Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok 2020. Betonowanie i asfaltowanie miasta nie jest dla mieszkańców najważniejsze

Grzegorz Żochowski
Podsumowanie akcji "Białystok 2020"
Podsumowanie akcji "Białystok 2020" archiwum
Podsumowanie akcji "Białystok 2020" przeprowadzone przez UM jest cennym materiałem monitorowania nastrojów społecznych. Zapoznałem się z jego wynikami. Zaskakujące wyniki, których nie spodziewałem się, zmobilizowało mnie do wykonania własnego badania.
Wykres słupkowy podziału głosów na poszczególne grupy zainteresowań inwestycyjnych mieszkańców Białegostoku
Wykres słupkowy podziału głosów na poszczególne grupy zainteresowań inwestycyjnych mieszkańców Białegostoku Grzegorz Żochowski

Wykres słupkowy podziału głosów na poszczególne grupy zainteresowań inwestycyjnych mieszkańców Białegostoku
(fot. Grzegorz Żochowski)

Oparłem się na 257 wypowiedziach, które znajdują się na stronie internetowej: twojbialystok2020.pl Wierzę bardziej wspomnianej stronie niż badaniu Homo Homini, bo jej autorzy mieli pełne pole do popisu, zgłaszając luźne wypowiedzi pisane bez presji czasu. Nie podejmuję się wyjaśnić rozbieżności pomiędzy podsumowaniem UM, a poniższym. Są one jednak w niektórych aspektach znacząco różne.

Nieco o drogach

W zależności od sposobu przeprowadzenia badań statystycznych można uzyskać rozmaite rezultaty, dlatego przedstawię założenia, którą przyjąłem. Rozróżnione zostały wypowiedzi odnoszące się do stanu obecnego i przeszłego od tych, które wyraźnie wskazywały na wizję przyszłości. Oznacza to przykładowo, że pochwały na zrealizowane inwestycje drogowe nie były brane przez domniemanie - jeśli nie było ku temu powodu - jako chęci autora by budować nowe drogi. Czasami, gdy można było wysnuć wniosek, że autor chce nowych zaangażowań w tym zakresie, choć nie pisze tego wyraźnie, wypowiedź otrzymywała ułamkową siłę głosu. Innymi słowy odmiennie zostały potraktowane głosy "fajnie, że MAMY nowe drogi" od "fajnie BYŁOBY MIEĆ kolejne drogi".

Niektóre, różne w swej treści wypowiedzi, gromadziły się wokół wspólnych osi. Wykorzystałem to do wyklarowania grup zainteresowań i poprawy czytelności statystyki. I tak: głosy osoby pragnącej większej liczby ławek w parku oraz tej, która postulowała zwiększenie nasadzeń zieleni zostały włączone we wspólną grupę "rekreacja".

Najważniejsze sfery zainteresowań zostały więc podzielone na następujące kategorie: drogi lokalne, komunikacja ponadregionalna naziemna, lotnisko, gospodarka (w tym zwiększenie ilości miejsc pracy), rekreacja, architektura, turystyka, kultura, edukacja, transport alternatywny (rowerowy, pieszy, publiczny).

Każda wypowiedź wyrażająca jasno chęć zaistnienia jakiejś przyszłości otrzymywała pełen punkt w wybranej kategorii, zaś: moralizatorskie, "gdybające", takie w których autor ma wątpliwości - część punktu.

Oczekiwania

W rezultacie główne nurty oczekiwanego zainteresowania Miasta - jak je widzą mieszkańcy - ułożyły się następująco:

1. Sport i rekreacja - treści związane z tym tematem obecne były w 25% wypowiedzi. Wymieniano głównie potrzebę zwiększenia: liczby miejsc odpoczynku i spacerów; liczby placów zabaw; liczby miejsc uprawiania sportu (boiska, siłownie, baseny, inne).

2. Gospodarka oraz stymulowanie powstawania miejsc pracy - o tym mówiło 22% osób.

3. Komunikacja inna niż samochodowa - 17 %. Na celowniku piszący postawili przede wszystkim: poprawę infrastruktury rowerowej (co 3 wypowiedź w tej grupie), zwiększenie liczby kursów autobusów (co 4 osoba), inwestycje w nowe środki transportu publicznego (również co 4 osoba). Wśród pozostałych potrzeb wymieniano: niższe ceny biletów, dodanie nowych tras, lepszy tabor.

4. Drogi lokalne, parkingi - niecałe 10% uczestników. Zwracam uwagę, że zsumowane zostały 2 podgrupy: drogi i parkingi. Należy w związku z tym powiedzieć o pewnym fakcie, żeby nie zniekształcać słabego - w porównaniu z rezultatami ogłaszanymi przez UM - 10% wyniku w tej kategorii. Otóż osoby domagające się parkingów częściowo chciały ich na własne potrzeby, koło swoich miejsc zamieszkania; część zaś widziała je na obrzeżach miasta, wyrażając jednocześnie postulat zmniejszenia ruchu w Centrum. Statystyka tego nie oddaje, przedstawiając tylko liczbę zainteresowanych parkingami, ale po przeczytaniu głosów mieszkańców twierdzę, że chęć budowania kolejnych dróg i infrastruktury drogowej w granicach miasta dotyczy mniej niż 8% biorących udział w akcji.

5. Budowa lotniska - 9% wpisów.

6. Inwestycje w kulturę - 8,5%.

7. Poprawa architektury, zachowanie wartościowej - 7%. Grupa ta nastręcza największych trudności w analizie, ponieważ są w niej zawarte wypowiedzi całkowicie sprzeczne. Naprzeciw tych, który zrównaliby z ziemią "rudery" stają tacy, którzy by je otoczyli szczególną opieką. Dość często jednak jednym głosem była mowa o zlikwidowaniu samowoli reklamowej.

8. Transport ponadregionalny - 5%. Co prawda mowa tu też o drogach (także o kolei) jednak wydaje się rozsądne wyodrębnienie potrzeb ponadregionalnych od transportowych zlokalizowanych w obrębie miasta. Leżą one wszak w gestii Urzędu Marszałkowskiego i rządu, a nie Urzędu Miejskiego; inwestycji tych nie mógłby on zrealizować swoimi siłami i kompetencjami.

9. Inwestycja w edukację - 4%.

10. Inwestycje w turystykę - 2%.

Liczbowe regularności

Do całokształtu obrazu jaki rysuje się z przedstawionej analizy powinno się jeszcze zwrócić uwagę na nieujęte liczbowo regularności. Nie są one odzwierciedlone w powyższych danych, gdyż nie były używane punkty ujemne:

- "W Białymstoku mamy już niezłe drogi, teraz miasto powinno zadbać o przedsiębiorców";

- "Fajnie, że miasto w ostatnich latach zadbało o infrastrukturę drogową. Naprawdę czuć różnicę. Jednak teraz uważam, że władze powinny poświęcić całą uwagę na rozwój gospodarczy Białegostoku";

- " (...) co już prawie osiągnęliśmy poprzez budowę kilku naprawdę świetnych dróg, i kilku które są w planach i będzie super. Ale teraz pomyślmy o bezrobociu i przyroście dzieci w naszym mieście";
czy w innym temacie:

- "Stworzenie bazarów w tym bazarków osiedlowych i przestrzeni do handlu, zamiast budowy kolejnych niepotrzebnych galerii";

- "W centrum powinno powstać więcej kawiarenek i restauracji. Dzięki temu więcej ludzi będzie spędzać czas w centrum, a nie w galeriach handlowych, których jest coraz więcej";

- "Mniej galerii handlowych, więcej basenów i boisk".

Dość betonowania i asfaltowania miasta

Biorąc powyższe za oręż wyrażam - nie tylko moją - opinię, że sprawy asfaltowania i betonowania miasta nie są już dla białostoczan najważniejsze. Dlatego proszę nie używać akcji "Białystok 2020" do legitymizowania dalszych inwestycji w drogi, jako głównego zajęcia dla Miasta. Nalegam na szersze konsultacje lub oddanie pałeczki mieszkańcom w sprawie organizacji miejsc rekreacyjnych, żeby lepiej spełniały ich oczekiwania. Zajmijcie się priorytetowo sprawami społecznie palącymi: kondycją gospodarczą miasta i idącym z nią bezrobociem - tego wymagam.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny