Białystok. Wspólny apel podlaskich parlamentarzystów do ministra infrastruktury. Stawką jest przyszłość kolei w województwie

OPRAC.: wal
Podlaski Zespół Parlamentarny oczekuje też wskazania konkretnych terminów remontu dworców i przystanków przy trasie kolejowej nr 6 Białystok-Sokółka oraz nr 40 Sokółka-Augustów-Suwałki i innych trasach kolejowych w województwie podlaskim
Podlaski Zespół Parlamentarny oczekuje też wskazania konkretnych terminów remontu dworców i przystanków przy trasie kolejowej nr 6 Białystok-Sokółka oraz nr 40 Sokółka-Augustów-Suwałki i innych trasach kolejowych w województwie podlaskim Wojciech Wojtkielewicz/Archiwum
Przy pracach związanych z Rail Baltiką należy uwzględnić nie tylko wymogi związane z transportem międzynarodowym, lecz także dobrze pojęty interes mieszkańców i przyszłych podróżnych korzystających z krajowego ruchu osobowego na tej trasie - uznali solidarnie członkowie Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego.

14 posłów i trzech senatorów przyjęło wspólne stanowisko skierowane zarówno do ministra infrastruktury, jak i prezesów trzech spółek kolejowych: PKP, PKP PLK i Polregio. Zawarli w nim oczekiwania odnośnie planowanych inwestycji w województwie podlaskim. Uważają m. in. że ogromne nakłady finansowe ponoszone przez polskie państwo na budowę trasy Rail Baltica powinny uwzględniać potrzeby komunikacyjne mieszkańców Polski, w tym regionu podlaskiego, a nie tylko podróżnych w ruchu międzynarodowym.

- Czas przejazdu pociągów przyszłą trasą szybkiego ruchu na Litwę nie powinien być jedynym czynnikiem branym pod uwagę przy decyzjach lokalizacyjnych torów i dworców przesiadkowych, tym bardziej że przy nowoczesnych rozwiązaniach technicznych nawet zmiana kierunku ruchu pociągu nie musi powodować znacznego wydłużenia czasu przejazdu - uważają członkowie Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego, któremu przewodniczy poseł Jarosław Zieliński.

Parlamentarzyści mocnym głosem wypowiedzieli się też o północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku. Na razie PKP PLK jest na etapie wybory trzech wariantów do dalszych prac. Ostateczne rozstrzygnięcia zapadną w przyszłym roku.

- Muszą być wypracowane w konsultacjach społecznych z mieszkańcami i samorządami lokalnymi, a warianty nieakceptowane społecznie i wątpliwe z punktu widzenia potrzeb komunikacyjnych i warunków życia mieszkańców Białegostoku i aglomeracji białostockiej oraz uciążliwości związanych z ruchem towarowym powinny zostać odrzucone - podkreślają posłowie

Wskazują na pilną potrzebę modernizacji linii kolejowej nr 40 Sokółka-Augustów-Suwałki wraz z jej elektryfikacją.

- Brak rewitalizacji tej linii kolejowej, wobec przebiegu Rail Baltica na trasie Białystok-Ełk-Suwałki może grozić w przyszłości wykluczeniem komunikacyjnym pod względem możliwości korzystania z nowoczesnej kolei znacznej części mieszkańców województwa podlaskiego, w szczególności miasta Augustów i powiatu augustowskiego - zaznaczają posłowie i senatorowie.

Jednocześnie Podlaski Zespół Parlamentarny oczekuje podania konkretnych terminów i zakresu przewidywanych na tej trasie prac modernizacyjnych. Domaga się też usytuowania Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Suwałkach oraz wzmocnienia funkcjonalnej roli Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku.

Parlamentarzyści opowiadają się się też za przyjęciem przez Podlaski Zakład Spółki POLREGIO nieruchomości przy ul. M. Kopernika 60 w Białymstoku jako bazy warsztatowo-utrzymaniowej tego zakładu.

- Sprzedaż tej nieruchomości podmiotom zewnętrznym stworzy zagrożenie dla wykonywania regionalnych przewozów pasażerskich w kolejowym transporcie publicznym - stwierdzają.

Uważają też, że niezbędne jest uporządkowanie stosunków własnościowych terenów położonych przy dworcu PKP w Grajewie.
Tak, aby przewidując potrzebną modernizację dworca kolejowego umożliwić jednocześnie władzom miasta budowę dworca autobusowego.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
www.Koncerty.Bialystok.pl
Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m.in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.
w
www.i.Bialystok.pl
Najważniejsza wiadomośc: nie ma na te fanaberie pieniędzy z UE, środków własnych PKP, koszty sa nieznane i w związku z protestami we wszystkich proponowanych lokalizacjach absurdalne i nieuzasadnione, więc pomysłodawcy i projektancji nie zarobią na tym krociowych sum:)

Wszystkie te projekty za są bez sensu, trafią do śmietnika, bo organizacje ekologiczne nie zgadzają się na przebieg Rail Baltica przez Ełk, Knyszyn i Biebrzański Park Narodowy, Firma kosultująca nie zapłaciła mi za wskazanie jedynego sensownego wariantu czyli przebiegu Rail Baltica przez Sokółkę (może komornik ściągnie należnosci:)?)

Pociągi pasażerskie mogą zmienić czoło pociągu na Dworcu Białystok Główny (15 minut) lub pojechać przez Saokółke lub jak towarowe mogą jechać przez Starosielce zamiast krążyc po mieście Białystok:)

A malowanie kolejnych kresek „wariantów” na starych, nieaktualnych mapach bez naniesionych aktualnie domów czy firm powoduje straty na rynku nieruchomości i ryzyko wypłaty odszkodowań ich właścicielom ?

Organizatorzy nie potrafili odpowiadać na pytania, nie powiedzieli nawet projektują linię 1, 2 czy więcej torową, nic dziwnego że nie chcą opublikować zapisu tego spotkania

zamiast bajek o metrze czy Pendolino na Dworcu Białystok Towarowy niech wykorzystają już istniejące tory:)
Dodaj ogłoszenie