Rozbudowa Alei Tysiąclecia Państwa Polskiego rozpoczęła się w listopadzie 2020 rok. Pierwotnie miała zakończyć się po roku, ale miasto wydłużyło aneksem umowę z wykonawcą - firmą Strabag - o trzy miesiące.
– Mieszkańcy Białegostoku bardzo potrzebowali tej inwestycji. To jedna z tych ulic w naszym mieście, gdzie ruch bywa bardzo duży – powiedział podczas otwarcia ulicy prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. – Dzięki rozbudowie zwiększył się komfort nie tylko kierowców aut osobowych, ale także autobusów. Teraz jest tu z pewnością o wiele bezpieczniej. Dziękuję wszystkim, dzięki którym ta inwestycja została dokonana.
Otwarcie zgromadziło też mieszkańców osiedla. Jeden z nich wspominał jak zobaczył pierwsze plany modernizacji.
- Gdy zobaczyłem, że planowane jest rondo u zbiegu z Radzymińską i Bitwy Warszawskiej, to pomyślałem, że tak nie może być - mówił.
Ostatecznie urzędnicy uznali, że skrzyżowanie skrzyżowanie będzie miało lepszą przepustowość niż rondo i zapewni większe bezpieczeństwo. W trakcie inwestycji powstały dwie odrębne jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (o długości prawie 1400 m) i buspasy. Zbudowano nowe chodniki, ścieżki rowerowe oraz ciąg pieszo-rowerowy. Przebudowany został także most nad rzeką Białą w ciągu ulicy Radzymińskiej oraz dwa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Wzdłuż ulicy ustawiono około 385 metrów ekranów akustycznych. Odnowiona została także infrastruktura techniczna – przebudowano sieci: wodociągową, sanitarną, deszczową, gazową, energetyczną oraz teletechniczną, a także oświetlenie uliczne. W ramach inwestycji posadzono 74 drzewa oraz 109 krzewów. Przedsięwzięcie kosztowało 31,7 mln zł.
Przed laty obiecano, że po przebudowie alei zostanie zlokalizowano przy niej stacja systemu roweru miejskiego. Zresztą tak wskazali mieszkańcy w głosowaniu w ramach budżetu obywatelskiego. Wielokrotnie w tej sprawie interpelował radny Henryk Dębowski.
- Pewne rzeczy się przesuwają. Nie jestem Bruce Wszechmogący, ale jak obiecałem stację BiKeRa, to będzie - zapewnił podczas otwarcia prezydent.
Udostępnienie alei nie oznacza jednak w jej bezpośrednim sąsiedztwie końca utrudnień dla kierowców. Ci jadący od centrum nie skręcą na razie spod wiadukt za rondem im. Faustyny Kowalskiej od razu w lewo. Będą musieli dojechać prosto do skrzyżowania z ul. Radzymińską.
Udostępnienie alei to drugi etap przebudowy wyjazdu z Białegostoku w stronę Augustowa. W pierwszym, zakończonym jesienią 2019 roku, Miasto zmodernizowało odcinek Alei Tysiąclecia Państwa Polskiego od ulicy Wileńskiej do ronda Krzysztofa Putry.
Obie inwestycje były częścią projektu pn. „Poprawa dostępności centrum Białegostoku dla komunikacji miejskiej”, który obejmował między innymi budowę nowego odcinka ulicy Sitarskiej (obecnie: bł. ks. Michała Sopoćki), przebudowę Jurowieckiej i Legionowej, a także zakup nowych autobusów komunikacji miejskiej. Na realizację tego projektu Miasto Białystok otrzymało blisko 84,5 mln zł unijnej dotacji z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?