Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Rozkład jazdy na sezon 2021/2022 PKP Intercity dla województwa podlaskiego. Są zmiany!

OPRAC.: red
W Uhowie nad Narwią powstaje nowy most kolejowy w ramach modernizacji trasy Rail Baltica na odcinku od Czyżewa do Białegstoku
W Uhowie nad Narwią powstaje nowy most kolejowy w ramach modernizacji trasy Rail Baltica na odcinku od Czyżewa do Białegstoku Wojciech Wojtkielewicz
Podróże pojemniejszymi pociągami z Białegostoku do Warszawy, Łodzi i Wrocławia – to najważniejsza nowość dla województwa podlaskiego w nowym rozkładzie PKP Intercity, który wejdzie w życie w niedzielę 12 grudnia 2021 roku. Zmiany dla pasażerów zapowiada też Polregio, ale najwięcej zostanie wprowadzonych od 1 stycznia 2022 r., po wejściu w życie nowego aneksu do umowy samorządowej Podlasia z przewoźnikiem. Najważniejszą z nich będzie reaktywacja codziennych połączeń do Siemianówki. Na regionalnych połączeniach nastąpi tez korekta cen.

Łączące Białystok z Wrocławiem pociągi IC Nałkowska (przez Warszawę, Częstochowę i Opole) i IC Dąbrowska (przez Warszawę, Łódź i Kalisz) w nowym rozkładzie jazdy będą obsługiwane składami wagonowymi w standardzie InterCity (IC) zamiast elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, jak do tej pory. Zwiększy to liczbę miejsc w pociągach i pozwoli wzmacniać składy dodatkowymi wagonami, jeśli spodziewana będzie duża frekwencja.

Tak budują most kolejowy w Uhowie

- Dodatkową możliwość dojazdu z Białegostoku na Mazury stworzy wydłużenie do Ełku relacji składu IC Słowacki, kursującego z i do Wrocławia - informuje Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Obowiązujący od 12 grudnia 2021 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. W momencie rozpoczęcia prac modernizacyjnych na linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko, pociągi między Olsztynem a Białymstokiem (IC Rybak, TLK Biebrza) kursować będą przez Szczytno i Pisz, a skład IC Mamry z Wrocławia dojedzie tylko do Giżycka.

Trwające prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka – Białystok powodują, że ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, a jedna para zostanie zastąpiona autobusami komunikacji zastępczej (IC Pilecki z Białegostoku do Warszawy i IC Narew z Warszawy do Białegostoku).

- Mimo dużych utrudnień, siatka połączeń została opracowana tak, aby zachować bezpośredniość połączeń z i do Białegostoku. Modernizacja wymusza ograniczenie liczby połączeń między Białymstokiem a Warszawą z 8 do 7 - informuje rzecznik PKP Interecity.

Kontynuowane będą prace inwestycyjne na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej.

Z kolei jak informuje PKP PLK od stycznia na stacji Nurzec będą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne przewoźnika PKP Intercity.

- Dodatkowy postój na odcinku między Siemiatyczami i Czeremchą ułatwi podróże - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Jeśli chodzi o podlaskie połączenia lokalne, to do końca bieżącego roku na większości tras obsługiwanych przez POLREGIO zmiany będą dotyczyły głównie godzin lub terminów kursowania pociągów. Więcej zmian wejdzie w życie 1 stycznia 2022 roku, gdy zacznie obowiązywać aneks do umowy samorządowej.

Zmiany na odcinku Białystok - Szepietowo

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, organizacja ruchu pasażerskiego POLREGIO na odcinku Białystok – Szepietowo zostanie zmodyfikowana. Zastępcza komunikacja (ZKA) do/z Szepietowa będzie pomniejszona o jedną parę autobusów, natomiast ZKA do Łap w dni robocze zwiększy się z jednej do dwóch. Zostaną wprowadzone ograniczenia kursowania ZKA w weekendy – np. porannego kursu zastępczej komunikacji autobusowej z Białegostoku do Szepietowa (o godz. 6:05) nie będzie w niedziele, a południowy kurs (o godz. 12:20) będzie się odbywał codziennie poza sobotami. Nie zmieni się liczba kursujących codziennie pociągów (2 pary).

W dalszym ciągu będzie obowiązywało porozumienie ze spółką PKP Intercity w sprawie honorowania biletów okresowych POLREGIO. Aby ułatwić codzienne dojazdy na tej trasie osobom uczącym się, studiującym i pracującym, w 12 pociągach PKP Intercity będą honorowane bilety okresowe POLREGIO (tygodniowe, miesięczne, kwartalne).

Zmiany na innych trasach

Od 12 grudnia br. pojawią się dwa nowe połączenia w relacji Sokółka – Kuźnica Białostocka - Sokółka. Dzięki temu pasażerowie będą mieli więcej możliwości dojazdu z Kuźnicy Białostockiej do Białegostoku.

Od terminu wprowadzenia nowego rozkładu jazdy, na odcinku Hajnówka – Czeremcha będą kursowały o dwie pary pociągów mniej, a na odcinkach Bielsk Podlaski – Hajnówka i Bielsk Podlaski – Czeremcha – o 1 parę pociągów.

Na pozostałych trasach w naszym województwie ulegną zmianie godziny i terminy kursowania pociągów, dlatego przy planowaniu podróży prosimy o zapoznanie się z nowym rozkładem.

Nowy aneks do umowy z województwem podlaskim

Województwo Podlaskie na rok 2022 zleciło spółce POLREGIO obsługę 95 pociągów krajowych. Decyzją Zarządu Województwa zostaną przywrócone codzienne połączenia do Siemianówki, które w roku bieżącym funkcjonowały tylko w wakacje. Od 1 stycznia 2022 r., codziennie oprócz sobót, będzie można dojechać do Siemianówki z Hajnówki o godz. 6:15 (pociąg skomunikowany z pociągiem z Białegostoku), a z Czeremchy codziennie o godz. 17:51. Z Siemianówki będą kursowały dwa pociągi do Czeremchy, o godz. 7:19 codziennie oprócz sobót (skomunikowany z pociągami do Białegostoku i Siedlec) oraz każdego dnia o godz. 19:23.

Oprócz reaktywacji codziennych połączeń do Siemianówki pojawi się nowe połączenie z Białegostoku do Sokółki. Pociąg będzie kursował w dni robocze. Odjazd z Białegostoku o godz. 16:53, a z Sokółki o godz. 18:04.

Jednocześnie ze zmianą rozkładu jazdy, zostanie wprowadzona modyfikacja cen:

  • biletów jednorazowych i okresowych dla Taryfy podstawowej oraz Taryfy RAZEM na przejazdy pociągami REGIO, interREGIO i superREGIO,
  • opłat dodatkowych oraz opłat manipulacyjnych.

- Jako jedyny tak duży przewoźnik pasażerski, od trzech lat nie korygowaliśmy cen biletów jednorazowych - przypomina Renata Gierasimiuk z podlaskiego zakładu przewoźnika. - Cennik został skonsultowany i zaakceptowany przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego, czyli marszałków województw, na zlecenie których POLREGIO realizuje połączenia kolejowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny