się obrady okrągłego stołu Rady Dzieci i Młodzieży RP, podczas którego omawiano raport z ogólnopolskich konsultacji Rady o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. – Raport pokazuje konkretne problemy młodych ludzi, bez żadnej cenzury, bez mówienia, że wszystko jest OK, bo OK nie jest – powiedziała przewodnicząca RDiM RP Aleksandra Horoszko. O czym dokładnie mówi raport „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży”? Poznaj wnioski i rekomendacje RDiM RP, które padły przy okrągłym stole.

Spis treści

Ogólnopolskie badanie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Jesienią 2022 roku Rada Dzieci i Młodzieży RP przy MEiN rozpoczęła badanie skierowane do młodych ludzi, w wieku od 13 do 26 lat. Anonimowa ankieta zawierała 18 pytań zamkniętych jednorazowego lub wielokrotnego wyboru.

W ramach przeprowadzonych przez Radę Dzieci i Młodzieży RP ogólnopolskich konsultacji, w których udział wzięło ponad 58 tys. osób, zapytano uczestników m.in. o kwestię promocji i dbania o zdrowie psychiczne, psychoedukacji, a także dostępności i jakości pomocy udzielnej przez psychologów szkolnych. Wśród najczęściej wskazywanych problemów wskazywano:

  • brak świadomości społecznej na temat zaburzeń psychicznych;
  • brak dostępności do specjalistycznej pomocy;
  • wysokie oczekiwania społeczne, szczególnie w zakresie osiągnięć w szkole, sporcie czy kulturze;
  • wzrost uzależnień od substancji psychoaktywnych, jak również od internetu, gier komputerowych i smartfonów;
  • brak wsparcia rodzin i najbliższego środowiska;
  • zwiększenie dostępności do informacji, głównie tych szkodliwych, co może prowadzić do zwiększonego poziomu stresu wśród dzieci i młodzieży.

Raport „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży” RPiM RP tematem okrągłego stołu

Wyniki badania pozwoliły opracować raport „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży”, który był tematem spotkania w MEiN. W wydarzeniu wzięli udział:

  • minister Przemysław Czarnek,
  • wiceminister Marzena Machałek,
  • członkowie Rady Dzieci i Młodzieży RP przy MEiN,
  • przedstawiciele departamentów Ministerstwa Edukacji,
  • Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej,
  • przedstawiciele organizacji pozarządowych zajmujących się tematyką zdrowia psychicznego,
  • przedstawiciele młodzieżowych organizacji: młodzieżowych sejmików wojewódzkich, młodzieżowych rad miast, organizacji pozarządowych,
  • przedstawiciele Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem przy Przewodniczącym Komitetu ds. Pożytku Publicznego w KPRM, koordynatorzy projektów społecznych o tematyce zdrowia psychicznego oraz nieformalne środowiska młodzieżowe.

To początek ogólnopolskiej kampanii społecznej na temat zdrowia psychicznego i pierwsze z cyklu spotkań w formule okrągłego stołu.

Zdrowie psychiczne nie może być tematem politycznym

Przewodnicząca RDiM RP przy MEiN Aleksandra Horoszko zaznaczyła, że o podjęciu działań i wsparciu dzieci i młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego powinno się rozmawiać poza podziałami.

– Spotkaliśmy się dziś nie po to, żeby narzekać i mówić jak bardzo jest źle, bo my to wszystko wiemy. Znamy przerażające statystyki i mity, które funkcjonują w naszym społeczeństwie, że depresja to nie jest wcale choroba, tylko moda, co jest absolutnie niezgodne z prawdą. Spotkaliśmy się dziś, by wypracować pomysły, podjąć konkretne działania ponad podziałami, bo zdrowie psychiczne nie może być tematem politycznym – podkreśliła Horoszko.

W raporcie wskazano, że zgodnie z danymi UNICEF 1 na 7 dzieci i młodzieży na całym świecie boryka się z zaburzeniami psychicznymi. W Polsce sytuacja nie jest lepsza – według raportów wielu organizacji pozarządowych, a także danych Ministerstwa Zdrowia, coraz więcej dzieci i młodzieży doświadcza depresji, lęków, zaburzeń odżywiania czy uzależnień.

Przyczyny problemów ze zdrowiem psychicznym u młodych ludzi

Autorzy raportu Rady podkreślili, że istnieje wiele czynników, które przyczyniły się do pogorszenia stanu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży w Polsce. Do jednego z najważniejszych, który w ostatnich latach znacząco wpłynął na ich kondycję psychiczną, była pandemia COVID-19, która charakteryzowała się izolacją społeczną i nauką zdalną.

Wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek zgodziła się z autorami raportu, że pandemia była katalizatorem różnych problemów rozwojowych i psychicznych dzieci i młodzieży.

– To się nasiliło, mamy zdwojoną liczbę prób samobójczych w ciągu ostatnich trzech lat w stosunku do tego, co się działo przed pandemią. Dzieci doświadczają różnego typu problemów i zaburzeń – powiedziała.

Wskazała, że psychoedukacja, wiedza o zdrowiu w szkołach jest bardzo ważna, podobnie jak dostęp do psychologów, do specjalistów.

– Przypomnę, że zwiększyliśmy prawie o 100 proc. dostęp do specjalistów w szkołach i przedszkolach. Ale to, co jest bardzo istotne, to by przełamać barierę proszenia o pomoc, jeśli tej pomocy się potrzebuje – podkreśliła. Zapewniła, że MEiN będzie korzystać z wypracowanych przez Radę rekomendacji.

Rekomendacje: finanse, dostępność, edukacja

W raporcie wskazano, że należy zwiększyć dostępność do pomocy psychologicznej i psychiatrycznej, co wymaga przede wszystkim:

  • zwiększenia liczby specjalistów,
  • zmiany podejścia do finansowania terapii.

Obecnie w Polsce brakuje odpowiedniej liczby psychologów, zwłaszcza w miejscowościach mniejszych i na wsiach. W celu zwiększenia ich liczby konieczne jest zachęcanie do studiowania psychologii, a także zapewnienie atrakcyjnych warunków pracy i zatrudnienia dla specjalistów, zwłaszcza na obszarach, gdzie brakuje psychologów – napisano.

Autorzy raportu podkreślają, że aby zwiększyć dostępność do psychologów, konieczne jest także poprawienie organizacji systemu opieki zdrowotnej. Chodzi m.in. o:

  • wprowadzenie prostszych procedur umawiania wizyt u specjalistów,
  • skrócenie kolejek,
  • zwiększenie liczby poradni psychologicznych.

Kolejną ważną rekomendacją jest potrzeba edukacji całego społeczeństwa:

  • potrzeba edukacji społecznej i promowania zdrowia psychicznego, np. poprzez kampanie informacyjne – pokazywanie społeczeństwu, że korzystanie z pomocy psychologicznej nie jest czymś wstydliwym;
  • kluczowa jest też poprawa świadomości na temat zdrowia psychicznego w szkołach – wprowadzenie psychoedukacji do programów nauczania;
  • istotne jest zwiększanie wiedzy rodziców nt. zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży poprzez m.in. organizację szkoleń, spotkań i warsztatów;
  • należy zadbać o dostęp do wiedzy dla osób sprawujących opiekę nad dziećmi, aby umiały one rozpoznawać symptomy problemów związanych z psychiką i były w stanie skierować dziecko na wizytę do specjalisty.

Społeczeństwo powinno zrozumieć, że zdrowie psychiczne jest równie ważne, jak zdrowie fizyczne – napisano w raporcie.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Brakuje wsparcia psychologicznego dla dzieci i psychoedukacji społeczeństwa. Poznaj wnioski raportu „Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży” - Strefa Edukacji

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny