Bezpieczne leczenie na trudne czasy. To możliwe w Centrum Medycznym Qmedica w Białymstoku

Artykuł sponsorowany
W dobie koronawirusa codziennie towarzyszy nam lęk o zdrowie i przyszłość. Co zrobić, gdy dodatkowo borykamy się z bólem ucha, kręgosłupa czy brzucha? Zajrzeliśmy do Qmedica, by przekonać się jak wygląda wizyta u specjalisty w czasie epidemii. Centrum Medyczne jest przygotowane do przyjmowania pacjentów.

Media donoszą, że pacjenci boją się wizyt u lekarzy i często je odwołują. Czy w Qmedica zdarzają się takie sytuacje?

Dorota Zniszczyńska, dyrektor ds. medycznych Qmedica: Na początku tak było. Kiedy w marcu, w mediach wybuchła informacja o wprowadzonych obostrzeniach, to faktycznie pacjenci obawiali się wizyt. Jednak w ostatnich dwóch tygodniach wróciliśmy do normalności i mamy coraz więcej pacjentów.

Być może dlatego, że dokładacie wszelkich starań, by zadbać o ich bezpieczeństwo!

W dobie pandemii najważniejsze zasady postępowania, zmniejszające ryzyko transmisji zakażeń SARS – CoV-2, zostały wprowadzone w oparciu o wytyczne WHO, ECDC, Ministerstwa Zdrowia i Krajowe Towarzystwa Naukowe. Jest kilka poziomów kwalifikacji pacjenta. Pierwszy krok, to rozmowa telefoniczna i krótka ankieta. Już na tym etapie, pacjenci z typowymi objawami COVID-19 są kierowani do dedykowanych szpitali. Drugi etap dotyczy nie tylko pacjentów, ale każdej osoby wchodzącej do placówki, także lekarzy i pracowników. W praktyce - obowiązkowe są maseczki ochronne, następnie prosimy o zdezynfekowanie rąk, po czym mierzymy bezdotykowo temperaturę i przeprowadzamy krótki wywiad. Pracownicy odpowiedzialni za to, są do tego stosownie przygotowani. Wszyscy pracownicy naszej placówki przechodzą podobną procedurę co pacjenci i dopiero wtedy mogą przystąpić do wykonywania powierzonych zadań.

Czasami trzeba poczekać na swoją kolej na zewnątrz. Czemu służy takie rozwiązanie?

Oczywiście, czas oczekiwania pacjenta, zazwyczaj krótki, jest podyktowany jedynie jego bezpieczeństwem i wynika z wytycznych . Kolejka, która czasami formuje się przed wejściem, to wynik naszych starań o to, by każdy był u nas bezpieczny. Zdarza się, że trzeba chwilę poczekać na wejście do budynku, ale pacjenci to rozumieją i nie dotarły do nas głosy niezadowolenia. Z każdym dniem przyjmujemy coraz więcej osób. Prosimy, więc o odrobinę cierpliwości i zachowanie dystansu społecznego podczas oczekiwania na wizytę, zarówno na zewnątrz placówki, jak i wewnątrz. Pomocne są specjalne naklejki na podłodze i ścianach, które znajdują się w każdym pomieszczeniu centrum. Warto zwrócić uwagę na informacyjne naklejki, które pomagają zachować dystans. Nie brakuje również praktycznych wskazówek w formie plakatów czy haseł. Wierzymy, że pomaga to odnaleźć się pacjentowi w nowej sytuacji. Wcześniej wizyty wyglądały przecież nieco inaczej.

Zapewne przeprowadzacie również wywiad epidemiologiczny. Dlaczego tak ważne jest, by odpowiadać na pytania szczerze?

Zadajemy standardowe pytania w ankiecie, które opracowało Ministerstwo Zdrowia. Jest to kilka pytań. Każdy pacjent podpisuje się pod wypełnioną ankietą. To kluczowe, by odpowiedzieć szczerze na pytania. Wtedy możemy się przygotować do udzielenia pacjentowi pomocy. Jeśli zachodzi podejrzenie, że pacjent może być zakażony koronawirusem, wtedy zostaje zaproszony do wyznaczonego gabinetu, który pełni rolę pomieszczenia izolacyjnego. Wówczas prosimy o chwilę cierpliwości i zawiadamiamy lekarza oraz pielęgniarkę, którzy przygotowują się dodatkowo do wizyty, np. zakładając stosowną indywidualną odzież ochronną.

Pomagacie więc nawet tym pacjentom, którzy mogą być zakażeni?

Każdy pacjent powinien liczyć na pomoc ze strony naszego personelu medycznego. Nie ma wyjątków i nie wyobrażam sobie, żeby mogło być inaczej. Każdy ma przecież swoje problemy zdrowotne, objawy i dolegliwości, z którymi przychodzi do nas i potrzebuje konsultacji, pomocy. Nie wyprosimy pacjenta z przychodni, który do nas już trafił, nawet

jeżeli zachodzi ryzyko podejrzenia, że zapadł na COVID-19, oczywiście wszytko przy zastosowaniu się do procedur.

Jak wygląda praca lekarza w tym trudnym czasie? Jak się zmieniła praca lekarza w czasie pandemii?

Praca lekarza zmieniła się o tyle, że lekarze zobowiązani są stosować więcej środków ochrony indywidualnej niż zwykle. Obowiązkowa maseczka, rękawiczki, okulary ochronne, fartuch ochronny, dezynfekcja i stałe bycie uważnym. Nie można zapomnieć o umyciu i dezynfekcji rąk po kontakcie z każdym pacjentem. Istotne jest również dezynfekowanie przedmiotów, których pacjent mógł dotykać oraz wietrzenie pomieszczeń. Wykonanie tych zadań sprawia, że przerwy między wizytami są wydłużone. Nie uważam jednak, że jest to coś nadzwyczajnego. Zawsze dbaliśmy o bezpieczeństwo i higienę. W czasie epidemii wprowadziliśmy jedynie nowe rozwiązania, zapewniające bezpieczeństwo naszym pracownikom i przede wszystkim pacjentom. Trzeba podkreślić, że zmniejszenie transmisji zakażeń zależy od świadomości nas wszystkich i że jeden nieodpowiedzialny pacjent, może przyczynić się do zamknięcia centrum i pozbawienia leczenia kilku tysięcy innych potrzebujących pacjentów.

Jak często dezynfekujecie centrum?

Zgodnie z wymogami. Mamy specjalne grafiki, by kontrolować, kiedy dane pomieszczenie było zdezynfekowane i kto za to odpowiada. Ogólna dezynfekcja odbywa się co ok. dwie godziny. Jeśli jednak mamy więcej pacjentów, wtedy jeszcze bardziej dbamy o czystość centrum, odkażając klamki, poręcze i wszystkie powierzchnie, które są najczęściej używane i dotykane przez osoby przebywające w placówce. Pracownicy i lekarze oczywiście też mają obowiązek dbania i zachowania higieny swojego stanowiska pracy, tzn. dezynfekowania blatów, klawiatury komputera, telefonów, czy myszki – nie zapominamy o czyszczeniu przedmiotów, których używamy również w pokoju socjalnym i łazienkach.

Prowadzicie również teleporady. Jaka jest różnica między tradycyjną konsultacją lekarską a tą na odległość? Czy lekarz może wystawić zwolnienie, e-receptę?

Tak, lekarz może wystawić w trakcie teleporady e-receptę na stosowne leki, zwolnienie lekarskie czy zaświadczenia. Podstawą do tego jest jednak przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z pacjentem. Jeśli w trakcie rozmowy lekarz uzna, że mimo wszystko pacjent powinien być zbadany przez lekarza, to zapraszany jest osobiście na wizytę w centrum. Niejednokrotnie dla dobra pacjenta nasi lekarze podejmowali takie decyzje.

Może być to traktowane jak zwykła wizyta?

W tej chwili dajemy pacjentowi wybór czy chce skorzystać z wizyty stacjonarnej czy teleporady. I szanujemy jego wybór. Jeśli stan pacjenta jest dobry i lekarz nie będzie miał wątpliwości, pacjent może zrezygnować z osobistego przybycia na wizytę i oczekiwać na telefon od lekarza. Realizacja takich porad drogą telefoniczną będzie miała miejsce tylko w odniesieniu do pacjentów, którzy wyraźnie sobie tego życzą. Przyznam, że w tej chwili ilość teleporad znacznie zmniejszyła się. W marcu i kwietniu była to główna forma kontaktu między pacjentem i lekarzem.

https://www.qmedica.pl/

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3