Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie - pieniądze dla mobilnych

Redakcja
Aplikacja w telefonie komórkowym zastępuje jednocześnie zarówno karty bankowe, jak i serwis transakcyjny
Coraz mniej banknotów i monet nosimy w swoich portfelach, bo przywykliśmy do tego, iż wygodniej jest regulować rachunki bezgotówkowo. Nawyk płacenia kartą utrwala się u nas zwłaszcza teraz, gdy większość kart, zarówno debetowych, jak i kredytowych, ma funkcję płatności zbliżeniowych, co wygodne jest zwłaszcza wtedy, gdy płacimy za drobne zakupy. Nie musimy się wówczas martwić, czy sprzedawca będzie miał czym wydać resztę, a należności do 50 zł nie wymagają wpisywania PIN-u. Bank w telefonie

Początek XXI w. upływa jednak pod znakiem płatności mobilnych. Coraz więcej osób decyduje się na wykorzystywanie telefonu zamiast karty: do pobierania pieniędzy w bankomacie, płacenia w sklepie czy przy zakupach internetowych. Ale taka aplikacja umożliwia również wykonywanie przelewów. Wygodne, bo zamiast wpisywania długiego, 26-cyfrowego ciągu cyfr identyfikujących numer konta odbiorcy wpisujemy tylko jego numer telefonu. Do rosnącej popularności płatności mobilnych niewątpliwie przyczyniło się też stworzenie przez polskie banki wspólnego standardu BLIK.
By korzystać z bankowości mobilnej, wystarczy mieć konto w banku i telefon. Aplikację dostarczy nam bank, łącznie z instrukcją, jak z niej korzystać. Jeśli działa ona w standardzie BLIK, będziemy mogli płacić nią w sklepach i wypłacać pieniądze z bankomatów. A jest to równie proste jak płacenie kartą. W sklepie informujemy sprzedawcę, iż chcemy uregulować płatność telefonem. Wówczas ustawia on w terminalu odpowiednią funkcję, a my po sprawdzeniu, że kwota jest zgodna z wymaganą należnością, wystukujemy sześciocyfrowy kod podany przez aplikację. Z kolei w bankomacie wybieramy funkcję wypłaty mobilnej i także wpisujemy sześciocyfrowy kod otrzymany telefonem, zamiast PIN-u karty bankowej. Na koniec zawsze akceptujemy operację w telefonie: albo przez kliknięcie, albo przez wpisanie PIN-u, tego samego, który służy do aktywowania aplikacji mobilnej.
Aplikacja mobilna pozwala także sprawdzić stan konta oraz ma wiele funkcjonalności ułatwiających życie, np. wskazuje najbliższy bankomat oraz placówki handlowo-usługowe, w których można rozliczać się z wykorzystaniem aplikacji mobilnej.

Jeszcze wygodniej i bezpieczniej możemy dokonywać zakupów internetowych. Nie musimy  w tym celu wpisywać numeru konta, logować się itp. Podobnie jak przy wypłatach z bankomatu czy płatnościach w sklepie wpisujemy sześciocyfrowy kod autoryzujący operację i załatwione!
Wiele osób zachowuje rezerwę wobec bankowości mobilnej ze względu na bezpieczeństwo zarządzania własnymi pieniędzmi w tej formie. Obawy te są bezzasadne. Nawet jeśli zgubimy telefon, to - podobnie jak w przypadku karty bankowej - postronna osoba chcąca wykorzystać sytuację musi znać PIN, który w tym przypadku aktywuje aplikację przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności z zakresu bankowości. Niezależnie od aplikacji również dostęp do samego telefonu warto jest blokować hasłem.
Bankowość mobilną można także wykorzystać do wypłaty kieszonkowego dziecku, które ma własny telefon komórkowy. Na telefonie dziecka instalowana jest aplikacja mobilna, ale o zakresie zbliżonym do karty przedpłaconej, określanej też często mianem elektronicznej portmonetki.

Alternatywą dla telefonu komórkowego jest tzw. czek BLIK, czyli dziewięciocyfrowy numer generowany przez wystawcę ze swojej aplikacji. Przekazana w ten sposób kwota jest dostępna przez 72 godziny. By z niej skorzystać, wpisuje się ów dziewięciocyfrowy kod plus PIN ustanowiony przez wystawcę - zarówno w bankomacie, jak i w terminalu sklepu.

Ładne i wygodne

Dla lubiących i wygodę, i gadżety banki wymyślają dodatkowe, poza kartą, sposoby płatności zbliżeniowych. Najpopularniejsze to specjalne naklejki oraz gadżety. Naklejkę zbliżeniową można umieścić na dowolnym, często przez nas wykorzystywanym przedmiocie. Dzięki niej możemy płacić zbliżeniowo drobne kwoty, do ściśle określonego limitu. Natomiast w przypadku gadżetów, takich jak breloczek czy filcowa żyrafa, płacimy zbliżeniowo podobnie jak kartą. Ponieważ w przeciwieństwie do naklejek wyposażone są one w SIM, kwoty do 50 zł uiszczamy, tylko zbliżając je do terminalu sprzedawcy, a wyższe, wpisując dodatkowo PIN.
W formie takich gadżetów dostępne są także karty typu prepaid, praktyczne dla wyjeżdżających na wakacje dzieci. Można je naładować dowolną kwotą, ustalić limity (jednorazowe lub dzienne) wypłat i dziecko ma zapewniony bezpieczny oraz wygodny w użytkowaniu "wehikuł" do kieszonkowego. A rodzic może, np. za pośrednictwem strony internetowej, je monitorować.

Pamiętaj!

  • Za pomocą bankowej aplikacji mobilnej w telefonie możesz płacić za zakupy i wypłacisz pieniądze z bankomatu.
  • Nie podawaj nikomu numeru PIN do swojej aplikacji bankowej. Jest tak samo ważny jak ten, którego używasz do karty płatniczej!
  • Jeśli masz na telefonie aplikację mobilną banku, zabezpiecz go dodatkowo hasłem.
  • Jeśli zgubisz lub stracisz telefon z aplikacją lub gadżet zbliżeniowy, zadzwoń na infolinię banku.

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym:  www.bankomania.pkobp.pl
Masz pytania? Napisz na adres: [email protected]

Tomasz Nowak

fot. Wojciech Wojtkielewicz

Joanna LulZamiast portfela i karty - telefon, brelok, naklejka

Rozmowa z Joanną Lul, kierownikiem zespołu bankowości osobistej w Oddziale 2 PKO Banku Polskiego w Białymstoku

Mam wrażenie, że już niedługo płacenie w sklepie kartą stanie się passé. Banki swoim klientom proponują coraz to inne rozwiązania.
Nowinek wśród gadżetów płatniczych pojawia się coraz więcej. I szybko są akceptowane przez klientów. Chociażby korzystanie z konta bankowego za pomocą telefonu komórkowego. W ubiegłym roku to była rewolucja. Dziś - rozwiązanie coraz popularniejsze.

Na czym to polega?
Klient może skorzystać z płatności mobilnych poprzez aplikację na telefon IKO.
Co możemy zrobić z pieniędzmi za pomocą telefonu?
Możemy zarządzać kontem tak jak przez internet, czyli między innymi sprawdzać historię rachunku, zlecać przelewy, wprowadzać, modyfikować czy odwoływać zlecenia stałe, zarządzać lokatami. Mamy też podgląd kredytów i kart. Dodatkowo aplikacja może zastąpić nam kartę debetową przy wypłacie gotówki z bankomatu, dokonywaniu płatności w sklepie i przez internet.
 

Jak to działa?
Bardzo prosto. Zaczynamy oczywiście od zalogowania się w telefonie do aplikacji, wprowadzając czterocyfrowy PIN. Otrzymujemy wtedy sześciocyfrowy tzw. kod BLIK, który jest dostępny przez dwie minuty. Tu uwaga - jeżeli czas minie, aplikacja wyświetla kolejny kod BLIK. To bardzo bezpieczne rozwiązanie, gdyż kod jest jednorazowy. Nawet jeśli ktoś go przechwyci - nie będzie mógł go użyć. Następnie wybieramy operację, jaką chcemy wykonać. Polecam korzystanie z mobilnej aplikacji IKO nie tylko przy wypłacaniu pieniędzy z bankomatu, ale również przy płaceniu za zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych. Postępowanie jest takie jak przy wypłacie gotówki. Transakcje zatwierdzamy tylko kodem BLIK.

Co jeszcze ta aplikacja umożliwia?
Jako ciekawostkę chciałabym jeszcze wspomnieć o możliwości wystawienia dziewięciocyfrowego czeku BLIK, który możemy przekazać do realizacji innej osobie lub użyć samemu do wypłaty gotówki lub płatności w sklepie. W bankomacie realizuje się go, wybierając opcję wypłata czekiem BLIK, a w sklepach informując, że płatność będzie czekiem BLIK.
Zarządzać swoimi środkami w ramach aplikacji IKO mogą również dzieci. To bezpieczne, gdyż cały czas mamy nad tym kontrolę. Każda operacja wykonana przez dziecko wymaga akceptacji rodzica.
Internetowa bankowość w telefonie to jednak niejedyna nowinka techniczna...
Coraz bardziej popularnymi gadżetami są naklejki i breloki. Działają jak karta zbliżeniowa - nie można jednak nimi wypłacić pieniędzy z bankomatu, tylko zapłacić za zakupy. Do kwoty 50 zł transakcje wykonywane są bez PIN-u, powyżej tej kwoty jesteśmy już proszeni o jego wstukanie. Dzienny limit transakcji wynosi tu 500 zł.
Nie jest to chyba takie trudne, skoro zdecydowało się na to już wielu waszych klientów?
Oczywiście, że nie jest. Proces aktywacyjny możemy wykonać przy użyciu telefonu lub z pomocą komputera. Po pobraniu i zainstalowaniu aplikacji należy ją uruchomić. Otrzymamy SMS aktywacyjny. W zależności od systemu operacyjnego danego telefonu SMS będzie wysłany automatycznie lub będzie wymagał akceptacji. W kolejnym kroku należy ustalić swój indywidualny, czterocyfrowy kod PIN do aplikacji. Potem już tylko wystarczy zalogować się do serwisu, potwierdzić aktywację i zweryfikować dane.

Po co nam takie gadżety?
Dla wygody. Nie zawsze chcemy brać portfel czy kartę. A klucze i telefon to już rzeczy, z których raczej nie rezygnujemy. Brelok przyczepiamy do kluczy, naklejkę możemy nakleić na telefon. Breloki to też atrakcyjna sprawa dla dzieci - tym bardziej że mamy je w kształcie żyrafki.

Rozmawiała
Anita Sawczenko

 

Źródło: MATERIAŁ INFORMACYJNY PKO BANKU POLSKIEGO

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny