Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biura podróży padają - cała branża za to płaci!

mprus
Biura podróży padają - cała branża za to płaci!- Na tej sytuacji skorzystają duże firmy, touroperatorzy z długoletnią tradycją i wyrobioną marką. Do nich zaufanie Polacy mają nadal - mówi Andrzej Kondej.
Biura podróży padają - cała branża za to płaci!- Na tej sytuacji skorzystają duże firmy, touroperatorzy z długoletnią tradycją i wyrobioną marką. Do nich zaufanie Polacy mają nadal - mówi Andrzej Kondej.
Z Andrzejem Kondejem, właścicielem firmy Kondej Marketing, rozmawia Magdalena Prus.

Strefa Biznesu:  Lista biur podróży, które upadają wciąż się powiększa. Jak pokazują różne badania, zaufanie Polaków do branży mocno spadło.

Andrzej Kondej: Branża turystyczna przez wiele lat była jak  bomba zegarowa. To co się teraz dzieje, to już niemal epidemia. Najbardziej razi to, że są ludzie, którzy dopuszczają się oszustw. Jak można sprzedawać ludziom wyjazdy do ostatniej chwili, wiedząc, że następnego dnia firma ogłosi upadłość? Choć wiele firm jest uczciwych, to zła fama wpływa na wizerunek całej branży turystycznej.

Czy Polacy zrezygnują z wyjazdów?

– Myślę, że nie. Za to na tej sytuacji skorzystają duże firmy, touroperatorzy z długoletnią tradycją i wyrobioną marką. Do nich zaufanie Polacy mają nadal.

Czy coś z tego zamieszania wokół branży turystycznej wyjdzie nam na dobre?

– Być może  w końcu zaczniemy czytać umowy, które teraz przerzucamy do końca, szukając na nich miejsca na podpis. Pomyślimy dwa razy, zanim zdecydujemy się na zakup wycieczki. Zaczniemy sprawdzać, co kupujemy i od kogo. Okazało się, że obecnie mamy nikłą wiedzę na temat działania całej branży. Touroperatorzy, czyli organizatorzy wyjazdów to tylko kilka procent biur podróży, reszta to agencje pośredniczące, które sprzedają produkty innych. Polacy do tej pory wszystkich wkładali do jednego worka, traktując je jako biura podróży. Po ostatnich aferach  myślę, że zaczniemy sprawdzać,  kto jest organizatorem naszego wyjazdu. Sposobów weryfikowania jest wiele. Możemy choćby sprawdzić w internecie, czy  organizator nie jest notowany w rejestrze długów, jakie ma opinie wśród klientów, którzy już korzystali z jego usług.

Do tej pory najważniejszym czynnikiem wpływającym na zakup wycieczki była cena. Czy to się teraz zmieni?

– Nie sądzę. Powinniśmy jednak mieć dystans do niskiej ceny. Polacy chcieliby nabyć jak najlepszy produkt w jak najniższej cenie. Przypomina mi się sytuacja sprzed roku, kiedy ze względu na zamieszki w Egipcie, zmniejszyła się liczba turystów, którzy tam jeździli. Ceny wycieczek spadły i Polacy ruszyli. Im zamieszki nie przeszkadzały. Najważniejsza jest cena.

Słowem cena jest dla nas najważniejsza i często przysłania racjonalne myślenie?

– Może dlatego, że chcemy być stuprocentowymi Europejczykami, chociaż mamy możliwości finansowe dwa, trzy razy mniejsze od mieszkańców Zachodu.  A jak się chce mieć coś, na co pieniędzy nie ma, to trzeba kombinować.

Jak uczciwe biura będą próbowały odzyskać zaufanie klientów?

– Teraz sezon wakacyjny się kończy. Pewnie wielu organizatorów wycieczek zorganizuje akcje, które będą miały na celu odbudowanie tego wizerunku. Będą kładły nacisk na tradycje, liczbę obsłużonych klientów. Z jakim rezultatem – trudno powiedzieć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny