Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Nie będzie rozbudowy ul. Młynowej. Miasto ma posadzić 883 drzewa. To zadośćuczynienie za budowę węzła intermodalnego.

Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Ta inwestycja ma zmienić układ drogowy w  najważniejszym punkcie komunikacyjnym Białegostoku. Tak  wygląda skrzyżowanie ul. Boh. Monte Cassino i ul. Św. Rocha
Ta inwestycja ma zmienić układ drogowy w najważniejszym punkcie komunikacyjnym Białegostoku. Tak wygląda skrzyżowanie ul. Boh. Monte Cassino i ul. Św. Rocha UM Białystok/A.Jankowski
Należy graniczyć wycinkę do drzew kolidujących z inwestycją, a w zamian dokonać nasadzeń 883 drzew oraz tylu krzewów, ile poszło pod topór. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała ostateczne zalecenia odnoście budowy węzła intermodalnego w Białymstoku. Nie wstrzymują one inwestycji, ale z jej części miasto zrezygnowało. Nie leżała w interesie publicznym.

To zakrojona na szeroką skalę inwestycja drogowa. Zakłada budowę centrum przesiadkowego w okolicach dworców PKP i PKS oraz przebudowę kilkunastu ulic i skrzyżowań. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Na jezdniach zostaną wytyczone buspasy dla autobusów BKM. Budową węzła oznacza też wyburzenia części zabudowań wchodzących w skład Centrum Park oraz wycinki drzew i krzewów. Generalna Dyrekcja Ochrony środowiska wydała zalecenia, jak w tym miejscu będą przebiegać prace związane z wycinką drzew i karczowaniem krzaków.

- Należy prowadzić poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 01 marca do 31 lipca - czytamy w decyzji GDOŚ.

Czytaj też: Węzeł intermodalny. Szykuje się wielka przebudowa w centrum miasta. Kilka ulic do poważnej modernizacji

Wycinka ma być ograniczona do liczby drzew kolidujących z inwestycją. W zamian miasto musi dokonać nasadzeń 883 drzew oraz tyle krzewów, ile zostanie wykarczowanych. Należy stosować gatunki rodzime, odporne na zanieczyszczenia gleby,

- Nasadzenia trzeba wykonać w ciągu 1 roku po zakończeniu inwestycji - mówi Anna Kowalska z biura prasowego białostockiego magistratu.

To nie jedyne zalecenia. GDOŚ wprowadził także zapisy dotyczące ochronnych ogrodzeń dla płazów wokół planowanego zbiornika retencyjnego oraz odnośnie zabezpieczeń wykopów przed możliwością dostania się do nich małych zwierząt poprzez montaż ogrodzeń tymczasowych. Nałożył tez na inwestora obowiązek sporządzenia analizy porealizacyjnej w zakresie ochrony akustycznej terenów wymagających ochrony przed hałasem.

- Decyzja GDOŚ nie wstrzymuje dalszego procesu inwestycyjnego związanego z budową węzła intermodalnego -

podkreśla Anna Kowalska.

Czytaj też:Długi finisz na wylotówkach z Białegostoku

Węzeł okrojony

Zadanie "Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku wraz z infrastrukturą techniczną – Część II – Układ drogowy” było podzielone na dwa etapy:

  • Część I postępowania:
  • Rozbudowa ul. M. Kopernika na odcinku od skrzyżowania z ul. „Nową Łomżyńską” do skrzyżowania z ul.
  • Młynową i ul. Łomżyńską,
  • Rozbudowa ul. Młynowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Łomżyńską do skrzyżowania z ul. Kard. St.
  • Wyszyńskiego, wraz z budową niezbędnej infrastruktury technicznej.
  • Część II postępowania:
  • Rozbudowa ul. Łomżyńskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. M. Kopernika do skrzyżowania z ul. „Nową
  • Łomżyńską” i ul. Bohaterów Monte Cassino,
  • Rozbudowa ul. Bohaterów Monte Cassino na odcinku od skrzyżowania z ul. Łomżyńską i ul. „Nową Łomżyńską”
  • do skrzyżowania z ul. Św. Rocha, wraz z budową niezbędnej infrastruktury technicznej

Jednak w czerwcu 2020 roku miasto skorygowało zakres prac i unieważniło część I postępowania przetargowego. Powód: wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Chodzi o stały wzrost cen robót i materiałów budowalnych oraz zmniejszenie przychodów do budżetu miasta wynikające z nowych regulacji prawnych.

- Brak wystarczających środków finansowych w budżecie miasta spowodowało również ograniczenie pozyskiwania terenu pod inwestycję do niezbędnego minimum - uzasadniał wiceprezydent Przemysław Tuchliński. - Wskazać należy także, że na sytuację finansową miasta ma wpływ stan epidemii ogłoszony w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, który wymusił podjęcie działań ograniczających wydatki inwestycyjne i utrzymaniowe. Mając na względzie powyższe okoliczności, kontynuowanie postępowania przetargowego nie leży w interesie publicznym.

To oznacza, że z całego projektu w przetargu pozostała część część II postępowania:

  • Rozbudowa ul. Łomżyńskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. M. Kopernika do skrzyżowania z ul. „Nową
  • Łomżyńską” i ul. Bohaterów Monte Cassino,
  • Rozbudowa ul. Bohaterów Monte Cassino na odcinku od skrzyżowania z ul. Łomżyńską i ul. „Nową Łomżyńską”
  • do skrzyżowania z ul. Św. Rocha, wraz z budową niezbędnej infrastruktury technicznej

To postępowanie jest na etapie przetargu. Jednak po raz kolejny przesunięto termin składania ofert. Najpierw wyznaczono go na kwiecień 2020, potem na połowę września, teraz na początek marca 2021 roku.

Czytaj też:Okolice dworców PKS i PKP zmienią się nie do poznania

Zamiast tunelu przejście podziemne pod torami

W pierwotnych zamierzeniach miasto planowało też wybudować tunel pod torami dla autobusów, pieszych i rowerzystów. Umożliwiałby przeprawę z ul. Świętego Rocha na Kolejową. Jednak ze względu na zbyt wysokie koszty, z tunelu ostanie się przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów. W sierpniu 2020 roku miasto ogłosiło przetarg na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji.

W ramach inwestycji powstanie też połączenie przejścia z ul. Zwycięstwa. Przebudowane będzie też skrzyżowanie ul. Kolejowej i Zwycięstwa. Tunel będzie miał 103 metry, a przebudowa dróg na skrzyżowaniu ulic Zwycięstwa i Kolejowej obejmie odcinek o długości 250 metrów. Zostanie tam zbudowana nowa jezdnia, zatoki autobusowe, chodniki, zjazdy, a także oznakowanie poziome i pionowe.

Całkowita wartość projektu Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku wynosi ponad 183 mln zł. Miasto uzyskało dofinansowanie unijne na tę inwestycję w wysokości ponad 135 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny