Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Radni przyjęli strategię rozwoju elektromobilności na lata 2020-36. Autobusy na prąd są za drogie by się opłacały

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
Na terenie Zespołu Szkół Mechanicznych w Białymstoku powstanie stacja ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. To inwestycja, która realizowana będzie w ramach zwycięskiego projektu Budżetu Obywatelskiego 2020.
Na terenie Zespołu Szkół Mechanicznych w Białymstoku powstanie stacja ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. To inwestycja, która realizowana będzie w ramach zwycięskiego projektu Budżetu Obywatelskiego 2020. UM w Białymstoku
Radny KO Marcin Moskwa cieszy się, że władze na razie odkładają kupno autobusów elektrycznych. Na nadzwyczajnej sesji rady miasta podkreślał, że autobus na prąd kosztuje tyle ile trzy zwykłe. Paweł Myszkowski z PiS dopytywał jednak m.in. o autobusy na gaz ziemny. Usłyszał, że również jest to nieopłacalne.

W dwóch czy trzech miejscach jest taka uwaga, że wdrożenie autobusów elektrycznych, jeżeli miałoby być sfinansowane ze środków miasta, jest nie opłacalne. I w zasadzie jest sensowne tylko wtedy, gdy byłaby szansa na całkowitą bezzwrotną dotację na ten cel. Co jednak w sytuacji, gdy takiej dotacji nie będzie? - pytał na poniedziałkowej (30 marca) nadzwyczajnej sesji radny PiS Paweł Myszkowski.

Władze miasta przedstawiły radnym Strategię Rozwoju Elektromobilności Miasta Białegostoku na lata 2020-2036.

Paweł Myszkowski zastanawiał się nad tym dlaczego pominięty został wątek autobusów na CNG (czyli na gaz ziemny). - Może nie są zeroemisyjne, ale są dużo mniej emisyjne niż obecny tabor. Funkcjonują w wielu miastach w Polsce i są znaczenie tańsze niż autobusy elektryczne - podkreślał.

Czytaj też: Stacja ładowania pojazdów w Białymstoku. Gdzie powstanie? ]zdjęcia]

Zwrócił też uwagę, że w kwestii rowerów miejskich mamy firmę Nextbike, która jest monopolistą. A po rozstrzygnięciu ostatniego przetargu trzeba było znaleźć w budżecie dodatkowe pół miliona złotych, by system nadal mógł funkcjonować. - Nie wiadomo co będzie w kolejnych latach. Zawsze kiedy jest monopolista, to w dużej mierze narzuca ceny. Czy jest jakiś plan, gdyby okazało się, że trzeba będzie dołożyć dużo więcej? - pytał.

Mówił też, że zgodnie z celami zawartymi w ustawie o elektromobilności w tym roku ma powstać w Białymstoku 100 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. - Na jakim to jest etapie? - pytał.

Referujący projekt uchwały Jarosław Karpiński z departamentu obsługi urzędu odpowiedział mu, że plan budowy stacji został przez prezydent przekazany operatorowi systemu dystrybucyjnego do uzgodnienia. Podkreślał też, że rada miasta musiała zająć się programem na sesji nadzwyczajnej w marcu, bo miasto związane jest terminami m.in. z Narodowych Funduszem Ochrony Środowiska. Podkreślał też, że dokument został przyjęty na 16 lat, więc wiele rzeczy radni mogą jeszcze w nim przez ten czas zmienić - wprowadzając do niego poprawki.

Czytaj też: Ciężki żywot kierowców elektrycznych pojazdów w Białymstoku

Radny KO Marcin Moskwa komentował, że cieszy się, iż autobusy elektryczne zostały odłożone na później. - Pamiętajmy, że koszt zakupy autobusu elektrycznego jest trzy razy wyższy w stosunku do zwykłego autobusu. A czas przebiegu takiego autobusu to bez ładowanie jedynie 120-130 kilometrów - podkreślał.

Dodał, że ustawa o elektromobilności jest całkowicie nieprzygotowana do naszych warunków. - Nie rozwiązuje chociażby podstawowego problemu jakim jest dostarczenie prądu do miejsc, gdzie te autobusy mają być ładowane. Zresztą rozwój elektromobilności jest na zbyt wczesnym etapie, abyśmy mieli podejmować tego typu decyzje - mówił.

Czytaj też: Radny KO chce, aby hybrydy i auta na prąd parkowały za darmo. PiS jest za

Natomiast jeśli chodzi o autobusy na CNG to informacja od samorządów, które przeszły na CNG jest taka, że chętnie wróciłyby do oleju napędowego. - Myślę np. o Słupsku czy Rzeszowie notowały straszne straty związane z tankowaniem takiego paliwa. Jedyny monopolista, czyli PGNiG dyktowało takie ceny jakie dyktowało, więc przejście na CNG było zupełnie nieopłacalne - podkreślał.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny