Gdy zapadła decyzja o przejściu na zdalne nauczanie wśród uczniów i nauczycieli pojawiły się obawy, o to jak będą wyglądały lekcje online. Po pierwsze, potrzebna była zmiana sposobu nauczania. Po drugie pojawił się problem małej frekwencji i zaangażowania uczniów.
Wtedy z pomocą przyszedł start-up Grow Uperion i jego platforma motywacyjna. Pilotażowe wdrożenie (z testami) odbyło się w kwietniu w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku (a potem w wybranych szkołach Podlaskiego i Mazowsza). Zarówno nauczyciele, jak i dyrektor uznali, że rozwiązanie wymyślone przez Grow Uperion będzie przydatne również, gdy uczniowie wrócą do nauki stacjonarnej.
- Wstępnie oceniliśmy tę platformę pozytywnie. Mamy przykłady, że to zmotywowało uczniów, więc jest szansa, że będzie to coś dobrego, choć nad programem trzeba jeszcze popracować. W testach uczestniczyli uczniowie z trzech naszych klas: pierwszej i dwóch szóstych - tłumaczy dyrektor SP nr 5 Bogdan Wróbel i dodaje: - Ponieważ w tym programie motywacyjnym wstępuje grafika wraz z programistami chcieliśmy zobaczyć jak będzie oddziaływała na uczniów.
Okazało się, że maluchy i rodzice byli z programu i grafiki bardzo zadowoleni. Naukę zaczynało 80 proc. dzieci, a dzięki niemu frekwencja doszła do 100 proc. Podobnie było w jednej klasie VI, ale już druga uznała, że grafika do niej raczej nie przemawia. - Firma Grow Uperion na pewno wyciągnie z tego właściwe wnioski, a my jesteśmy na tak. Nie wiemy, co będzie we wrześniu, a nie wszystkie dzieci motywują się do pracy zdalnej - mówi dyrektor Wróbel.
Jak aplikacja ma zwiększać motywacje uczniów? Każdy z nich dostaje wirtualne drzewo, o które ma dbać. Może to robić na różne sposoby, a im więcej zaangażowania wykazuje, tym efekty są bardziej spektakularne. Narzędzie to jest dużym wsparciem dla uczniów oraz dla nauczycieli i rodziców. Korzystanie z aplikacji pomaga w naturalny sposób zaangażować dzieci, podnosi frekwencję na zajęciach i liczba oddawanych prac. Nauczyciele mniej czasu spędzają na kontroli, rodzice mogą obserwować postępy dzieci, a uczniowie są motywowani przez zabawę i rywalizację.
- Nauka w domu wymaga od dziecka dobrej samoorganizacji. Musi brać udział w zajęciach online, wiedzieć, kiedy się zaczynają, odrobić prace domową i pamiętać o wysłaniu jej do nauczyciela. A w domu jest tak wiele rozpraszaczy, które odciągają uwagę od nauki. Chciałam, aby system sprawił, że moje dzieci same z siebie będą chciały brać udział w zajęciach, abym nie musiała za nie o tym myśleć i pamiętać o wysyłaniu prac - tłumaczy Małgorzata Celarek, prezes zarządu w Grow Uperion.
Za innowacyjnym rozwiązaniem stoi zespół pedagogów, programistów i ekspertów od motywacji z Grow Uperion. Co ciekawe, system miał być narzędziem do motywacji pracowników korporacji. Jednak w związku z pandemią start-up szybko zaadaptował się do nowej rzeczywistości i stworzył rozwiązanie wspierające uczniów.
Inspiracją były osobiste doświadczenia Małgorzaty Celarek, pomysłodawczyni start-upu, samotnej matki, musiała zmotywować swoje dzieci do zdalnej nauki. Chociaż z wykształcenia jest nauczycielem, miała z tym wiele (znanych rodzicom) problemów.
- Nauka w domu wymaga od dziecka dobrej samoorganizacji. Musi brać udział w zajęciach online, wiedzieć, kiedy się zaczynają, odrobić prace domową i pamiętać o wysłaniu jej do nauczyciela. A w domu jest tak wiele rozpraszaczy, które odciągają uwagę od nauki. Chciałam, aby system sprawił, że moje dzieci same z siebie będą chciały brać udział w zajęciach, abym nie musiała za nie o tym myśleć i pamiętać o wysyłaniu prac. Dlatego Grow Uperion nagradza ucznia zieleniącą się gałęzią lub owocem na drzewie za każdą nawet najmniejszą aktywność świadczącą o jego zaangażowaniu, jak np. punktualne zalogowanie się na lekcję online - tłumaczy Małgorzata Celarek, prezes zarządu w Grow Uperion.
Aplikacja Grow Uperion jest zintegrowana z rekomendowaną przez Ministerstwo Edukacji platformą MS Teams, która umożliwia prowadzenie zajęć online (w różnej) postaci, zachowując maksimum bezpieczeństwa danych użytkowników.
Dodajmy, że dwie spółki z Grupy TenderHut: Grow Uperion i SoftwareHut podpisały list intencyjny dotyczący wdrożenia i utrzymania platformy dla 5,5 mln użytkowników przez najbliższe 3 miesiące. W ramach prowadzonej kampanii #akcjaedukacja, inicjatywę wsparł też GovTech Polska.
- Wdrożenie rozwiązania dla takiej liczby użytkowników, to zarówno wyzwanie, jak i ogromna odpowiedzialność - mówi Robert Strzelecki, prezes zarządu GK TenderHut. - Komercyjna wycena wdrożenia to prawie 5 mln zł, ale szkoły dostaną dostęp do aplikacji bez ponoszenia żadnych kosztów.

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym problemem w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?