Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Radni PiS chcą aktywnego przejścia dla pieszych m. in. na Hetmańskiej przy Auchan. Prezydent: lepsza jest sygnalizacja

OPRAC.: wal
Rondo Lussy, czyli zbieg ul. Branickiego i Piłsudskiego. Tu radni PiS widzieliby potrzebę budowy aktywnego przejścia dla pieszych. Innego zdania są urzędnicy miejscy
Rondo Lussy, czyli zbieg ul. Branickiego i Piłsudskiego. Tu radni PiS widzieliby potrzebę budowy aktywnego przejścia dla pieszych. Innego zdania są urzędnicy miejscy Wojciech Wojtkielewicz/archiwum
Budowę sześciu aktywnych przejść dla pieszych wnioskują radni PiS w przyszłorocznym budżecie. Jego kształt poznamy w ostatni poniedziałek przed świętami, ale już teraz prezydent rozwiewa ich nadzieje.

W ubiegłym roku 40 proc. wypadków było z udziałem pieszych – podkreśla Henryk Dębowski, szef klubu PiS. - Uważamy, że mieszkańcy Białegostoku zasługują na bezpieczeństwo.

Czytaj też: Śmiertelne wypadki w Białymstoku. Bo się spieszymy, bo nie uważamy. Pasy grozy

Dlatego radni PiS wystąpili do komendanta miejskiego policji o wskazanie, gdzie takie aktywne przejścia mogłyby powstać. Bo z jego opinii, którą otrzymali wynika, że pomimo spadku liczby wypadków w Białymstoku na przestrzeni 5 lat, nadal wysoki odsetek stanowią wypadki z udziałem osób pieszych. W 2019 roku było to 38,5 proc., w 2020 roku- 40,6, a do 20 października 2021 – 36,1 proc.

- Główną przyczyną było zachowanie kierowcy, które polegało na nieustąpieniu pierwszeństwa pieszemu na przejściu – podkreśla w opinii insp. Maciej Wesołowski, komendant miejski policji.

Dodaje, że na podstawie danych z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWiK), obserwacji funkcjonariuszy pełniących służbę na drogach w Białymstoku oraz informacji zgłaszanych przez mieszkańców wynika, że najbardziej niebezpieczne miejsca to skrzyżowania: Piłsudskiego-Branickiego, Piastowska-Chrobrego/Mieszka, Swobodna-Łagodna, Hetmańska 25, Kopernika 85, Wyszyńskiego 46.

- Liczymy, że te przejścia zostaną zmodernizowane i przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Białymstoku – dodaje szef klubu PiS.

Budowę podobnego Henryk Dębowski zgłosił też w ramach projektów Budżetu Obywatelskiego 2022 roku. Postulował na ul. Mickiewicza w pobliżu Wydziału Prawa UwB aktywne przejście z antypoślizgową nawierzchnią hamowania, oświetleniem ledowym sygnalizującym obecność pieszego na przejściu czy widocznymi znakami ostrzegawczymi. W głosowaniu projekt poparło 665 mieszkańców, ale szacunkowy koszt realizacji na poziomie 165 tys. zł przesądził o tym, że w odróżnieniu od niektórych, które cieszyły się mniejszym poparciem, nie będzie realizowany.

Podobny los może też czekać te sześć aktywnych przejść, które radni PiS zgłosili do dużego budżetu na 2022 roku. Co prawda jego ostateczny kształt poznamy 20 grudnia, ale już teraz prezydent nie daje radnym widoków na inwestycje. Tak wynika z odpowiedzi z upoważnienia Tadeusza Truskolaskiego na interpelację -wniosek Henryka Dębowskiego. Prezydent także posiłkuje się danymi przedstawionymi przez komendanta policji w opinii dla radnych.

- Od roku 2017 nastąpił blisko trzykrotny spadek liczby wypadków, w tym z udziałem pieszych przy jednoczesnym wzroście natężenia ruchu – zauważa sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk.

Według niego oznacza to, że działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu podejmowane przez miasto Białystok przynoszą efekty.

- Zdarzenia drogowe we wskazanych lokalizacjach wynikają między innymi z dużego natężenia ruchu pojazdów oraz pieszych i nie są spowodowane brakiem widoczności przejścia – tłumaczy sekretarz.

Dodaje, że w przyszłym roku zaplanowano miedzy innymi budowę sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przy supermarkecie „Auchan” przy ul. Hetmańskiej.

- Co jest rozwiązaniem zapewniającym zdecydowanie większy poziom bezpieczeństwa pieszych niż budowa przejścia aktywnego – zaznacza Krzysztof Karpieszuk.

Z kolei w pozostałych wymienionych w piśmie komendanta miejskiego policji miejscach podjęto już, w porozumieniu z policją, działania służące poprawie bezpieczeństwa pieszych, takie jak między innymi wykonanie elementów aktywnego przejścia dla pieszych na ul. Piastowskiej oraz ul. M. Kopernika.

- Skrzyżowanie Al. J. Piłsudskiego z ul. J. K. Branickiego jest skrzyżowaniem z ruchem okrężnym. Z uwagi na ograniczoną prędkość dojazdu pojazdów skrzyżowania z ruchem okrężnym są bezpieczne dla pieszych, wobec czego na tego typu skrzyżowaniach położonych na obszarze miast nie stosuje się przejść aktywnych – tłumaczy Krzysztof Karpieszuk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny