W celu sprawnego prowadzenia akcji zimowego oczyszczania ulic, chodników, przystanków komunikacji miejskiej, śmietniczek oraz zieleńców w pasach drogowych miasto zostało podzielone na 6 sektorów:
Za nadzór nad systemem zimowego utrzymania miasta odpowiada:
Departament Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Białymstoku w dni powszednie w godzinach 7:30-15.30 (w poniedziałki w godzinach 8:00-17:00):
- sektor I – tel. 85 869 6495
- sektor II – tel. 85 869 6575 lub 85 869 6519
- sektor III, IV – tel. 85 879 7334
- sektor V, VI – tel. 85 879 7208
Adresy poczt internetowych: [email protected], [email protected]
Straż Miejska w Białymstoku (poza godzinami pracy Urzędu Miejskiego oraz w dni wolne od pracy) - tel. 986, 85 869 6800.
Zimowe oczyszczanie miasta Białegostoku zostało podzielone na 16 umów, w tym na 3 zadania:
Oczyszczanie głównych ulic:
- Sektor I, III, VI – PHU Zarzecki Sp. z o.o., ul. Porzeczkowa 19/54, 15-815 Białystok, tel. 519 334 710
- Sektor II, IV, V – GARDEN-COM Sp. z o.o., ul. Warszawska 55/31, 15-062 Białystok, tel. 85 653 74 09
Oczyszczanie chodników, przystanków komunikacji miejskiej, zieleńców i opróżnianie śmietniczek:
- Sektor I – TOP 2001 Sp. z o.o., ul. Octowa 4C, 15-399 Białystok, tel. 519 334 704
- Sektor II – SKWER Agnieszka Zawadzka, ul. Knyszyńska 1, 16-140 Korycin, tel. 85 676 83 44
- Sektor III – TRAW-SAD Wojciech Rogalski, ul. Liliowa 13, 15-697 Białystok, tel. 504 135 404
- Sektor IV – SKWER Agnieszka Zawadzka, ul. Knyszyńska 1, 16-140 Korycin, tel. 504 135 404
- Sektor V – KLIWER-BIS Halina Klimowicz, ul. Madrycka 12, 15-523 Grabówka, tel. 608 732 263
- Sektor VI – SKWER Agnieszka Zawadzka, ul. Knyszyńska 1, 16-140 Korycin, tel. 506 036 500
Oczyszczanie ulic osiedlowych:
- Sektor III, IV, VI – UTK Jerzy Raczkowski, ul. Cicha 11, 15-177 Białystok, tel. 503 009 951
- Sektor V – KOMA BIAŁYSTOK Sp. z o.o., ul. Gen. S. Pattona 8, 15-688 Białystok, tel. 85 307 03 03
I Standard – Jezdnie na drogach objętych tym standardem powinny być odśnieżone, a śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości. Podczas ciągłych opadów śniegu prace polegające na płużeniu i cyklicznym (nie rzadziej niż raz na 4 godz.) posypywaniu środkami chemicznymi należy prowadzić na bieżąco ze szczególnym uwzględnieniem punktów newralgicznych, jak skrzyżowania dróg oraz podjazdy. Tu środki chemiczne można wspomagać piaskiem i kruszywem drobnoziarnistym od 1 do 4 mm.
Po ustaniu opadów luźny śnieg może pozostawać na drodze do 2 godzin*, a błoto pośniegowe do 4 godzin*
(w przypadku bardzo trudnych warunków pogodowych, gdy w ciągu doby spadnie ponad 10 cm śniegu lub temperatura powietrza wynosić będzie poniżej -12°C czas na doprowadzenie do nawierzchni czarnej wydłuża się odpowiednio o 2 godz.). Na jezdni nie może zalegać warstwa zajeżdżonego śniegu. Gołoledź, szron i szadź na jezdniach należy zlikwidować w ciągu 2 godzin, lodowicę w ciągu 3 godz., zaś śliskość pośniegową usunąć w ciągu 4 godz. od momentu ogłoszenia akcji.
II Standard – Jezdnie na drogach objętych tym standardem powinny być odśnieżone, a śliskość zimowa zlikwidowana na całej szerokości. Podczas ciągłych opadów śniegu prace polegające na płużeniu i cyklicznym posypywaniu środkami chemicznymi należy prowadzić na bieżąco ze szczególnym uwzględnieniem punktów newralgicznych, jak skrzyżowania dróg oraz podjazdy. Tu środki chemiczne można wspomagać piaskiem i kruszywem drobnoziarnistym od 1 do 4 mm.
Po ustaniu opadów luźny śnieg może pozostawać na drodze do 4 godzin*, a błoto pośniegowe do 6 godzin* (w przypadku bardzo trudnych warunków pogodowych, gdy w ciągu doby spadnie ponad 10 cm śniegu lub temperatura powietrza wynosić będzie poniżej -12°C czas na doprowadzenie do nawierzchni czarnej wydłuża się odpowiednio o 2 godz.). Na jezdni dopuszcza się występowanie zajeżdżonej warstwy śniegu podczas opadów o grubości nieutrudniającej ruchu. Gołoledź, szron i szadź na jezdniach należy zlikwidować w ciągu 2,5 godziny, lodowicę usunąć w ciągu 3,5 godz., śliskość pośniegową w ciągu 4 godz. od momentu ogłoszenia akcji. Ulice w tym standardzie o nawierzchni z polbruku należy płużyć i posypywać materiałem uszorstniającym.
III Standard – Jezdnie na drogach objętych tym standardem powinny być odśnieżone, a śliskość zimowa zlikwidowana. Podczas ciągłych opadów śniegu prace polegające na płużeni i cyklicznym posypywaniu środkami chemicznymi należy prowadzić na bieżąco ze szczególnym uwzględnieniem punktów newralgicznych, jak skrzyżowania dróg oraz podjazdy. Tu środki chemiczne można wspomagać piaskiem i kruszywem drobnoziarnistym od 1 do 4 mm.
Po ustaniu opadów luźny śnieg może pozostawać na drodze do 6 godzin*, a błoto pośniegowe do 8 godzin* (w przypadku bardzo trudnych warunków pogodowych, gdy w ciągu doby spadnie ponad 10 cm śniegu lub temperatura powietrza wynosić będzie poniżej -12°C czas na doprowadzenie do nawierzchni czarnej wydłuża się odpowiednio o 2 godz.). Podczas opadów na jezdni dopuszcza się występowanie zajeżdżonej warstwy śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu. Gołoledź, szron i szadź na jezdniach należy zlikwidować w ciągu 3 godzin, lodowicę usunąć w ciągu 4 godz., śliskość pośniegową w ciągu 5 godz. od momentu ogłoszenia akcji. Ulice w tym standardzie o nawierzchni z polbruku należy płużyć i posypywać materiałem uszorstniającym.
IV Standard – Jezdnie odśnieżane i/lub posypywane mieszanką piaskowo-solną lub piaskiem podczas trwania Akcji Interwencyjnej lub Czynnej. Jezdnia odśnieżona na całej szerokości z pozostawieniem obustronnie wałków śniegu przy krawężnikach i pozbawiona śliskości pośniegowej przez posypanie materiałem uszorstniającym przy użyciu mieszanki piaskowo-solnej lub piasku. Za zgodą Zamawiającego dopuszcza się stosowanie innych środków do likwidacji śliskości, w tym kruszywa drobnoziarnistego od 1 do 4 mm. Dopuszcza się okresowo podczas intensywnych opadów śniegu, zaleganie niewielkiej ilości śniegu i błota pośniegowego.
Po ustaniu opadów niewielka ilość zajeżdżonego śniegu i błota pośniegowego może pozostawać na drodze do 10 godzin* (w przypadku bardzo trudnych warunków pogodowych, gdy w ciągu doby spadnie ponad 10 cm śniegu lub temperatura powietrza wynosić będzie poniżej -12°C czas na doprowadzenie do nawierzchni czarnej wydłuża się odpowiednio o 2 godz.). Po opadach dopuszcza się występowanie niewielkiej warstwy zajeżdżonego śniegu, nieutrudniającego ruchu. Gołoledź, lodowicę, szron i szadź na jezdniach należy zlikwidować w ciągu 6 godzin od momentu ogłoszenia akcji.
Standard odśnieżania ulic osiedlowych – Jezdnie odśnieżane i/lub posypywane mieszanką piaskowo-solną lub piaskiem podczas trwania Akcji Interwencyjnej lub Czynnej. Jezdnia odśnieżona na całej szerokości z pozostawieniem obustronnie wałków śniegu przy krawężnikach i pozbawiona śliskości pośniegowej przez posypanie materiałem uszorstniającym przy użyciu mieszanki piaskowo-solnej lub piasku. Za zgodą Zamawiającego dopuszcza się stosowanie innych środków do likwidacji śliskości, w tym kruszywa drobnoziarnistego od 1 do 4 mm. Dopuszcza się okresowo podczas intensywnych opadów śniegu, zaleganie niewielkiej ilości śniegu i błota pośniegowego. Po ustaniu opadów niewielka ilość zajeżdżonego śniegu i błota pośniegowego może pozostawać na drodze do 8 godzin*. Po opadach dopuszcza się występowanie niewielkiej warstwy zajeżdżonego śniegu, nieutrudniającego ruchu. Gołoledź, lodowicę, szron i szadź na jezdniach należy zlikwidować w ciągu 6 godzin od momentu ogłoszenia akcji.
* W sytuacjach uzasadnionych, Zamawiający ma prawo do wydłużenia czasu realizacji prac po ustaniu opadów.
** Czas ustania opadów określony zostanie na podstawie informacji uzyskanej z IMiGW.
W przypadku bardzo trudnych warunków pogodowych, gdy w ciągu doby spadnie ponad 10 cm śniegu lub temperatura powietrza wynosić będzie poniżej -12°C czas na doprowadzenie do nawierzchni czarnej w standardzie I, II, III i IV wydłuża się odpowiednio o 2 godz.
Wyznaczone tereny do wywożenia śniegu przez mieszkańców:
1. Zaznaczone na mapie działki geod. nr 419/19, 419/21, 419/22 obręb 5 przy ul. Grunwaldzkiej:
2. Zaznaczona na mapie działka geod. nr 67/6 obręb 1 przy ul. Produkcyjnej:
3. Zaznaczona na mapie działka geod. nr 1532/11 obręb 18 przy ul. Pieczurki:
Podstawowe pojęcia i definicje:
Akcja Bierna (AB) polega na:
- pozostawaniu w dyspozycji Zamawiającego poprzez utrzymywanie w gotowości sprzętu i transportu potrzebnego do wykonywania prac objętych zakresem zimowego utrzymania,
- pełnieniu dyżurów dyspozytorskich i patrolowaniu dróg poprzez przeprowadzanie systematycznych objazdów, monitorowaniu prognoz pogody, podejmowaniu inicjatywy
- w celu ogłoszenia akcji czynnej lub interwencyjnej.
- zgłaszaniu konieczności uruchomienia akcji czynnej lub interwencyjnej,
- zapobieganiu oraz zwalczaniu śliskości na mostach, wiaduktach, estakadach
- oraz zjazdach i podjazdach wraz z usuwaniem sopli lodowych z obiektów inżynierskich j.w. (zadania te realizowane są na bieżąco bez powiadamiania Zamawiającego),
- sprzątaniu powypadkowym: usuwanie z miejsc po kolizjach i wypadkach wszelkich odpadów zalegających na ulicy (takich jak np.: elementy odzieży, kawałki zderzaków, szkła, plastiku, itp.),
- usuwaniu z jezdni elementów stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu (takich jak np.: rozsypany żwir, kruszywo, asfalt, szkło, kołpaki, butelki, puszki, kawałki desek, elementy gabarytowe, rozlany beton, itp.),
- usuwaniu z jezdni gałęzi, konarów drzew lub samych drzew, które w wyniku działań tzw. siły wyższej upadną na jezdnie i stworzą zagrożenie dla uczestników ruchu.
Akcja Czynna (AC) polega na wykonywaniu czynności związanych z utrzymaniem przejezdności ulic przez usunięcie śniegu i zwalczanie śliskości pośniegowej. Pojazdy mają wyjechać z bazy w przeciągu 1 godziny od ogłoszenia akcji w celu przystąpienia do płużenia z posypywaniem solą. Płużenie z posypywaniem solą ma nastąpić niezwłocznie po dotarciu na sektor. W przypadku ciągłych, długotrwałych opadów Wykonawca jest zobowiązany do systematycznego płużenia ulic w taki sposób aby nie dopuścić do tworzenia się warstwy zajeżdżonego śniegu, lodu i innych rodzajów śliskości. W tym celu należy podczas płużenia ulice posypywać solą nie rzadziej niż raz na 4 godziny. Wykonawca ma obowiązek doprowadzić jezdnię do nawierzchni czarnej i mokrej w I standardzie utrzymania w czasie
4 godzin, w II standardzie utrzymania w czasie 6 godz., od ustania opadów śniegu.
Akcja Interwencyjna (AI) polega na jednokrotnym posypaniu środkami chemicznymi wszystkich ulic objętych I, II, III i IV standardem utrzymania, na całej ich powierzchni w celu likwidacji śliskości lub w celu zapobieżenia możliwości ich występowania na podstawie ostrzeżeń IMGW. Wskazana akcja ma być zakończona w czasie nie dłuższym niż 3 godziny od jej ogłoszenia. Wykonawca ma obowiązek powiadomienia Zamawiającego o ilości pojazdów przeznaczonych do realizacji zadania. Wykonawca w zależności od stopnia zagrożenia i intensywności zjawiska atmosferycznego do akcji nie musi kierować wszystkich pojazdów, pod warunkiem, że zadanie zostanie wykonane w czasie nie dłuższym niż 3 godz. od jego ogłoszenia.
Śnieg luźny - jest to nieusunięty lub pozostały na nawierzchni po przejściu pługów śnieg, który nie został zagęszczony pod wpływem ruchu kołowego.
Śnieg zajeżdżony - jest to nieusunięty lub pozostały na nawierzchni po przejściu pługów śnieg, który został zagęszczony, ale nie stał się zlodowaciały.
Nabój śnieżny - jest to nieusunięta zlodowaciała lub ubita warstwa śniegu o znacznej grubości (od kilku centymetrów), przymarznięta do nawierzchni jezdni.
Błoto pośniegowe - jest to topniejący śnieg pozostały na nawierzchni po przejściu pługów i posypaniu jej środkami chemicznymi.
Opad śnieżny – widoczne, stwierdzone meteorologicznie i obiektywnie spadające płatki śniegu o określonym natężeniu. Przejściowe rozproszone pojedyncze płatki śniegu nie będą stanowiły przyjętego kryterium opadu śnieżnego.
Śliskość zimowa – zjawisko występujące na drogach na skutek utworzenia się na nawierzchniach drogowych warstwy lodu, zlodowaciałego lub ubitego śniegu.
Gołoledź - jest to rodzaj śliskości zimowej powstałej w wyniku utworzenia się warstwy lodu o grubości do 1,0 mm na skutek opadu mgły roszącej, mżawki lub deszczu na nawierzchnię o ujemnej temperaturze. Gołoledź występuje przy ujemnej lub nieznacznie wyższej od 0°C temperaturze powietrza. Tak powstała warstwa lodu ma jednakową grubość na całej powierzchni jezdni. Gołoledź występuje wtedy, gdy zaistnieją równocześnie trzy następujące warunki:
- temperatura nawierzchni jest ujemna,
- temperatura powietrza jest w granicach -6°C do +1°C,
- względna wilgotność powietrza jest większa od 85 %.
Lodowica - jest to rodzaj śliskości zimowej powstałej w wyniku utworzenia się warstwy lodu o grubości do kilku centymetrów z zamarznięcia nieusuniętej z nawierzchni wody, pochodzącej ze stopnienia śniegu, lodu lub opadu deszczu. Lodowica występuje wtedy, gdy po odwilży lub opadzie deszczu nad powierzchnią jezdni temperatura powietrza obniżyła się poniżej 0° C. Im szybszy jest spadek temperatury, tym zjawisko lodowicy jest intensywniejsze. Tak powstała warstwa lodu ma zwykle różną grubość na całej powierzchni jezdni.
Śliskość pośniegowa - jest to rodzaj śliskości zimowej powstającej w wyniku zalegania na jezdni przymarzniętej do nawierzchni pozostałości nieusuniętego ubitego śniegu, pokrywającego ją całkowicie lub częściowo warstwą o grubości kilku milimetrów.
Szron - jest to osad lodu mający na ogół wygląd krystaliczny, przybierający kształt lasek, igiełek itp. Tworzy się w procesie bezpośredniej kondensacji pary wodnej z powietrza przy temperaturze poniżej 0°C.
Szadź - jest to osad atmosferyczny utworzony z ziarenek lodu rozdzielonych pęcherzykami powietrza, powstający z nagłego zamarzania przechłodzonych kropelek wody (mgły lub chmury), gdy temperatura wyziębionych powierzchni jest niższa lub nieznacznie wyższa od 0°C.
Akty prawne dotyczące zagadnień zimowego utrzymania dróg:
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (art. 61)
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 4 i 30)
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (art. 2, ust.1)
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (rozdział 2 i 3)
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (art. 19, ust. 1)
- Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (art. 40, ust. 1, pkt 2)
- Załącznik do Zarządzenia Nr 18 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 30 czerwca 2006 r. Wytyczne zimowego utrzymania dróg
- Uchwała Nr XVIII/287/19 Rady Miasta Białystok z dnia 20 grudnia 2019 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Białystok
na podst. www.bialystok.pl
Odśnieżanie dróg i chodników w Białymstoku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?