Białystok. Budowa węzła intermodalnego. Miasto szuka wykonawcy centrum przesiadkowego między dworcem PKS a Centrum Handlowym Park

OPRAC.: wal
Tu powstanie centrum przesiadkowe
Tu powstanie centrum przesiadkowe Wojciech Wojtkielewicz
Po rozpoczęciu budowy podziemnego przejścia pieszo-rowerowego pod torami stacji Białystok, miasto równolegle szuka wykonawcy drugiej części węzła intermodalnego. Chodzi o centrum przesiadkowe. Powstanie między dworce PKS a pawilonami CH Park.

Budowę centrum przesiadkowego podzielono na trzy części: wykonanie projektu, robót budowlanych i sprawowanie autorskiego nadzoru. Wykonawca ma się uporać z inwestycją w ciągu 17 miesięcy od podpisania umowy. Termin zawarcia kontraktu zależy od wyników przetargu i ewentualnych odwołań. Zainteresowane firmy mają czas na zgłaszanie swoich ofert do 25 października.

Wiadomo, że będzie pięć peronów, na każdym wiata o długości 16,40 m, podobna do tych jak w centrum przesiadkowym Piłsudskiego/Sienkiewicza. Jednak już teraz potencjalni wykonawcy mają bardzo wiele pytań do zamawiającego. Niektóre wnioskowały o zmianę wymagań odnośnie nawierzchni: z betonowej na kompozytową.

- Ta druga daje możliwość udostępnienia do użytkowania do ruchu już po 7 dniach w przeciwieństwie do 30-dniowego okresu dla nawierzchni betonowej - tłumaczyły zainteresowane firmy.

W tym przypadku miasto się zgodziło. W przeciwieństwie do nalegań na wydłużenie czasu inwestycji.

Czytaj też: Miasto ma posadzić 883 drzewa. To zadośćuczynienie za budowę węzła intermodalnego.

Potencjalni wykonawcy chcieliby, by był liczony nie od daty podpisania umowy, ale 22 miesięcy od 2 sierpnia 2021 roku. To wtedy miasto uzyskało zezwolenie na decyzję o realizacji inwestycji drogowej odnośnie budowanego właśnie podziemnego przejścia pieszo-rowerowego z przebudową ulic Kolejowej i Zwycięstwa. Wpłynęły od niej dwa odwołania, które rozpatrywane są przez sąd (inwestycja jest prowadzona, bo ma ZRID i rygor natychmiastowej wykonalności). Ma to o tyle znaczenie, że budowa centrum przesiadkowego zakłada zmianę decyzji ZRID na przejście podziemne. Może to jednak nastąpić dopiero wtedy, gdy stanie się ona prawomocna. Zdaniem potencjalnych wykonawców może to z kolei opóźnić czas realizacji centrum przesiadkowego. Dlatego postulowali o wydłużenie terminu, przede wszystkim fazy projektowej.

- Zamawiający nie wyraża zgody - odpowiedział zastępca prezydenta Białegostoku Przemysław Tuchliński.

Przypomnijmy, że centrum przesiadkowe powstaje w ramach budowy węzła intermodalnego. Składa się na niego także, oprócz przejścia podziemnego, przebudowa ul. Bohaterów Monte Cassino wraz ze skrzyżowaniem z ul. św. Roch i skrzyżowaniem z ul. Łomżyńską. Koszt całego projektu to 194 zł mln ( w tym także zakup 20 autobusów elektrycznych). Koszt unijnego dofinansowania to 130 mln zł. By centrum przesiadkowe powstało wyburzono część pawilonów CH Park.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

iPolitycznie - Ireneusz Zyska - skrót

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hmm
Wyburzyć wszystkie pawilony... Po co zostawiać stare budy...
G
Gość
"Handlwoym"
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie