Co prawda czasy są trudne, pływalnie zamknięte, ale bardzo się cieszę, że wróciliśmy do rozmowy o basenie olimpijskiego. Za kilkanaście lat będzie musieli zapewnić mieszkańcom odpowiednią jakość życia w Białymstoku - mówił radny Sebastian Putra na posiedzeniu komisji sportu i turystyki [28.01.2021].
O potrzebie budowy pełnowymiarowej pływali wielokrotnie mówili także jego koledzy klubowi. Inwestycję obeciał też w swoim programie wyborczym w 2018 roku prezydent Tadeusz Truskolaski. W połowie 2020 roku prezydent zapowiedział, że nie wycofuje się z danego słowa, choć na razie trudno prorokować, kiedy to nastąpi, bo miasto nie ma pieniędzy na taka inwestycję. Wskazało za to jej lokalizację. To działka obok spalarni odpadów. Sąsiedztwo ma ten walor, że basen mógłby korzystać z ciepła wytworzonego w spalarni, co obniżyłoby koszty jego funkcjonowania.
To, czy inwestycja się opłaca i w jakiej formule ma być później zarządzana będzie wiadomo wczesną jesienią 2021 roku. Wtedy mamy poznać wyniki studium wykonalności. Do jego opracowania zgłosiły się dwie warszawskie firmy. Spółka CKSP za wykonanie analizy chce otrzymać 34 440 złotych. O prawie 125 tys. zł więcej zaoferowała Agraria. Obie zobowiązały się wykonać studium w ciągu siedmiu miesięcy. Natomiast ich oferty różnią się doświadczeniem przy podobnych realizacji.
Efektem analizy powinna być jednoznaczna rekomendacja zasadności realizacji inwestycji w jednym z poniższych wariantów oraz modeli organizacyjno-prawnych bądź uzasadnienie odstąpienia od realizacji przedsięwzięcia:
- Wariant I – basen olimpijski 50x25 m + basen rekreacyjny 25x16 m kryty;
- Wariant II – basen olimpijski 50x25 m z możliwością podziału + basen rekreacyjny 25x16 m kryty + baseny i tereny rekreacyjne wewnętrzne i zewnętrzne (takie jak: aquapark, w tym np.: saunaria, termy, tereny rekreacyjne i wypoczynkowe, siłownia i fitness, funkcje gastronomiczne, itp);
- Wariant III – basen olimpijski 51,3x25 m wielofunkcyjny z ruchomym dnem i możliwością podziału + baseny i tereny rekreacyjne wewnętrzne i zewnętrzne (takie jak: aquapark, w tym np.: saunaria, termy, tereny rekreacyjne i wypoczynkowe, siłownia i fitness, funkcje gastronomiczne, itp.);
To, który wariant okaże się najlepszy, wpłynie na koszty inwestycji.
- Badając rynek można sobie przeanalizować, że basen olimpijski kosztowałby 60, 70, a może nawet i 80 mln - mówił Marcin Minasz, zastępca dyrektora departamentu urbanistyki urzędu miejskiego. - W przypadku kompleksu sportowo-rekreacyjnego to górnej granicy nie ma. Poza rozsądkiem.
Czytaj też: Wraca pomysł budowy małej hali sportowej w Białymstoku
Ponadto analizy mają wskazać w przypadku zapotrzebowania na basen, która z poniższych modeli organizacyjno-prawnych realizacji inwestycji i zarządzania obiektem byłby najbardziej wskazany:
Model 1: PUHP "LECH" Spółka z o.o.
W ramach modelu 1, PUHP "LECH" Spółka z o.o. odpowiedzialna za realizację basenu
miejskiego w Białymstoku, będzie pełniła rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym
modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana przez ww. Spółkę.
Aktualny Tekst Jednolity Umowy Spółki PUHP "LECH" Spółka z o.o. wraz z aktualnym
wypisem tej Spółki z KRS stanowi Załącznik nr 8 do SIWZ.
Model 2: spółka celowa – spółka celowa
W ramach modelu 2, spółka celowa z udziałem 100% gminy - powołana do realizacji basenu miejskiego w Białymstoku, odpowiedzialna za realizację przedsięwzięcia, będzie pełniła rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana również przez spółkę celową.
Model 3: BOSIR – spółka celowa
W ramach modelu 3, zakład budżetowy BOSIR odpowiedzialny za realizację basenu miejskiego w Białymstoku, będzie pełnił rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana przez
przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę celową z udziałem 100% gminy.
Model 4: Stadion Miejski Sp. z o.o. - Stadion Miejski Sp. z o.o.
W ramach modelu 4, spółka Stadion Miejski Sp. z o.o. odpowiedzialna za realizację basenu miejskiego w Białymstoku będzie pełniła rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana również przez ww. Spółkę.
Model 5: Miasto Białystok – Zarząd Mienia Komunalnego (Miejska jednostka organizacyjna).
W ramach modelu 5 - Zarząd Mienia Komunalnego odpowiedzialny za realizację basenu miejskiego w Białymstoku, będzie pełniło rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana również przez Miejską jednostkę organizacyjną Zarząd Mienia Komunalnego.
Model 6: Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP).
Model 7: Alternatywnie inny model wg wykonawcy
Wspaniałe show Harlem Globetrotters w Tauron Arenie Kraków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?