Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Miasto nadal podtrzymuje, że nie ma potrzeby łączenia spółek komunikacyjnych. W takiej fuzji opozycja widzi oszczędności

OPRAC.: wal
Zajezdnia KZK przy Jurowieckiej. Spółka szuka chętnego na teren, bo przeprowadza się na Wygodę
Zajezdnia KZK przy Jurowieckiej. Spółka szuka chętnego na teren, bo przeprowadza się na Wygodę Wojciech Wojtkielewicz
Prezydent nie widzi potrzeby połączenia trzech spółek komunikacyjnych w jedną. O taką fuzję od lat zabiegają miejscy radni PiS. Twierdzą, że to znacznie zmniejszy koszty funkcjonowania transportu zbiorowego.

- Już Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie z roku 2014 podniosła, że utrzymywanie trzech spółek komunikacyjnych generuje ogromne koszty ogólnego zarządu, które w roku 2013 wynosiły blisko 6 mln zł i z roku na rok sukcesywnie rosły – przypomina radny Henryk Dębowski.

Dlatego Rada Miasta Białystok (większość miał PiS) w 2016 roku wezwała prezydenta do analizy możliwości połączenia spółek komunikacyjnych.

- Miało to na celu pozyskanie oszczędności, usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej i poprawę warunków zatrudnienia szeregowych pracowników - wylicza Henryk Dębowski.

Obecny sposób świadczenia usług komunikacyjnych w Białymstoku to pokłosie wielkiego strajku sprzed ponad 30 lat. Opiera się na trzech spółkach komunalnych w roli przewoźników (KPKM, KPK, KZK) i Białostockiej Komunikacji Miejskiej (wykluła się z pozostałości po Zakładzie Obsługi Komunikacji Miejskiej) jako swoista nadbudowa logistyczno-organizacyjna.

Środkiem do tego celu miała być - jak wielokrotnie podkreślały władze miasta - konkurencja między spółkami. Z drugiej strony opozycja wielokrotnie zwracała uwagę na koszty, które mogą generować administracja i czapa nadzorczo-zarządzająca. Teraz o takie wyliczenia z ostatnich 15 lat zwrócił się w interpelacji do prezydenta szef klubu PiS. Chodziło m.in. oczłonków pracowników zajmujących m.in. członków zarządów, prokurentów, pełnomocników, głównych księgowych, wicedyrektorów, · inspektorów RODO, inspektorów BHP, rzeczników prasowych, stanowiska ds. kadr i płac.

- Bardzo proszę o przyporządkowanie do każdej ze spółek ilości etatów odpowiedzialnych za te same zadania i całości wydatków poniesionych na te same stanowiska w ciągu danego roku – interpelował radny.

Miasto przyznaje, że koszty wynagrodzeń osób w przypadku połączenia spółek, prawdopodobnie rzeczywiście byłyby niższe.

-Analiza nie może jednak sprowadzać się do zsumowania kosztów i podzielenia ich przez trzy - podkreśla w odpowiedzi Krzysztof Karpieszuk, sekretarz miasta.

I przytacza argumenty, które zdaniem miasta przemawiają za tym, by nadal były trzy spółki:

  • Pomimo utrzymywania 3 podmiotów komunalnych, koszt wozokilometra jest niższy niż w zdecydowanej większości miast.
  • Korzystnie kształtuje się struktura zatrudnienia komunikacji białostockiej, gdzie pracownicy umysłowi (administracja i zarządzanie) stanowią 9% zatrudnionych, zaś w kraju wskaźnik ten wynosi 15%.
  • Kierujący pojazdami, czyli pracownicy bezpośrednio produkcyjni, stanowią w Białymstoku aż 66% ogółu zatrudnionych, podczas gdy w kraju zaledwie 55%. Ma to być efekt działań restrukturyzacyjnych przeprowadzonych w latach: 2008-2010

.

- Wysoka wydajność pracy, niski koszt wozokilometra, wysoka jakość usług świadczą za tym, że łączenie spółek komunikacyjnych w jedną spółkę, która nie przejmie żadnych dodatkowych zadań, nie znajduje uzasadnienia zaznacza sekretarz.

Henryk Dębowski zwraca uwagę, że każde miasto organizuje swój transport według własnych potrzeb i możliwości. Dlatego jego zdaniem porównywanie Białegostoku z innymi miastami nie jest miarodajne.

- Bardzo dobrze, że jest więcej kierowców dlatego należałoby dostosować rozkłady jazdy do zapotrzebowania mieszkańców a często się zdarza, że tak nie jest –podkreśla radny. - Ponadto jest jeszcze BKM, która sprawuje nadzór nad spółkami i generuje dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny