14 posłów i trzech senatorów przyjęło wspólne stanowisko skierowane zarówno do ministra infrastruktury, jak i prezesów trzech spółek kolejowych: PKP, PKP PLK i Polregio. Zawarli w nim oczekiwania odnośnie planowanych inwestycji w województwie podlaskim. Uważają m. in. że ogromne nakłady finansowe ponoszone przez polskie państwo na budowę trasy Rail Baltica powinny uwzględniać potrzeby komunikacyjne mieszkańców Polski, w tym regionu podlaskiego, a nie tylko podróżnych w ruchu międzynarodowym.
- Czas przejazdu pociągów przyszłą trasą szybkiego ruchu na Litwę nie powinien być jedynym czynnikiem branym pod uwagę przy decyzjach lokalizacyjnych torów i dworców przesiadkowych, tym bardziej że przy nowoczesnych rozwiązaniach technicznych nawet zmiana kierunku ruchu pociągu nie musi powodować znacznego wydłużenia czasu przejazdu - uważają członkowie Podlaskiego Zespołu Parlamentarnego, któremu przewodniczy poseł Jarosław Zieliński.
Parlamentarzyści mocnym głosem wypowiedzieli się też o północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku. Na razie PKP PLK jest na etapie wybory trzech wariantów do dalszych prac. Ostateczne rozstrzygnięcia zapadną w przyszłym roku.
- Muszą być wypracowane w konsultacjach społecznych z mieszkańcami i samorządami lokalnymi, a warianty nieakceptowane społecznie i wątpliwe z punktu widzenia potrzeb komunikacyjnych i warunków życia mieszkańców Białegostoku i aglomeracji białostockiej oraz uciążliwości związanych z ruchem towarowym powinny zostać odrzucone - podkreślają posłowie
Wskazują na pilną potrzebę modernizacji linii kolejowej nr 40 Sokółka-Augustów-Suwałki wraz z jej elektryfikacją.
- Brak rewitalizacji tej linii kolejowej, wobec przebiegu Rail Baltica na trasie Białystok-Ełk-Suwałki może grozić w przyszłości wykluczeniem komunikacyjnym pod względem możliwości korzystania z nowoczesnej kolei znacznej części mieszkańców województwa podlaskiego, w szczególności miasta Augustów i powiatu augustowskiego - zaznaczają posłowie i senatorowie.
Jednocześnie Podlaski Zespół Parlamentarny oczekuje podania konkretnych terminów i zakresu przewidywanych na tej trasie prac modernizacyjnych. Domaga się też usytuowania Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Suwałkach oraz wzmocnienia funkcjonalnej roli Zakładu Linii Kolejowych w Białymstoku.
Parlamentarzyści opowiadają się się też za przyjęciem przez Podlaski Zakład Spółki POLREGIO nieruchomości przy ul. M. Kopernika 60 w Białymstoku jako bazy warsztatowo-utrzymaniowej tego zakładu.
- Sprzedaż tej nieruchomości podmiotom zewnętrznym stworzy zagrożenie dla wykonywania regionalnych przewozów pasażerskich w kolejowym transporcie publicznym - stwierdzają.
Uważają też, że niezbędne jest uporządkowanie stosunków własnościowych terenów położonych przy dworcu PKP w Grajewie.
Tak, aby przewidując potrzebną modernizację dworca kolejowego umożliwić jednocześnie władzom miasta budowę dworca autobusowego.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?