Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczna ósemka - Drogi zaufania (mp3)

rob
Waldemar Królikowski, zastępca Generalnego Dyrektora  Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił założenia programu "Bezpieczna ósemka".
Waldemar Królikowski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad przedstawił założenia programu "Bezpieczna ósemka". Fot. Wojciech Wojtkielewicz
Krajowa "ósemka" to najdłuższa droga w Polsce. Prowadzi od granicy z Litwą, przez Suwałki, Białystok, Warszawę, Wrocław, do granicy z Czechami.

To również najbardziej niebezpieczna trasa. Niemal każdego dnia dochodzi tam do wypadków. Tylko w pierwszym półroczu tego roku na Podlasiu były 33 wypadki. Podlascy kierowcy krajową "ósemkę" powszechnie nazywają drogą śmierci.

Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała się rozpocząć właśnie od naszego regionu promocję nowego programu, który wchodzi w życie. Nosi on nazwę "Drogi zaufania - bezpieczna ósemka"

Ma on na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach krajowych i radykalne ograniczenie liczby zabitych i rannych.

-Unia Europejska postawiła nam cel: mamy spowodować radykalną redukcję liczby ofiar śmiertelnych o 50 procent. Dotychczasowe działania nie przynosiły satysfakcjonujących nas rezultatów. Poprawiały one bezpieczeństwo w tym miejscu, gdzie były wypadki, ale następowała migracja zdarzeń i wypadków dochodziło na innych odcinkach - wyjaśnia Waldemar Królikowski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

"Ósemka" będzie zmieniana na całej długości - od przejścia granicznego od Budziska do Kudowy. Na dwujezdniową drogę, kierowcy będą musieli jeszcze poczekać.

Bezpieczeństwo na "ósemce" w roku 2007 poprawi: budowa kładek dla pieszych, 15 nowych sygnalizacji świetlnych, wycinka drzew rosnących zbyt blisko jezdni, budowa 24 km chodników, postawienie 93 km barierek, doświetlenie 9 przejść dla pieszych, przebudowa 15 szczególnie niebezpiecznych skrzyżowań.

Żeby radykalnie obniżyć liczbę zabitych należy wprowadzić ograniczenie prędkości ruchu. Dlatego na "ósemce" ustawionych zostanie ponad 90 fotoradarów.

- Nie możemy czekać, aż wybudowane zostaną dobrej jakości drogi. Z ostatnich naszych analiz wynika, że na nowych drogach liczba wypadków nie zmalała - mówi Waldemar Królikowski, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Należy więc ograniczyć główną przyczynę wypadków, czyli nadmierną prędkości.

Według GDDKiA należy zmienić postawę kierowców i wymóc na nich jazdę z bezpieczna prędkością . Temu służyć maja fotoradary i współpraca z policją.

- Maszt do fotoradaru wraz z całą instalacją to koszt około 20 tys. złotych. Masztów będzie 92, więc zapłacimy za nie trochę ponad 1,8 miliona złotych. Tymczasem jeden kilometr drogi ekspresowej kosztuje około 20 milionów złotych - tłumaczy Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.

Akcja będzie prowadzona w całej Polsce w srodkach masowego przekazu

Szczegóły akcji na stronie internetowej: http://www.drogizaufania.pl/

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny