Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Jest szansa na ocalenie domów. PKP PLK opracowuje nowe warianty przebiegu północnej obwodnicy miasta [ZDJĘCIA]

Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Spotkanie robocze odbyło się w czwartek w Zakładzie Linii Kolejowych w Białymstoku, przy ul. Kopernika 58
Spotkanie robocze odbyło się w czwartek w Zakładzie Linii Kolejowych w Białymstoku, przy ul. Kopernika 58 @ika
To efekt sprzeciwu protestów mieszkańców, którzy oprotestowali plany zarządcy infrastruktury. Tory miałyby przebiegać w bliskim sąsiedztwie ich posesji lub przecinać domy. Część trzeba by było zburzyć.

PKP PLK już zmodyfikowało plany. Jeden wariant został poprawiony. Trzy są zupełnie nowe. Połowa nie ingeruje w zabudowę, połowa - jedynie w kilku przypadkach.

- Nowe projekty są śmiałe. Nie jest to wersja oszczędnościowa. Ich realizacja wiąże się z wyższymi kosztami, ale dzięki temu linia kolejowa ma przebiegać w oddaleniu od zabudowań. Wydaje się, że mieszkańcy mogą odetchnąć z ulgą. Może się za to jednak pojawić problem obszaru Natura 2000, a także kolizją z krajową "dziewiętnastką" - komentuje Roman Czepe, wicestarosta białostocki.

W czwartek uczestniczył w spotkaniu roboczym w białostockiej siedzibie oddziały PKP PLK między zarządcą infrastruktury kolejowej a różnymi instytucjami zaangażowanymi w projekt, jak: zarządcy dróg (krajowych, wojewódzkich i powiatowych), spółka gazownictwa, wodociągi, Lasy Państwowe, Wody Polskie, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku. Cel? Przedstawienie uwarunkowań drogowych, gazowniczych, wodociągowych i środowiskowych, które mogą mieć znaczenie dla przebiegu odcinka Rail Baltica - tzw. północnej obwodnicy Białegostoku. W spotkaniu wzięli udział również samorządowcy z terenu, przez który ma przechodzić inwestycja (burmistrz Wasilkowa, gm. Dobrzyniewo Duże, reprezentant białostockiego magistratu), a także politycy: minister Dariusz Piontkowski z PiS i dyrektor biura poselskiego Roberta Tyszkiewicza z Platformy Obywatelskiej.

Wielka awantura o przebieg kolejowej inwestycji. Ludzie boją się, że tory przetną ich posesje!

Spotkanie miało charakter zamknięty. Mimo to, organizator zdecydował się w ostatniej chwili dopuścić do niego dwóch mieszkańców wsi Nowe Aleksandrowo.

- Faktycznie PKP szuka kompromisowych rozwiązań i bardzo intensywnie pracuje nad projektem, który nie będzie wiązał się z wyburzaniem domów w Dobrzyniewie i Wasilkowie - przyznał po spotkaniu Bernard Radziszewski.

Jedna ze zmian dotyczy wykreślenia w tej inwestycji budowy intermodalnego terminala przeładunkowego. On ma być objęty osobnym studium  wykonalności. Na razie PKP planuje przygotować plac pod budowę, który na chwilę obecną miałby się mieścić przy linii nr 6, bliżej Wasilkowa. 

Wcześniej społeczność lokalna z gminy Dobrzyniewo głośno oprotestowała przygotowane przez PLK warianty przebiegu obwodnicy. Bo według im znanych planów (są cztery), tory miałyby przebiegać tuż pod ich domami, a nawet przecinając budynki. Obawy przed utratą dorobku życia mają również mieszkańcy Wasilkowa.

O kształcie inwestycji dowiedzieli się pod koniec września podczas konsultacji. Zawrzało. Ludzie postanowili nie czekać z założonymi rękoma. Przy wsparciu lokalnych samorządowców, przez media i podlaskich parlamentarzystów zaapelowali do PKP o zmianę planów. I to się udało. PKP PLK już rozpoczęło prace nad nowymi wariantami przebiegu linii kolejowej. Zebrane w czwartek informacje mają służyć posłużyć do modyfikacji projektu. Jak się dowiedzieliśmy, w grę wchodzi również łączenie projektów.

Dane będą analizowane. Podobnie jak sugestie instytucji i mieszkańców uzyskane w czasie konsultacji.

- Zebrane opinie posłużą projektantowi do opracowania skorygowanych wariantów, które zostaną przedstawione mieszkańcom gmin podczas kolejnego spotkania w ramach konsultacji społecznych - zapewnia Karol Jakubowski z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury kolejowej. - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, z wyprzedzeniem poinformują mieszkańców oraz przedstawiciele gmin o terminie i miejscu konsultacji społecznych.

Terminów na razie nie ma.

- Zależy nam na wypracowaniu rozwiązania, które zapewni sprawny przejazd pociągów regionalnych, dalekobieżnych, międzynarodowych oraz lepszą organizację ruchu towarowego na białostockim węźle kolejowym - dodaje Karol Jakubowski.

     Gazeta Współczesna     Motofakty  Nowe ID artykułu: 16436021 Edytuj artykuł Moderacja wątku  Blokada trasy S8 z Białegostoku do Warszawy. Na ulicę wyjdą przedsiębiorcy. Węzeł Porosły kością niezgody (zdjęcia, wideo)

Spór dotyczy odcinka międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica, która ma w przyszłości połączyć kraje nadbałtyckie, Polskę i Środkową Europę. Konkretnie: przebiegu jej odcinka od Białegostoku do Ełku, i dalej do granicy. Nowa obwodnica kolejowa pozwoli wyprowadzić tranzytowy transport kolejowy z centrum Białegostoku. Umożliwi sprawniejszy ruch pociągów dalekobieżnych, co ma skrócić czas przejazdu z Warszawy do Ełku, Suwałk i w kierunku krajów nadbałtyckich.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Białystok. Jest szansa na ocalenie domów. PKP PLK opracowuje nowe warianty przebiegu północnej obwodnicy miasta [ZDJĘCIA] - Gazeta Współczesna

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny