Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Znika część pawilonów Centrum Handlowego Park. W ich miejsce powstanie węzeł intermodalny

OPRAC.: mat
Rozbiórka części pawilonów CH Park przeznaczonych pod węzeł intermodalny
Rozbiórka części pawilonów CH Park przeznaczonych pod węzeł intermodalny Wojciech Wojtkielewicz
Znika kawał historii białostockiego biznesu i przedsiębiorczości kupieckiej. Burzona jest część pawilonów CH Park. W ich miejsce powstanie węzeł intermodalny. To najważniejsza drogowa inwestycja Białegostoku w 2021 roku. W projekcie przyszłorocznego budżetu oszacowano jej koszt na poziomie 47,5 mln zł.

Rozebrano część murowanego pawilonu wzdłuż ul. Boh. Monte Cassino, bliżej dworca PKP. A konkretnie jego fragment - od kwiaciarni do pierwszego przejścia między sklepami. Pozostała część terenu Centrum Handlowego - jak zapewniali urzędnicy, zgodnie z przyjętymi założeniami, może dalej służyć kupcom.

Czytaj też: Te budynki znikną pod węzeł intermodalny. Pełna lista lokali.

Węzeł intermodalny to zakrojona na szeroką skalę inwestycja drogowa. Zakłada budowę centrum przesiadkowego w okolicach dworców PKP i PKS oraz przebudowę kilkunastu ulic i skrzyżowań. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Na jezdniach zostaną wytyczone buspasy dla autobusów BKM.

Węzeł intermodalny w Białymstoku okrojony

Zadanie "Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku wraz z infrastrukturą techniczną – Część II – Układ drogowy” było podzielone na dwa etapy:

  • Część I postępowania:
  • Rozbudowa ul. M. Kopernika na odcinku od skrzyżowania z ul. „Nową Łomżyńską” do skrzyżowania z ul. Młynową i ul. Łomżyńską,
  • Rozbudowa ul. Młynowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Łomżyńską do skrzyżowania z ul. Kard. St. Wyszyńskiego, wraz z budową niezbędnej infrastruktury technicznej.
  • Część II postępowania:
  • Rozbudowa ul. Łomżyńskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. M. Kopernika do skrzyżowania z ul. „Nową Łomżyńską” i ul. Bohaterów Monte Cassino,
  • Rozbudowa ul. Bohaterów Monte Cassino na odcinku od skrzyżowania z ul. Łomżyńską i ul. „Nową Łomżyńską” do skrzyżowania z ul. Św. Rocha, wraz z budową niezbędnej infrastruktury technicznej

Jednak w czerwcu 2020 roku miasto skorygowało zakres prac i unieważniło część I postępowania przetargowego. Powód: wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Chodzi o stały wzrost cen robót i materiałów budowalnych oraz zmniejszenie przychodów do budżetu miasta wynikające z nowych regulacji prawnych.

- Brak wystarczających środków finansowych w budżecie miasta spowodowało również ograniczenie pozyskiwania terenu pod inwestycję do niezbędnego minimum - uzasadniał wiceprezydent Przemysław Tuchliński. - Wskazać należy także, że na sytuację finansową miasta ma wpływ stan epidemii ogłoszony w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, który wymusił podjęcie działań ograniczających wydatki inwestycyjne i utrzymaniowe. Mając na względzie powyższe okoliczności, kontynuowanie postępowania przetargowego nie leży w interesie publicznym.

To oznacza, że z całego projektu w przetargu pozostała część część II postępowania:

  • Rozbudowa ul. Łomżyńskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. M. Kopernika do skrzyżowania z ul. „NowąŁomżyńską” i ul. Bohaterów Monte Cassino,
  • Rozbudowa ul. Bohaterów Monte Cassino na odcinku od skrzyżowania z ul. Łomżyńską i ul. „Nową Łomżyńską”
    do skrzyżowania z ul. Św. Rocha, wraz z budową niezbędnej infrastruktury technicznej

To postępowanie jest na etapie przetargu. Jednak po raz kolejny przesunięto termin składania ofert. Najpierw wyznaczono go na kwiecień 2020, potem na połowę września, teraz na początek marca 2021 roku.

Czytaj też: Okolice dworców PKS i PKP zmienią się nie do poznania

Zamiast tunelu przejście podziemne pod torami

W pierwotnych zamierzeniach miasto planowało też wybudować tunel pod torami dla autobusów, pieszych i rowerzystów. Umożliwiałby przeprawę z ul. Świętego Rocha na Kolejową. Jednak ze względu na zbyt wysokie koszty, z tunelu ostanie się przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów. W sierpniu 2020 roku miasto ogłosiło przetarg na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji.

W ramach inwestycji powstanie też połączenie przejścia z ul. Zwycięstwa. Przebudowane będzie też skrzyżowanie ul. Kolejowej i Zwycięstwa. Tunel będzie miał 103 metry, a przebudowa dróg na skrzyżowaniu ulic Zwycięstwa i Kolejowej obejmie odcinek o długości 250 metrów. Zostanie tam zbudowana nowa jezdnia, zatoki autobusowe, chodniki, zjazdy, a także oznakowanie poziome i pionowe.

Całkowita wartość projektu Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku wynosi ponad 183 mln zł. Miasto uzyskało dofinansowanie unijne na tę inwestycję w wysokości ponad 135 mln zł.

Czytaj też: Węzeł intermodalny w Białymstoku. Zamiast tunelu dla autobusów będzie przejście pod peronami dla pieszych i rowerzystów (zdjęcia)

Teraz oglądasz: Zobacz inwestycję na wyjeździe do Warszawy z lotu ptaka

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny