Przedmiotem zamówienia była dostawa 20 jednoczłonowych, niskopodłogowych autobusów jednej marki plus 20 stacji ładowania zajezdniowego i trzy typu warsztatowego. Konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania powinny gwarantować 15 letnią eksploatację przy założeniu średniego rocznego przebiegu na poziomie 70 tys. km.
Autobusy o długości od 11,5 m do 12,75 m, muszą pomieścić min. 70 pasażerów, w tym co najmniej 22 na miejscach siedzących. Powinny być wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności co najmniej 300kWh. Ich zasięg w warunkach komunikacji miejskiej zaplanowano na co najmniej 230 km. Jeśli chodzi o kolorystykę to będzie w tradycyjnych barwach BKM, czyli biało-zielonych. Każdy autobus będzie klimatyzowany, przy czym jeśli na zewnątrz temperatura wyniesie powyżej 25 stopni, to części pasażerskiej powinna być co najmniej o 5 stopni mniejsza.
Przetarg ogłoszono w kwietniu, a oferty można było składać do końca czerwca. Okazało się, że złożyło je sześć firm. Najtańszą propozycję przedstawił Busnex Poland, który zaproponował za 56 828 460 zł dostawę autobusów Yutong. O niecały milion złotych droższa była oferta Solarisa. Za 60,3 mln złotych dostawę oferował MAN Truck & Bus Polska, a za 60,74 mln Volvo Bus Corparation. O niecałe 2 mln więcej żądał Evo Polska. Najdroższą ofertę złożył Autosan 63,8 mln.
Wszystkie propozycje mieściły się w puli zarezerwowanej prze miasto. Na zakup 20 elektrycznych autobusów przeznaczyło niecałe 65 mln.
O wyborze decydowały cena (60%), oferta techniczna (20 proc) i gwarancja (20 proc.) Propozycja Busnexu okazała się najkorzystniejsza nie tylko pod względem cenowym, ale firma zaoferowała najkorzystniejsze warunki serwisu i gwarancji. Jeśli chodzi o aspekty techniczne, to największą liczbę punktów zdobyły propozycje Volvo i MAN-a. Obie otrzymały 95,68 pkt ( ponad trzy punkty więcej niż ostateczny zwycięzca przetargu).
Jeśli nie będzie odwołań, miasto wkrótce podpisze umowę ze zwycięzcą przetargu. Będzie on miał rok na dostarczenie pojazdów.
Zgodnie z wymogami przetargu 8 autobusów trafi do KPK, a po 6 do KPKM i KZK. Dwie pierwsze mają swoje zajezdnie przy ul. Składowej, a KZK buduje nową - przystosowaną do elektryków - przy ul. Pomocnej na Zaciszu, gdzie ma się przenieść z ul. Jurowieckiej.
By kupić autobusy elektryczne miasto zmieniło projekt budowy węzła intermodalnego. Pierwotnie nie przewidywał on tego zamówienia.
Przypomnijmy, że w lipcu umowę na zakup sześciu elektrycznych Yutongów, które uzupełnią dwa kupione wcześniej, z przedstawicielami Busneksu podpisał prezydent Łomży. Dodajmy, że dwa autobusy elektryczne Yutong E8 kupuje też Bielsk Podlaski. Pierwsze autobusy wyjadą na ulice tych miast jeszcze w tym roku.