Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BKM. Białystok utrzymuje trzy spółki komunikacyjne. NIK i PiS mają zastrzeżenia

Tomasz Mikulicz
Likwidacja spółek mogłaby wywołać konflikt z Unią Europejską. Spółki kupiły nowe autobusy z funduszy unijnych. Muszą wozić nimi pasażerów przez 10 lat od daty zakupu.
Likwidacja spółek mogłaby wywołać konflikt z Unią Europejską. Spółki kupiły nowe autobusy z funduszy unijnych. Muszą wozić nimi pasażerów przez 10 lat od daty zakupu. Wojciech Wojtkielewicz
W raporcie czytamy, że władze nie przeprowadziły rzetelnej analizy finansowej. To oręż w rękach PiS, które też uważa, że trzy to za dużo

- Utrzymywanie trzech spółek komunikacyjnych to naciąganie mieszkańców na niepotrzebne koszty - uważa Tomasz Madras z PiS, przewodniczący komisji budżetu.

Jego klub od początku kadencji nosił się z zamiarem zgłoszenia projektu uchwały o połączeniu trzech spółek w jedną, co najwyżej pozostawienie dwóch. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała właśnie raport, który w pewnym sensie przyklaskuje tym planom. NIK gani bowiem władze miasta, że nie przeprowadziły rzetelnej analizy możliwości ograniczenia kosztów poprzez połączenie spółek. W raporcie czytamy: „Utrzymywanie trzech spółek generowało łączne koszty ogólnego zarządu na poziomie blisko 6 mln zł w 2013 r. Koszty te wzrosły od 2008 r. o ponad 700 tys. zł, w tym koszty wynagrodzeń zarządów spółek - o 238 tys. zł (35 proc.).

- Ten przykład pokazuje, że niektóre instytucje państwowe próbują odczytać intencje ekipy rządzącej, czyli PiS. Komunikacja miejska jest rozdrobniona od 1991 roku. Jakoś gdy prezydentem Białegostoku był obecny minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel, NIK-owi to nie przeszkadzało - mówi Zbigniew Nikitorowicz, przewodniczący PO w radzie miasta.

Obdzwoniliśmy wszystkie spółki. Komentarza nie odmówił tylko Zdzisław Daniszewski, wiceprezes Komunalnego Zakładu Komunikacyjnego.

- Konkurencja zawsze jest sprzymierzeńcem konsumenta. Naszą ambicją, podobnie jak pozostałych spółek, jest generowanie jak najniższych kosztów - mówi.

Rzeczniczka prezydenta Urszula Boubej mówi zaś, że w 2007 roku prezydent powołał specjalny zespół, który po przeprowadzeniu wielu analiz stwierdził, że trzeba utrzymać obecny model funkcjonowania komunikacji. Dziś miasto płaci spółkom za wozokilometr poniżej 6 zł. To jedna z najniższych stawek w kraju.

- To trzeba np. Wodociągi dzielić na trzy, by działały efektywniej? - pyta kpiąco radny Madras.

Przypomnijmy, że rozbicie miejskiego taboru na trzy podmioty było pokłosiem wielkiego strajku z 1991 roku. Wtedy miasto zostało sparaliżowane. Jedna spółka oznacza istnienie jednego związku zawodowego. Gdy są trzy, trudniej im się dogadać.

Kandydatki do tytułu Miss Podlasia 2016 wzięły udział w sesji zdjęciowej w strojach kąpielowych. Makijaż finalistkom Miss Podlasia wykonała Dorota Lange. Natomiast o włosy zadbał salon Ralf & Jack. Pełne efekty pracy fotograf Olgi Rapczyńskiej oraz MissionBeauty (producent sesji) zobaczymy w połowie kwietnia.

Miss Podlasia 2016. Kandydatki w strojach kąpielowych (zdjęcia)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny