Białystok. Nowa inicjatywa na wspólny bilet PKP i BKM w aglomeracji białostockiej. Władze miasta i województwa analizują pomysł

OPRAC.: wal
Białystok jest w tej chwili największym miastem w Polsce nie próbującym nawet w żaden sposób włączyć kolei do obsługi transportowej miasta - twierdzą działacze Inicjatywy dla Białegostoku. Ich zdaniem pora to zmienić Magda Ciasnowska/Archiwum
Uprawniał, by do przejazdu autobusami BKM i pociągi Polregio w gminach obsługiwanych przez miejską komunikację. Wprowadzenie takiego wspólnego biletu wymaga solidarnego działania władz miasta i województwa. Prezydent analizuje pomysł, marszałek przekazał go do spółki odpowiedzialnej za przewozy kolejowe.

W obecnej trudnej sytuacji finansowej samorządy Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego powinny otworzyć się na rozwiązania niestandardowe, często dotąd ignorowane. Jednym z takich rozwiązań jest włączenie pociągów regionalnych do obsługi transportowej miasta poprzez wprowadzenie wspólnego biletu autobusowo-kolejowego na terenie obsługiwanym przez BKM - uważa Piotr Tarasiuk z Inicjatywy dla Białegostoku. On i inni działacze stowarzyszenia uważają, że takie rozwiązanie poprawi warunki przemieszczania się niezmotoryzowanych mieszkańców aglomeracji i promować ekologiczne środki transportu.

Czytaj też: Cztery wiaty i tylko jeden końcowy przystanek. Miasto nie zamierza na razie zwiększyć linii autobusowych na pętli przy Filipowicza

Zastrzegają, że nie chcą powołania szybkiej kolei miejskiej w Białymstoku, a jedynie lepsze wykorzystanie już istniejącej i funkcjonującej infrastruktury.

- Nie zabiegamy o powołanie osobnego podmiotu, zakupu nowego taboru ani nawet tworzenie nowych połączeń, a jedynie o stworzenie możliwości podróżowania autobusami BKM i pociągami Polregio na terenie aglomeracji białostockiej na podstawie tego samego biletu okresowego - zapewniają działacze Inicjatywy dla Białegostoku.

Podnoszą, że w latach unijnej perspektywie na lata 2021-2027 transport publiczny będzie jednym z priorytetów. Powołują się też na raport Banku Światowego na temat mobilności miejskiej w Białymstoku.

- Konieczne jest rozwiązanie problemu słabej integracji między komunikacja miejską zarządzaną przez BKM w imieniu miasta a przewozami kolejowymi zarządzanymi przez marszałka województwa podlaskiego. Inicjatywę w tym przedsięwzięciu powinno przejąć miasto dysponujące zasobami zarządzania projektem, ale w planowanie i wdrożenie projektu powinni być zaangażowani również pracownicy urzędu marszałkowskiego oraz operatorzy usług autobusowych i kolejowych - czytamy w raporcie.

**Czytaj też:

https://poranny.pl/bialystoksuprasl-nowa-linia-podmiejska-do-uzdrowiska-nowe-autobusy-pks-nova-zaczna-kursowac-w-poniedzialek/ar/c1-15425883

**

Piotr Tarasiuk podkreśla, że Białystok jest w tej chwili największym miastem w Polsce, które nie próbuje nawet w żaden
sposób włączyć kolei do obsługi transportowej miasta. Nawet mniejsze ośrodki miejskie są już na dużo bardziej zaawansowanych etapach.

- W Opolu od kilku lat można jeździć po mieście pociągami Polregio w oparciu o bilet miejski, Olsztyn w 2020 roku ogłosił przetarg na opracowanie wdrożenia wspólnego biletu na kolej i autobusy, Rzeszów odbiera już pierwsze pociągi dla swojej kolei
aglomeracyjnej - wylicza społecznik. - Najwyższa pora, aby także Białystok rozpoczął prace nad wspólnym biletem na kolej i autobusy BKM.

Inicjatywa dla Białegostoku zaapelowała zarówno do prezydenta, jaki marszałka o rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem
wspólnego biletu kolejowo-autobusowego na autobusy BKM i pociągi Polregio w gminach obsługiwanych przez BKM.

- Bilet powinien więc obejmować połączenia kolejowe pomiędzy przystankami: Białystok, Białystok Starosielce, Białystok Bacieczki, Białystok Nowe Miasto, Białystok Stadion, Białystok Fabryczny, Białystok Wiadukt (Zielone Wzgórza), Klepacze, Wasilków, Hryniewicze, Lewickie, Hołówki Duże, Zimnochy, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka i Kuriany - wyliczają w petycji społecznicy.

Czytaj też: Inwestycje kolejowe w Podlaskiem. PKP konsultują plan. Na liście ważne projekty dla Białegostoku i regionu

Mają świadomość, że włączenie pociągów Polregio do biletów miejskich nie spowoduje rewolucji w miejskim transporcie publicznym, ale lokalnie może ono spowodować znaczne wzrosty liczby pasażerów BKM. Dla mieszkańców okolic przystanków kolejowych położonych w drugiej strefie może to oznaczać wzrost liczby dostępnych połączeń aż o kilkadziesiąt procent.

- Rosnące osiedle w pobliżu przystanku Białystok Stadion to także duży potencjalny generator ruchu - podkreślają społecznicy. - W przypadku mieszkańców Starosielc podróż pociągiem do śródmieścia może być aż 4 razy krótsza niż podróż autobusem.

Co na to urząd miejski i marszałkowski?

Izabela Smaczna-Jórczykowska, rzecznik marszałka województwa podlaskiego, podkreśla, że propozycja jest warta rozważenia.

- Dlatego marszałek województwa zwróci się do spółki Polregio z zapytaniem o możliwość wprowadzenia wspólnego biletu, gdyż za wszystkie kwestie techniczne związane z ewentualnym wdrożeniem tego pomysłu leżą właśnie po stronie spółki - mówi rzecznik.

Kamila Bogacewicz, z departamentu komunikacji społecznej w magistracie, informuje, że wniosek Inicjatywy dla Białegostoku, jest analizowany.

PKP. Pociąg Białystok-Hajnówka powrócił na trasę. Kursuje po...

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
www.FederacjaZielonych.pl

Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html

w
www.Koncerty.Bialystok.pl

W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

w
www.i.Bialystok.pl

PKP Białystok Nowe Miasto: Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/7r6t3VeO7cQ

http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m.in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.

n
nn

I bilet na tramwaj...

G
Gość

"W przypadku mieszkańców Starosielc podróż pociągiem do śródmieścia może być aż 4 razy krótsza niż podróż autobusem"

Dobry żart ale nieśmieszny. Do pociągu trzeba dojechać autobusem, wysiąść z niego, przejść na dworzec, odczekać parę minut do odjazdu i już jest prawie jak u Barei.

W tym samym czasie ktoś kto nie wysiadł by posmakować jazdy pociągiem, dojechał na miejsce, zrobił zakupy i w spokoju na kanapie pije piwko.

Integracja kolei z autobusami musi dokonywać się na etapie planowania urbanistycznego. W przypadku Białegostoku to bajka o żelaznym wilku.

Koleją do Starosielc dojeżdżano gdy były fabryki. Trzeba było dowieźć sporą liczbę ludzi w krótkim czasie na określoną godzinę. Teraz nie ma fabryk, nie ma potrzeby dowożenia na określoną godzinę.

Mieszkańcy Bor[wulgaryzm]wki i okolic chętnie skorzystaliby z czegoś takiego bo mieszkańcy Białegostoku ze swoich podatków zrobiliby im prezent. Tylko głupi by nie cieszył się.

G
Gość

Najwyższy czas ,tylko powinny obowiązywać wszystkie ulgi co są na karcie miejskiej

w
winc.

"Bilet powinien więc obejmować połączenia kolejowe pomiędzy przystankami: Białystok, Białystok Starosielce, Białystok Bacieczki, Białystok Nowe Miasto, Białystok Stadion, Białystok Fabryczny, Białystok Wiadukt (Zielone Wzgórza), Klepacze, Wasilków, Hryniewicze, Lewickie, Hołówki Duże, Zimnochy, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka i Kuriany - wyliczają w petycji społecznicy."

- wreszcie dobry pomysł. Brawo. Tak jest na całym świecie . Jedynie kolej może zrobić z zaścianka aglomerację.

Dodaj ogłoszenie