Białystok będzie miał spalarnię śmieci. Tylko gdzie?

Aneta Boruch
W jednym z tych trzech miejsc stanie białostocka spalarnia śmieci
W jednym z tych trzech miejsc stanie białostocka spalarnia śmieci
Będą ulotki, makieta, a może nawet "okrągły stół". Magistrat chce przekonać mieszkańców do spalarni odpadów.

O tym, że spalarnia w Białymstoku musi powstać, władze mówią od roku. Według naszych włodarzy, jej budowa oraz modernizacja już istniejącego zakładu utylizacji to jedyny sposób na to, by rozwiązać problem śmieci.

Żeby było jak w Unii

Od czerwca prowadzone są konsultacje z mieszkańcami w tej sprawie. W listopadzie firma SMG/KRC zapytała tysiąc losowo wybranych białostoczan o zdanie na temat spalarni. W tym roku magistrat ma natomiast zamiar przeprowadzić kampanię informacyjną, skierowaną do mieszkańców. Ma kosztować około 300 tysięcy złotych. - W tej chwili trwa konstruowanie budżetu związanego z tym projektem - mówi Urszula Sienkiewicz, rzeczniczka urzędu miejskiego.
Kampanię ma przeprowadzić firma zewnętrzna.

- Chcemy przedstawić mieszkańcom szczegóły selektywnej zbiórki odpadów w domach - mówi Ewa Bajdałów z magistrackiego biura funduszy europejskich. - Bo Unia Europejska narzuca nam pewne standardy w tej dziedzinie. Generalnie jak najmniej ma trafiać na składowiska.

Zobaczymy na makiecie?

W ramach kampanii mają odbywać się konferencje prasowe, spotkania z mieszkańcami, pojawią się ulotki i broszurki informujące o spalarni i segregacji odpadów. Ma być uruchomiona specjalna strona internetowa, gdzie mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi.

- Chcielibyśmy również zrobić jakąś makietę spalarni, żeby wszyscy mieszkańcy mogli zobaczyć, jak ona ma wyglądać - mówi Ewa Bajdałów.

Cały czas mowa jest o trzech miejscach pod przyszłą spalarnię. Pierwsze to działka przy Andersa, na zapleczu zakładów Agnella. Drugie - to okolice oczyszczalni przy Produkcyjnej. I trzecia - Elektrociepłownia Zachód na osiedlu Ścianka.

Miasto ogłosiło już przetarg na wykonanie raportu oddziaływania na środowisko dla tych trzech lokalizacji. Wskaże on tę najlepszą. Powinien być gotowy w połowie maja. Magistrat zapłaci za niego 122 tys. złotych.

Wiceprezydent Adam Poliński planuje nawet powołanie w sprawie lokalizacji spalarni "okrągłego stołu".

Cały program gospodarki odpadami w Białymstoku pochłonie 400 milionów zł. Sama spalarnia ma kosztować około 250 milionów zł. Wszystko finansowane będzie z miejskiego budżetu i przede wszystkim funduszy unijnych. A z tych ostatnich udało się pozyskać jeszcze dodatkowo 90 mln złotych.

Centrum biznesu Jaworzyna Śląska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
WWW.ZIELONI.REPUBLIKA.PL
CYTAT(fernando @ 7.02.2009, 13:08)
Dobra, dobra, ale są też normy szwedzkie (bardzo wyśrubowane) i technologie czyste i to bez jaj kolego. Słyszałeś o spalarni w Sztokholmie (Högdalen), ok. 10 km od ściłsego centrum miasta, na terenie parku narodowego! A z takiej spalarni można jeszcze i z pół miasta ogrzać. Także... można, trzeba tylko z głową. I oto właśnie się boję patrząc na naszych speców. Bo w Polsce działa trochę lobbystów, co to wcisną miastu jakieś technologie i pięknie, pięknie, a wyjdzie jak z oczyszczalnią.


TYLKO ZE ONI TAM PALA MOZE 10% (NP. PAPIER) Z 90% WCZESNIEJ POSEGREGOWANYCH SMIECI A W POLSCE PALIC CHCA 100% NIEPOSEGREGOWANYCH SMIECI (NP. RAKOTÓWRCZE PO SPALENIU PLASTIKI, POMIESZANE Z GNIJACA ZYWNOSCIA KTOORA POWINNI KOMPOSTOWAC, WIEC SMIECI NIE BEDA SIE CHCIALY PALIC A IM NIZSZA TEMPERATURA TYM TOKSYCZNIEJSZE SPALINY)
f
fernando
CYTAT(Szelest Nożycoręki @ 6.02.2009, 16:58)
Ciach! Niezależnie od tego gdzie powstanie inwestycja rzucę kilka spostrzeżeń.... Ponieważ nie ma polskich norm na emisję substancji szkodliwych ze spalarni - na wszystkie zapewnienia (nawet utytytuławanych) o rygorystycznych przepisach do spełnienia można włożyć między bajki. Przyjęto (ad hoc) niemieckie normy sprzed 20 lat (jako rygorystyczne) tyczące emisji do atmosfery rakotwórczych i mutogennych substancji - dioksyn i furanów. Skład chemiczny wyziewów ze spalarni bada jako jedyna w kraju Politechnika Krakowska. Nota bene o kontroli składu emitowanych do atmosfery substancji należy kierownictwo Zakładu Zagospodarowania Odpadów (spalarni) powiadomić z tygodniowym wyprzedzeniem (chyba jasne?). Szlaka ze spalarni jest odpadem balastowym (nie dającym się przetworzyć) który stanowi kilka procent wsadu i nie bardzo wiadomo gdzie ów rakotwórczy miodzio podziać. Substancję do częściowej utylizacji w/w produkuje jako jedyna firma ze Szwajcarii i każe sobie zań sowicie płacić. Inaczej pupa z normami. Rozpatrywano propozycje układania szlaki pod autostrady (co w polskich realiach wydaje się być nieco komiczne). Schody więc dopiero się zaczynają. W zależności od wysokości komina i intensywności wiejących wiatrów taka "fabryczka" stanowi największe zagrożenie w odległości ok. 20km. Przeważają zachodnie wiatry a filtr (Katalizator ) jest skomplikowany i kosztuje kilka milionów euro. Nożyce się odezwały. Kto uderzył w stół - wiedzą nieliczni. Hm, kto chce zapalić?


Dobra, dobra, ale są też normy szwedzkie (bardzo wyśrubowane) i technologie czyste i to bez jaj kolego. Słyszałeś o spalarni w Sztokholmie (Högdalen), ok. 10 km od ściłsego centrum miasta, na terenie parku narodowego! A z takiej spalarni można jeszcze i z pół miasta ogrzać. Także... można, trzeba tylko z głową. I oto właśnie się boję patrząc na naszych speców. Bo w Polsce działa trochę lobbystów, co to wcisną miastu jakieś technologie i pięknie, pięknie, a wyjdzie jak z oczyszczalnią.
s
sssssssssyyyyyyyyykkkkk
CYTAT(BSTOK 5 - Białystok na 5 @ 6.02.2009, 11:42)
Czy Poranny nie wie gdzie jest ulica Andersa ? Dlaczego lokalizacje spalarni na Andersa ustawia na 27 Lipca ... ???

Spalarnia w Białymstoku jest potrzebna - wysypisko w Hryniewiczach nie wytrzyma takiego natężenia smieci.

LOKALIZACJA NA ŚCIANCE
- mieszkancy juz sie na ten temat wypowiedzieli - jest to za blisko osiedla mieszkalnego (kilkaset metry)

LOKALIZACJA NA PRODUKYJNEJ
- po protescie w sprawie kontenerów socjalnych nie sadze by mieszkancy sie zgodzili na spalarnie

LOKALIZACJA NA ANDERSA
- jest to strefa przemyslowa , w poblizu las ktory bedzie zagłuszal ewentualne nieczystosci (ktorych i tak bedzie niewiele ze wzg. na wysokie normy ekologiczne ) - najblizsza strefa mieszkalna to Os. Pietrasze w odleglosci ok. 1 km w linii prostej)

Wedlug mnie lokalizacja przy Andersa jest najlepsza .

Ty zafajdany urzedasie z UM . Jesteś czy udajesz kretyna? Spalarnia na Andersa , a sortownia w Hryniewiczach i co autko za autkiem bedzie woziło palne smieci przez całe miasto. Z H... na Ander.... to jest z 15 kmjak nie więcej.
Spalarnia i sortownia powinny byc oboik siebie .co do spalenia idzie tasmą do pieca .
A zreszta w odległości 1 km od projektowanej spalarni jest -rezerwat Antoniuk i popieram rafałka a on znajdzie 101 powodów by w okolicy rezerwatu nie budowac spalarni tam dośc tego co EC emituje.
G
Gość
Najbardziej prawdopodobna jest lokalizacja przy Andersa. Najpierw wygonili tam kupców z Jurowieckiej a następnie będą ich podtruwać jak też i kupujących. Jak prześladować, to prześladować. Strefa przemysłowa. No tak, jak przemysłowa, to dowalić jeszcze trochę dioksyn i furanów to już bez narażania zdrowia nie będzie można w ogóle tam się poruszać.
R
Ry..czek
CYTAT(krys @ 6.02.2009, 14:05)
Przede wszystkim na osiedlu Ścianka nie ma elektrociepłowni jest tylko ciepłownia miejska a jest to zasadnicza różnica.W tej oto ciepłowni miejskiej funkcjonuje instalacja odsiarczania spalin,a jak funkcjonuje można przekonać się każdej nocy kiedy dosłownie mieszkańcy Zielonych wzgórz duszą się od smrodu siarki, i co ciekawe w dzień tego problemu nie ma.Zbudujmy tam jeszcze spalarnię to może szybciej się uduszą?

Ok, tak, zgadzam się na budowę tej spalarni na osiedlu ścianka obok ciepłowni. W zasadzie jeśli ktokolwiek ma ucierpieć na tej spalarni niech to już będą mieszkańcy Zielonych Wzgórz, skoro i tak się duszą od ciepłowni jest im wszystko jedno od czego jeszcze się doduszą. Przecież nie można podtruwać reszty sąsiadujących osiedli, skoro jedno jest tylko zagrożone. Cel uświęca środki.
p
pytajnik
Co się stanie jeśli filtr się zepsuje, albo zapcha? Będzie palone nadal, bez zabezpieczeń, nie trujcie mieszkańców.
S
Szelest Nożycoręki
Ciach! Niezależnie od tego gdzie powstanie inwestycja rzucę kilka spostrzeżeń. Ponieważ nie ma polskich norm na emisję substancji szkodliwych ze spalarni - na wszystkie zapewnienia (nawet utytytuławanych) o rygorystycznych przepisach do spełnienia można włożyć między bajki. Przyjęto (ad hoc) niemieckie normy sprzed 20 lat (jako rygorystyczne) tyczące emisji do atmosfery rakotwórczych i mutogennych substancji - dioksyn i furanów. Skład chemiczny wyziewów ze spalarni bada jako jedyna w kraju Politechnika Krakowska. Nota bene o kontroli składu emitowanych do atmosfery substancji należy kierownictwo Zakładu Zagospodarowania Odpadów (spalarni) powiadomić z tygodniowym wyprzedzeniem (chyba jasne?). Szlaka ze spalarni jest odpadem balastowym (nie dającym się przetworzyć) który stanowi kilka procent wsadu i nie bardzo wiadomo gdzie ów rakotwórczy miodzio podziać. Substancję do częściowej utylizacji w/w produkuje jako jedyna firma ze Szwajcarii i każe sobie zań sowicie płacić. Inaczej pupa z normami. Rozpatrywano propozycje układania szlaki pod autostrady (co w polskich realiach wydaje się być nieco komiczne). Schody więc dopiero się zaczynają. W zależności od wysokości komina i intensywności wiejących wiatrów taka "fabryczka" stanowi największe zagrożenie w odległości ok. 20km. Przeważają zachodnie wiatry a filtr (Katalizator ) jest skomplikowany i kosztuje kilka milionów euro. Nożyce się odezwały. Kto uderzył w stół - wiedzą nieliczni. Hm, kto chce zapalić?
G
Gość
CYTAT(zawiedziony @ 6.02.2009, 14:28)
Czy w tym "ciemnogrodzie" będzie można jeszcze pooddychać czystym powietrzem? Proponuję, aby włodarze miasta rozważyli lokalizację spalarni na terenie wojskowego poligonu "Zielona" lub znaleźli inne miejsce, z dala od młodych i perspektywicznych osiedli mieszkaniowych, chyba że pragną aby w Białymstoku rodziły się same "mutanty" zamiast zdrowych dzieci! Te konsultacje społeczne to wielki pic...!

Ja bym sie tym nie przejmowal gdyz jesli cala inwestycja zajmie sie nasz wspanialy putra to bedzie jak z odciekami i sortownia a on jedynie po calym spierdo..niu sprawy powie "YYYYY GDYZ YYYYY PONIEWAZ YYY NIE WIEM O CO WAM CODZI YYYYYYY I CO WY DO MNIE MOWICIE YYYYY A TO WINA YYYY PO YYYY I INNYCH YYYYY poprawi dwa razy wasy YYYY DZIEKUJE ZA WYWIAD"
Reszte zablokuje zielona meda i tyle w temacie
z
zawiedziony
Czy w tym "ciemnogrodzie" będzie można jeszcze pooddychać czystym powietrzem? Proponuję, aby włodarze miasta rozważyli lokalizację spalarni na terenie wojskowego poligonu "Zielona" lub znaleźli inne miejsce, z dala od młodych i perspektywicznych osiedli mieszkaniowych, chyba że pragną aby w Białymstoku rodziły się same "mutanty" zamiast zdrowych dzieci! Te konsultacje społeczne to wielki pic...!
k
krys
Przede wszystkim na osiedlu Ścianka nie ma elektrociepłowni jest tylko ciepłownia miejska a jest to zasadnicza różnica.W tej oto ciepłowni miejskiej funkcjonuje instalacja odsiarczania spalin,a jak funkcjonuje można przekonać się każdej nocy kiedy dosłownie mieszkańcy Zielonych wzgórz duszą się od smrodu siarki, i co ciekawe w dzień tego problemu nie ma.Zbudujmy tam jeszcze spalarnię to może szybciej się uduszą?
z
zielony
CYTAT(WWW.ZIELONI.REPUBLIKA.PL @ 6.02.2009, 13:35)
spalarnia nie może powstać w granicach administracyjnych miasta Białegostoku, a wszystkie 3 dotychczas rozpatrywane ewentualne lokalizacje są sprzeczne z prawem:

na podstawie Art. 73. 3. Ustawy Prawo Ochrony środowiska „W granicach administracyjnych miast oraz w obrębie zwartej zabudowy wsi jest zabroniona budowa zakładów stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, a w szczególności zagrożenie wystąpienia poważnych awarii. Rozbudowa takich obiektów jest dopuszczalna pod warunkiem, że doprowadzi ona do ograniczenia zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wystąpienia poważnych awarii."


JEDYNA SENSOWNA EWENTUALNA LOKALIZACJA SPALARNI TO HRYNIEWICZE OBOK WYSYPISKA - SMIECI PRZED SPALENIEM TRZEBA SEGREGOWAC, POPIOL SKŁADOWAC ITP. PO CO SMIECIARKI MIALYBY JEZDZIC PO CALYM MIESCIE?
W
WWW.BSTOK.FORA.PL
GDYBY DOSZLO DO OKRAGLEGO STOŁU TO KANTY ZE SPALARNIA BY SIE WYDALY I PO=DOBNIE JAK W PRZYPADKU OKRAGLEGO STOLU W SPRAWIE OBWODNICY AUGUSTOWA TZREBA BY REALIZOWAC WARIANT EKOLOGICZNY (CZYLI SEGREGACJA ODPADÓW POWSZECHNA W UE ZAMIAST RAKOTWÓRCZEJ I NAJDROZSZEJ W EKSPLOATACJI I BUDOWIE SPALARNI)

POlinski z PO = Partii Oszustów =Obiecali obwodnice Augustowa Lotnisko Kampus El atomowa w 2060 r auto=straty i drugia Irlandię (wszystko sprzeczne z prawem), nic nie ma (oprócz wstydu za gejhomologo (w)schodzacy BI-ałystok, bankructwa Białegsotoku i dziury w budżecie na placu PO bazarze na Jurowieckiej, kasa znika w ich kieszeniach

KOLEJNY "SUKCES" "FACHOWCÓW" Z UZRĘDU MIASTA PO ZALANYM TUNELU ZASUSZENIU LIP NA UL LIPOWEJ HOMOLOGO ITP.
W
WWW.ZIELONI.REPUBLIKA.PL
spalarnia nie może powstać w granicach administracyjnych miasta Białegostoku, a wszystkie 3 dotychczas rozpatrywane ewentualne lokalizacje są sprzeczne z prawem:

na podstawie Art. 73. 3. Ustawy Prawo Ochrony środowiska „W granicach administracyjnych miast oraz w obrębie zwartej zabudowy wsi jest zabroniona budowa zakładów stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, a w szczególności zagrożenie wystąpienia poważnych awarii. Rozbudowa takich obiektów jest dopuszczalna pod warunkiem, że doprowadzi ona do ograniczenia zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wystąpienia poważnych awarii."
f
fernando
Dobra to pogadajmy merytorycznie. Teraz wszystkich co mnie wyzywali od głupiomądrych i wszystkowiedzących i innych też, wyzywam na pojedynek merytoryczny o spalarni.
1. Co pozostanie po spaleniu i jak powinno być to wykorzystane? Może energetycznie, pod uprawy?
2. A czemu spalarnia, a może coś lepszego np przetwarzanie odpadów organicznych na gaz albo paliwo płynne?
3. Dalczego w mieście? Owszem nowe technologie pozwolą na redukcję zanieczysczeń ze spalarni, ale co z ciężarówkami, które będą jeździć i dowozić śmieci do spalarni? Kto chce miec pod domem sznur śmieciarek?
4...
B
BSTOK 5 - Białystok na 5
Czy Poranny nie wie gdzie jest ulica Andersa ? Dlaczego lokalizacje spalarni na Andersa ustawia na 27 Lipca ... ???

Spalarnia w Białymstoku jest potrzebna - wysypisko w Hryniewiczach nie wytrzyma takiego natężenia smieci.

LOKALIZACJA NA ŚCIANCE
- mieszkancy juz sie na ten temat wypowiedzieli - jest to za blisko osiedla mieszkalnego (kilkaset metry)

LOKALIZACJA NA PRODUKYJNEJ
- po protescie w sprawie kontenerów socjalnych nie sadze by mieszkancy sie zgodzili na spalarnie

LOKALIZACJA NA ANDERSA
- jest to strefa przemyslowa , w poblizu las ktory bedzie zagłuszal ewentualne nieczystosci (ktorych i tak bedzie niewiele ze wzg. na wysokie normy ekologiczne ) - najblizsza strefa mieszkalna to Os. Pietrasze w odleglosci ok. 1 km w linii prostej)

Wedlug mnie lokalizacja przy Andersa jest najlepsza .
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie