- Ten ostateczny, najlepszy z każdego punktu widzenia, wariant poznamy za kilkanaście miesięcy - zapowiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel podczas piątkowej [10.12.2021] konferencji prasowej na trzecim peronie przebudowywanej stacji kolejowej Białystok.
Dzięki inwestycji, która połączy linię do Ełku z linią do Sokółki, m.in. nie trzeba będzie w Białymstoku zmieniać czoła pociągów, a ponadto umożliwi ona transport cargo omijając miasto. Ujawnione plany jej budowy wzbudziły przed wyborami parlamentarnymi w 2019 roku ogromne protesty mieszkańców gminy Dobrzyniewo Duże i Wasilków. Bo to przez ich tereny miały przechodzić pierwotne korytarze zaproponowane przez inwestora w konsultacjach. Ostatecznie PKP z niektórych postanowiło się wycofać, ale i dopuściło warianty społeczne mieszkańców Dobrzyniewa Dużego czy burmistrza Wasilkowa.
Ostatecznie na stole zostało pięć preselekcyjnych rozwiązań. Wariant 11, najdłuższy i najbardziej odległy od Białegostoku prowadził od Knyszyna przez Ponikłę i Kopisk do Czarnego Bloku. To trasa zaprezentowana przez społeczny komitet z Dobrzyniewa Dużego, bardzo mocno oprotestowana przez ich sąsiadów z gminy Knyszyn i organizacje ekologiczne, bo najbardziej ingerowała w Puszczę Knyszyńską.
Kolejny wariant (nr12), burmistrza Wasilkowa, zakładał przebieg od Sochoni przez Wólkę Przedmieście, Kulikówkę, Kozińce do trasy nr 38 w stronę Knyszyna i Warszawy. Kolejny wariant (nr 8) biegnie od Sochoni, okrąża Woroszyły, następnie zawraca w stronę Burczaka, Leńców, Nowego Aleksandrowa, Dobrzyniewa Fabrycznego, by poprowadzić do linii nr 38 w Dobrzyniewie Dużym i Fastach.
Bliźniaczy (nr 6) do niego jest kolejny, z tą różnicą, że skręca przed Woroszyłami w stronę Burczaka. Od tej miejscowości oba korytarze biegną niemal równolegle wzdłuż planowanej trasy ekspresowej S19 obwodnica Wasilkowa- Dobrzyniewo Duże (węzeł).
Ostatnim korytarzem jest ten w Białymstoku, czyli od ul. Przędzalnianej, wzdłuż drogi serwisowej obok trasy generalskiej, na Białostoczek do ogródków działkowych. Ze wszystkich jest najkrótszy, ale na 3/4 swej długości biegnie pod ziemią wzdłuż trasy generalskiej.
Ostatecznie po wielu miesiącach PPKP PLK wybrało trzy do dalszych prac studyjnych. Są to: warianty 12, 6 i tunel wzdłuż trasy generalskiej.
- Wybrano je w oparciu o korzyści związane: z jak najmniejsza ingerencją w środowisko, czasem przejazdu oraz wsłuchując się w głos społeczeństwa - mówił przez Ireneusz Merchel.
Dodał, że każdy z wariantów ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Zwrócił uwagę, by na inwestycję patrzeć przez pryzmat kolei aglomeracyjnej.
- W siadając w Dobrzyniewie do pociągu po dziesięciu minutach będziemy w centrum Białegostoku. Żadnym innym środkiem transportu tak szybko nie dojedziemy. Tak samo Wasilków. O kolej aglomeracyjną zabiega wiele ośrodków miejskich w Polsce. Tu może ziścić się bardzo szybko - mówił prezes PKP PLK.
Odnośnie wariantu prowadzonego tunelem, przez PKP PLK powiedział, że można go zbudować w taki sposób, że nie zostaną przekroczone odcinki, które są wskazywane w rozporządzeniu odnośnie transportu materiałów niebezpiecznych pod ziemią.
Wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu obwodnicy planowane jest na II kwartał 2022 r. Z kolei zakończenie wszystkich prac studialnych to II kw. 2023 r. Następnie zostanie opracowana dokumentacja projektowa wraz z pozyskaniem koniecznych decyzji administracyjnych. Prace budowlane zaplanowano na lata 2027 – 2030.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?