Białystok. Młodzi Demokraci apelują o zniesienie podwyżki cen biletów kolejowych. Trwa przebudowa stacji Białystok

OPRAC.: red
Trwa przebudowa stacji i układu drogowego wokół dworca Białystok
Trwa przebudowa stacji i układu drogowego wokół dworca Białystok Poranny.pl
Udostępnij:
Nie stać nas na to - mówią wprost Młodzi Demokraci. Apelują do rządu i kolejowych przewoźników o wycofanie się z podwyżki cen biletów.

Jak mówili młodzi działacze podczas czwartkowej [20.01.2022] konferencji przed białostockim dworcem PKP w ramach nowej polityki zlikwidowano bilet weekendowy oraz na niektórych trasach wycofano bilet taniomiastowy.

– Podwyżki wprowadzono w okresie, kiedy większość regionów przygotowuje się na ferie. Rząd zachęca do obniżania cen, a sam je podwyższa – powiedział przewodniczący Łukasz Targoński.

Cena biletu normalnego z Białegostoku do Warszawy po 13 stycznia wzrosła z 30 zł do 34,50 zł. Zdaniem młodych ludzi optymizmem nie napawają też ceny biletów w regionie. I tak koszt biletu z Białegostoku do Augustowa to wzrost z 13,90 do 16 zł, a na trasie Białystok – Suwałki to wzrost z 14,90 do 17,10 zł.

-Podróżowanie pociągami powoduje trzy razy mniejszą emisję CO2, a wraz ze wzrostem kosztów o 15 proc. młodzi Polacy będą coraz rzadziej korzystać z pociągów - tłumaczyła Dagmara Benecka

Z kolei Krystian Wodzielak przypomniał, że młodzi ludzie nie zarabiają tyle, co osoby dorosłe.

- Często ich zarobki to płaca minimalna -.podkreślił.

Dlatego Młodzi Demokraci przekazali do władz apel o zniesienie podwyżki cen biletów, a także zapowiedzieli złożenie stosownych pism do władz samorządowych i dyrekcji PKP.

Przypomnijmy, że z drugiej strony dworca trwa przebudowa stacji Białystok. Mimo warunków zimowych prowadzone są prace przy budowie nowych peronów. Z kolei firma Strabag na zlecenie magistratu buduje w ramach węzła intermodalnego pieszo-rowerowy tunel pod torami prowadzący z ul. św. Rocha na ul. Kolejową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Morawiecki prezydentem? Polacy mówią: tak!

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Nie dość że upośledzeni intelektualnie to jeszcze bezczelni. Pamiętajcie rząd, Wasz PiS nie ma własnych pieniędzy ,żeby wam dawać bez miaru. To co się dziś dzieje to jest wina nie Tuska jak mówią tylko piS bo inflacja jaką mamy to wyłączny interes rządu. Większe ceny to większe wpływy do budżetu. niby wam powiedzą że zyskacie przykładowo 100 zł ale na życie wydacie 1000 zł więcej. I kto jest idiotą? Myślicie że tarcza coś powstrzyma? Żeby wiosną nie było to co ostatnio w Kazachstanie. I ta władza tak samo zacznie strzelać do protestujących jak ZOMO w kopalni Wujek czy na pomorzu.
G
Gość
Jak tym nie da się jeździć, co to za żarty!?

Ostatnio miałem jechać na spotkanie w Warszawie na konkretną godzinę. Wziąłem godzinę zapasu. Przychodzę na peron i jest komunikat, że SŁOWACKI opóźniony o 50 minut. To jakieś jaja? Do tego jak anulujesz bilety przez internet, to ileś procent ceny biletu ci nie oddają.

Ponadto remont dworca, czyli strategicznego punktu w mieście, trwa tyle lat!? Taki mały projekt to powinien maksymalnie pół roku trwać, a nie kilka lat! Tragedia. Gdzie tu się porównywać do koleji szybkiej prędkości na świecie... Tylko przez to ludzie wyjeżdżają na stałe, bo gdyby lepiej to funkcjonowało, to mogliby dojeżdżać nacodzień do oddalonych daleko miast. Ale włodarze tego nie rozumieją. To samo jest z dworcem autobusowym BKM.
P
PuszczaBialowieskaTV.pl
„Zmodernizowany” za 45 mln zł Dworzec PKP Białystok ze szkodą dla pasażerów? Bez sklepu, gastronomii, prasy, czyli zamiast nowoczesnego dworca z centrum handlowo-usługowym zabytkowy skansen „jak za cara” wbrew konsultacjom społecznym? Co to za zacofany przekręt?

Czemu w Białymstoku nie może być normalnie jak np. na dworcach PKP Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Wileńska, Poznań Główny? Chciałbym podczas podróży zrobić zakupy np. w Biedronce (na dworcach mogą być czynne również w niedziele niehandlowe) jak w innych normalnych miastach (np. Dworzec PKP Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Poznań Główny) by np. nie płacić za butelkę wody 5 zł tylko 1 zł.
F
FederacjaZielonych.pl
Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m.in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.
R
RadaMiastaBialystok.pl
Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.

W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

PKP Białystok Stadion (Kleosin): Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/kkO4TzjZ64w

PKP Białystok Nowe Miasto: Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/7r6t3VeO7cQ
w
www.i.Bialystok.pl
A planowana wycinka drzew wzdłuż drogi Hajnówka-Białowieża pod drogę rowerową, zamiast poprowadzić ją wzdłuż torów Hajnówka-Białowieża z drogą serwisową? Szokujące że POciągi Białystok-Warszawa ciągnięte parowozami jeździły szybciej przed II wojną światową niż dziś! Zamiast bajek o lotnisku należy uruchomić szybkie wygodne tanie regularne połączenie KOLEJOWE Warszawa – Białystok – Augustów - Suwałki (z największym lotniskiem w POlsce) i regionalne Białystok-Bielsk Podlaski - Hajnówka – Białowieża przy prędkości pociągu 160 km/h Białystok-Warszawa=1 godz 30 minut, wybór połączeń co 1-2 godziny do tego najlepiej z bezprzewodowym internetem w wagonach:) www.TiryNaTory.pl np. z trasy Warszawa-Białowieża korzystałoby 200 tys.turystów rocznie
G
Gość
21 stycznia, 10:23, Gość:

Kolejna niepotrzebna inwestycja , kursy bkm ograniczone do minimum ,a oni węzły budują ! A w mediach płacz że kasy nie ma ,więcej słomianych inwestycji to nawet zabraknie na lansowanie się przed parasolkami :))

Na promocję nie może zabraknąć. To jedyna realizowana obietnica wyborcza. Białostoczanie są dumni z tego, że parasolki były przez 15 sekund w jakiejś stacji co się rządowi nie kłania. Gotowi są na duże poświęcenia by promować rodzinny interes.

G
Gość
Kolejna niepotrzebna inwestycja , kursy bkm ograniczone do minimum ,a oni węzły budują ! A w mediach płacz że kasy nie ma ,więcej słomianych inwestycji to nawet zabraknie na lansowanie się przed parasolkami :))
G
Gość
Dlaczego środowiska pisowskie nie protestują w tej sprawie? Czy oni lubią płacić więcej za bilety?
G
Gość
Podwyżki 2-3 zł. Strasznie dużo. Kupią 1 piwo mniej.
G
Gość
"Podróżowanie pociągami powoduje trzy razy mniejszą emisję CO2,"

Może na początek niech "młodzi demokraci" spytają "starych demokratów" po jaki Pi,pi,pi,pi likwidowali kolej. Zrobili wszystko by ludzi zniechęcić do podróżowania koleją i to skutecznie. Dziś pociągiem podróżuje tylko desperat, któremu zepsuło się Passeratti.
Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie