Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie - bezpieczne zakupy w sieci

Redakcja
Co trzeci Polak za zakupy internetowe płaci kartą
Obecnie już ponad 13 mln Polaków w wieku powyżej 15 lat robi zakupy przez internet. Z kolei 10 proc. z nas kupuje w sieci przynajmniej raz w tygodniu. Coraz większe zainteresowanie zakupami w sieci to efekt zarówno wygody, jak i postępu technologicznego. Ten umożliwia bowiem dostęp do coraz szerszej, wygodniejszej i bezpieczniejszej gamy sposobów płatności za takie zakupy.

Aż 68 proc. kupujących online deklaruje, że w celu opłacenia zakupów korzysta z szybkich przelewów internetowych (tzw. pay by linków). Co trzeci Polak preferuje płatność kartą kredytową lub debetową, a niewiele mniej (27 proc.) decyduje się na regulowanie zobowiązania przy odbiorze przesyłki.

Oczywiście najbezpieczniejsze wiążą się z regulowaniem rachunku dopiero przy odbiorze: gotówką albo kartą. Kartą płacimy wówczas dokładnie na takich samych zasadach jak za zakupy w sklepie czy regulując rachunek w restauracji. Często jednak wybór płatności przy odbiorze jest opcją mniej opłacalną niż uregulowanie należności od razu, przy złożeniu zamówienia: przelewem, kartą, telefonem czy za pomocą szybkich przelewów internetowych - tzw. pay by linków.
Co ważne, kupujący w sieci korzystają z pełni praw konsumenckich, w tym do reklamacji i rękojmi. W przypadku prawa do zwrotu towarów czy generalnie odstąpienia od umowy nawet w większym zakresie niż w przypadku zakupów tradycyjnych. Mamy np. prawdo do rezygnacji z towaru lub usługi w ciągu co najmniej 10 dni, gdy przy zakupach tradycyjnych nie możemy zwrócić towaru tylko dlatego, że odechciało się nam zakupu.

Karta i 3D-Secure
Płacąc za transakcje internetowe kartą - zarówno debetową, jak i kredytową - musimy podać m.in. numer karty, miesiąc i rok jej ważności oraz specjalny kod CVV2/CVC2, czyli trzycyfrową liczbę znajdującą się na odwrocie karty i służącą właśnie do autoryzacji tego typu transakcji.
Jednak jak każda transakcja również internetowa wymaga przestrzegania pewnych zasad bezpieczeństwa. Jak bezpiecznie płacić w sklepach internetowych? Jednym ze sposobów jest możliwość samodzielnego ustalania limitów operacji dla kart płatniczych. To zabezpiecza nas nie tylko na wypadek nieuczciwych działań w sieci, ale też w przypadku zwykłej kradzieży karty. Korzystając z tej funkcjonalności, możemy na czas planowanego zakupu zwiększyć limit, a po jego zrealizowaniu ustawić go na poziomie zero.
Znacznie wygodniejszym i tylko z pozoru bardziej skomplikowanym sposobem jest zabezpieczenie płatności internetowej kartą z wykorzystaniem usługi 3D-Secure. W dużym uproszczeniu, płacąc kartą, transakcję dodatkowo autoryzujemy cyfrowym kodem generowanym przez narzędzie autoryzacyjne (SMS, numer z karty kodów lub wygenerowany przez token), którego poza tym używamy do akceptowania wszelkich innych operacji. Jest to jednak usługa dodatkowa, trzeba więc ją najpierw aktywować. Można to wykonać zarówno w ramach internetowego zarządzania swoim kontem, jak i za pośrednictwem konsultanta telefonicznego. Ponadto w czasie zakupów wymaga to zalogowania się do konta internetowego. Z niego bowiem uaktywnimy SMS z kodem autoryzacji lub otrzymamy wskazówkę, który numer z karty kodów należy wpisać. No i rzecz jasna sprzedawca internetowy w ramach dostępnych form płatności musi mieć aktywną usługę 3D-Secure.

Telefon z BLIK
Na szybkie i bezpieczne zakupy, bez potrzeby podawania numeru karty płatniczej albo loginu i hasła do serwisu transakcyjnego, pozwalają teraz płatności przez telefon. Klienci sześciu banków mogą korzystać ze specjalnego systemu płatności mobilnych BLIK. Jest on prosty i bezpieczny. Osoba korzystająca z bankowości mobilnej po zatwierdzeniu zakupów w sklepie internetowym wybiera opcję "Płacę z BLIK". W telefonie uruchamia aplikację z dostępem do swojego banku, logując się kodem PIN nadanym przy aktywacji. Na ekranie startowym aplikacji bankowej pojawia się sześciocyfrowy kod BLIK, którym autoryzuje się płatność na stronie sklepu. Podobnie płaci się tzw. czekiem BLIK. Można go wygenerować (w formie dziewięciocyfrowego kodu) wcześniej (zazwyczaj jest aktywny kilka dni, a nie minut, jak w przypadku kodu), można też udostępnić innej osobie chcącej dokonać zakupów w sieci.

Pamiętaj!
Zainstaluj usługę 3D-Secure na swojej karcie płatniczej, dzięki której dodatkowo zabezpieczysz swoje transakcje internetowe
Nie trać nigdy z oczu swojej karty (np. w restauracji), by skopiowanych z niej danych nie użyła do transakcji internetowej inna osoba
Jeśli nie używasz do płatności internetowych karty, ustaw zerowy limit dla takich transakcji
Sprawdzaj sklep internetowy - czy realizuje transakcje na bezpiecznej stronie z szyfrowanym połączeniem

KONKURS BANKOMANII
Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym:  www.bankomania.pkobp.pl
Masz pytania? Napisz na adres: [email protected]

Zakupy przez internet. Są naprawdę bezpieczne

Rozmowa z Joanną Lul, kierownikiem zespołu bankowości osobistej w Oddziale 2 PKO Banku Polskiego w Białymstoku

fot. Wojciech Wojtkielewicz

Joanna LulZakupy przez internet stały się niezwykle popularne...

Ludzie mają coraz mniej czasu, więc korzystają z bankowości internetowej. To się przekłada na sposób robienia zakupów. To wygoda, ale też często ceny w sklepach internetowych są niższe niż w tradycyjnych. Jednak pamiętajmy, że zawsze potrzebna jest ostrożność. Przede wszystkim musimy zadbać o zabezpieczenie komputera i haseł, ale też warto sprawdzić sprzedającego. To ważne, by firma była wiarygodna.

W jaki sposób możemy za te zakupy zapłacić?

Jest naprawdę wiele możliwości. Ci, którzy nie korzystają z konta internetowego, mogą zlecić przelew w banku. No ale jeśli ktoś kupuje w sklepach internetowych, to zwykle jednak korzysta ze zdalnych płatności. Gdy wybieramy opcję zapłaty przez system transakcyjny, system przekierowuje nas na stronę banku, gdzie możemy zlecić przelew. Można też wykorzystać płatności mobilne przez telefon. Albo zapłacić kartą debetową czy kredytową.

Płacenie kartami w internecie jest bezpieczne?

Tak, pamiętajmy tylko o zasadach bezpieczeństwa. Płacąc kartą, musimy podać jej numer, a potem jeszcze dla potwierdzenia wstukać trzycyfrowy kod CVC, który znajduje się na odwrocie. Są klienci, których niepokoi, że przecież wszystkie dane, jakie podajemy w internecie, w jakiś sposób już tam zostają. Dlatego proponuję aktywować bezpłatną usługę 3D-Secure. To dodatkowe zabezpieczenie, gdyż wtedy system przekierowuje nas na stronę serwisu transakcyjnego i transakcję musimy potwierdzić SMS-em lub numerem ze zdrapki.

Jak jeszcze możemy się zabezpieczyć przed cyberoszustami?

W zależności od potrzeb najlepiej ustawić limity dziennie transakcji, zwracając uwagę, aby nie były one za wysokie.  
Wymieniła Pani sposoby, które możemy przede wszystkim wykorzystać, płacąc za zakupy w polskich sklepach. Z czego korzystać, gdy sprzedający jest z zagranicy?
Wykorzystajmy system PayPal. To gigant wśród systemów płatności internetowych. Wykorzystując go, możemy płacić w różnych walutach. A zagraniczne firmy często preferują płatności właśnie przez ten system.

Jak on działa?

Klient zakłada go samodzielnie - przez internet. Ważne jest tylko, aby mieć adres mejlowy. Pieniądze przelewa się ze swojego konta, najczęściej wykorzystując system iPKO. Na rachunku PayPal pieniądze znajdują się błyskawicznie.

A jak jest z pozostałymi płatnościami, o których Pani mówiła? Pieniądze wychodzą z naszego konta w chwili, gdy zlecamy przelew lub używamy karty. A kiedy pojawiają się na koncie sprzedającego?

Przy przelewach ma znaczenie, kiedy je zlecamy, bo bank przelewa je w sesjach Elixir, które są kilka razy dziennie. Jeżeli płacimy kartą, to ta kwota transakcji jest od razu autoryzowana na rachunku karty i w zasadzie sprzedający od razu ma o tym informację. A to oznacza, że pieniądze do niego trafią.

Wspominała Pani, że koniecznie musimy sprawdzić wiarygodność sprzedającego. Jednak mimo że opinie w internecie są pozytywne, wiele osób i tak obawia się, że mogą zostać oszukane.

Przy kartach kredytowych działa usługa chargeback. To jest gwarancja dla klienta, że jeżeli nie dojdzie do transakcji, to może złożyć w banku reklamację i pieniądze, które wpłacił, zostaną mu zwrócone. Tę usługę oferują firmy MasterCard i Visa, które mają możliwość zareklamowania transakcji w okresie od 30 do 90 dni od momentu wystawienia rachunku za dany miesiąc. Niektórych sytuacji nie możemy przecież przewidzieć. Przypomnijmy sobie na przykład masowe ogłaszanie upadłości przez biura podróży. W takiej sytuacji - jeśli za wakacje zapłaciliśmy kartą kredytową - mamy możliwość odzyskania pieniędzy. Warto też sprawdzać wyciągi: czy na pewno każda transakcja, za którą nasz rachunek został obciążony, była zrealizowana.  

Rozmawiała Anna Domagalska

Źródło: Materiał Informacyjny

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny