Będzie konkurs na Pomnik Bohaterów Ziemi Białostockiej. Prezydent zdecydował (zdjęcia, wideo)

(DOR)Zaktualizowano 
Będzie konkurs na Pomnik Bohaterów Ziemi Białostockiej. Prezydent zdecydował Wojciech Wojtkielewicz
Prezydent miasta Tadeusz Truskolaski postanowił rozwiązać spór wokół Pomnika Bohaterów Ziemi Białostockiej.

- Postanowiliśmy podjąć działania mające na celu ochronę pomnika Bohaterów Ziemi Białostockiej – poinformował Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. - W pierwszej kolejności należy wykonać ekspertyzę techniczną mającą na celu ocenę stanu technicznego pomnika pod względem konstrukcyjnym, zachowania bezpieczeństwa użytkowania.

Miasto zamierza też przeprowadzić renowację pomnika z uwzględnieniem wytycznych i zaleceń, które zostaną zawarte w opracowanej ekspertyzie.

- Chcemy przeprowadzić konkurs na opracowanie koncepcji projektu zmiany wyrazu symbolicznego pomnika Bohaterów Ziemi Białostockiej – zapowiada Truskolaski. Prawa autorskie do monumentu po zmarłym Janie Bohdanie Chmielewskim ma jego żona, Lidia Chmielewska.

- Przedwczoraj odwiedziłem panią Lidię Chmielewską w Toruniu – przyznał się prezydent. Na spotkanie z wdową zabrał dyrektorkę departamentu urbanistyki Agnieszkę Rzosińską. - Rozmowa była długa, bardzo sympatyczna i pani Lidia zaakceptowała nasze warunki, wyraziła zgodę na piśmie na przedstawione działania, w tym na organizację konkursu - mówi Truskolaski. Miasto chce organizując konkurs uszanować formę artystyczną pomnika, ale uwzględnić zmiany, które wynikają „z historii, ze zmian ustrojowych”.

Sam konkurs zostanie ogłoszony najwcześniej wiosną 2019 roku. - Rozmawialiśmy już o pewnych nazwiskach, pani Lidia też zasugerowała pewne nazwiska – mówi enigmatycznie prezydent Białegostoku. Rozmowy z wdową po twórcy pomnika trwały trzy godziny. - Pani Lidia naniosła pewne uwagi do przedstawionej koncepcji, ale byliśmy na to przygotowani – twierdzi Truskolaski. - W mojej obecności i dyrektor Rzosińskiej podpisała stosowne oświadczenie.

- Chcemy sprawę pomnika rozwiązać z godnie z prawem, ale też zgodnie z duchem czasu – kontynuuje Truskolaski. - Ten pomnik w pierwotnej wersji z 1975 roku w naszej przestrzeni dziś nie mógłby istnieć, ze względu na to co miał symbolizować. Prezydent przyznaje, ze sam w sobie ma bardzo piękną formę. - Należy zrobić tak, by również ci którzy chcą jego zmiany byli usatysfakcjonowani, ale by wszystko odbyło się zgodnie z prawem i otrzymało odpowiedni wyraz artystyczny.

Pomnik wzbudza kontrowersje od 2011 roku, kiedy grupa społeczników umieściła na pomniku orła w koronie i napis "Bóg, honor, ojczyzna". W tym roku został uzupełniony o słowo "Niepodległość".

WIDEO: Pomnik Bohaterów Ziemi Białostockiej. Dziennikarz Andrzej Kłopotowski bronił pomnika przed powieszeniem napisu "Niepodległość"

Wideo

Materiał oryginalny: Będzie konkurs na Pomnik Bohaterów Ziemi Białostockiej. Prezydent zdecydował (zdjęcia, wideo) - Kurier Poranny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 21

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość
W dniu 02.12.2018 o 11:10, Inspektor napisał:

Autor projektu Pomnika Bohaterów Ziemi Białostockiej Jan Bohdan Chmielewski, syn Jana ur. 18.09.1927 w Grodnie był partyzantem od zadań specjalnych (wykonywał wyroki śmierci na Polakach) - proszę sobie poczytać artykuł "Byłem egzekutorem". Tacy jak on nie walczyli z wrogiem - jedynie wykonywali wyroki (tam sam powiedział o sobie w tym wywiadzie).

I co ? dekowniku.

zgłoś
I
Inspektor
W dniu 01.12.2018 o 20:22, gość napisał:

Strasznie cię boli ten łupaszka, on wiedział by co dać tobie do czyszczenia. Rozkradanie dworców i pałaców to nie to samo co mordowanie niewinnych kobiet i dzieci i palenie ich domów. 

Autor projektu Pomnika Bohaterów Ziemi Białostockiej Jan Bohdan Chmielewski, syn Jana ur. 18.09.1927 w Grodnie był partyzantem od zadań specjalnych (wykonywał wyroki śmierci na Polakach) - proszę sobie poczytać artykuł "Byłem egzekutorem". Tacy jak on nie walczyli z wrogiem - jedynie wykonywali wyroki (tam sam powiedział o sobie w tym wywiadzie).

zgłoś
g
gość
W dniu 30.11.2018 o 22:27, Joanna K. napisał:

Nawet butów mjra Łupaszki do czyszczenie takiemu jak "gość 21.09" nie dałabym. Bolszewicy nie wiedzą, co to czystość i nawet pastę do butów by zajumali. W rozkradaniu majątków, dworów i pałaców wyspecjalizowali się szczególnie, zresztą do spółki z Niemcami. Ich bohaterami byli złodzieje, mordercy i gwałciciele - z wpisów widać, ze im to zostało do dzisiaj.

Strasznie cię boli ten łupaszka, on wiedział by co dać tobie do czyszczenia. Rozkradanie dworców i pałaców to nie to samo co mordowanie niewinnych kobiet i dzieci i palenie ich domów. 

zgłoś
b
bora
W dniu 01.12.2018 o 13:12, zby szek napisał:

rozebrać i niech Rogowski postawi apartament

Slupy imitujące sosny Bialowieskie napewno wytrzymaja, to zainstalowac platworme do spożywania obiadu przez władcow Bialegostoku dla upamiętnienia sukcesu wizerunkowego sprzed czterech lat. Władza się bawi na koszt podatnika bialostockiego.

zgłoś
z
zby szek

rozebrać i niech Rogowski postawi apartament

zgłoś
k
ktoś

Nowa forma pomnika,nowy przetarg,nowa kasa do przytulenia. Jak zawsze w PO. Złodziejstwo i krętactwo.

zgłoś
K
Kosmitka #1

Kosmici są ciekawi, dlaczego pomnik nie może pozostać w swojej pierwotnej formie, tylko koniecznie musi zostać zeszpecony.

No dlaczego?

zgłoś
G
Gość

Moim zdaniem pomnik obecnie wygląda po prostu brzydko i topornie. Napisy zawieszone w ostatnim czasie jedynie szpecą formę pomnika. I nie chodzi mi o treść napisów, ale o ich formę. Czy nie mogłyby one być po prostu ładniejsze ? Czy twórcy samowolnie zawieszonych napisów napisów byli  całkowicie pozbawieni dobrego smaku. Przecież to jest brzydkie.

zgłoś
G
Gość

NIE ma na co pieniędzy wydawać ?? Dzieciom z domu dziecka dajcie a nie pomniki stawiacie !!!!

zgłoś
n
normalny
W dniu 30.11.2018 o 21:09, gość napisał:

I to jest właśnie najbardziej chore myślenie, bo pomnik powstał w tamtych czasach więc pewnie postawiony niewłaściwym bohaterom. Powinien być pewnie poświęcony dzisiejszym bohaterom takim jak bandziory typu łupaszki. Zgnojono Wojsko Polskie które walczyło i ginęło w czasie wojny, a co tam nie o to oni walczyli co teraz jest na topie. Zmienia się nazwy ulic na dzisiejszych bohaterów. A najśmieszniejsze to było jak chcieli zmienić nazwę ulicy Zwycięstwa, do bo przecież nie o takie zwycięstwo chodziło, a właściwie to nie wiadomo o jakie. Tak samo jest z pomnikiem, jest postawiony bohaterom, nikt nie wie jakim, ale niektórzy wiedzą jakim i musi być ich racja. A tak przy okazji, wszystkie stopnie naukowe zdobyte za komuny też powinny być cofnięte, to też jest wskazane odkomunizować, włącznie z cofnięciem profitów za te stopnie.

100 % popieram, bo odkomunizowali tylko tych co im pasowali ale zapomnieli o sobie.

zgłoś
n
normalny
W dniu 30.11.2018 o 18:34, Gość napisał:

 Tylko ciekawe czy o takie prawa do Moskwy mamy jechać? Pomnik powstał za czasów które były dyktaturą i państwem sterowanym z Moskwy więc gdzie te prawa autorskie są? 

człowieku czy potrafisz czytać ze zrozumieniem?? bo chyba nie. Pomnik stoi w Rosji czy w Białymstoku? więc kto jest właścicielem działki pod pomnikiem Moskwa czy Białystok. Wczytaj się jeszcze raz co napisałem i potem komentuj.

zgłoś
J
Joanna K.
W dniu 30.11.2018 o 21:09, gość napisał:

I to jest właśnie najbardziej chore myślenie, bo pomnik powstał w tamtych czasach więc pewnie postawiony niewłaściwym bohaterom. Powinien być pewnie poświęcony dzisiejszym bohaterom takim jak bandziory typu łupaszki. Zgnojono Wojsko Polskie które walczyło i ginęło w czasie wojny, a co tam nie o to oni walczyli co teraz jest na topie. Zmienia się nazwy ulic na dzisiejszych bohaterów. A najśmieszniejsze to było jak chcieli zmienić nazwę ulicy Zwycięstwa, do bo przecież nie o takie zwycięstwo chodziło, a właściwie to nie wiadomo o jakie. Tak samo jest z pomnikiem, jest postawiony bohaterom, nikt nie wie jakim, ale niektórzy wiedzą jakim i musi być ich racja. A tak przy okazji, wszystkie stopnie naukowe zdobyte za komuny też powinny być cofnięte, to też jest wskazane odkomunizować, włącznie z cofnięciem profitów za te stopnie.

Nawet butów mjra Łupaszki do czyszczenie takiemu jak "gość 21.09" nie dałabym. Bolszewicy nie wiedzą, co to czystość i nawet pastę do butów by zajumali. W rozkradaniu majątków, dworów i pałaców wyspecjalizowali się szczególnie, zresztą do spółki z Niemcami. Ich bohaterami byli złodzieje, mordercy i gwałciciele - z wpisów widać, ze im to zostało do dzisiaj.

zgłoś
g
gość
W dniu 30.11.2018 o 18:34, Gość napisał:

 Tylko ciekawe czy o takie prawa do Moskwy mamy jechać? Pomnik powstał za czasów które były dyktaturą i państwem sterowanym z Moskwy więc gdzie te prawa autorskie są? 

I to jest właśnie najbardziej chore myślenie, bo pomnik powstał w tamtych czasach więc pewnie postawiony niewłaściwym bohaterom. Powinien być pewnie poświęcony dzisiejszym bohaterom takim jak bandziory typu łupaszki. 

Zgnojono Wojsko Polskie które walczyło i ginęło w czasie wojny, a co tam nie o to oni walczyli co teraz jest na topie. Zmienia się nazwy ulic na dzisiejszych bohaterów. A najśmieszniejsze to było jak chcieli zmienić nazwę ulicy Zwycięstwa, do bo przecież nie o takie zwycięstwo chodziło, a właściwie to nie wiadomo o jakie. Tak samo jest z pomnikiem, jest postawiony bohaterom, nikt nie wie jakim, ale niektórzy wiedzą jakim i musi być ich racja. 

A tak przy okazji, wszystkie stopnie naukowe zdobyte za komuny też powinny być cofnięte, to też jest wskazane odkomunizować, włącznie z cofnięciem profitów za te stopnie.

zgłoś
G
Gość

Ciekawe które słowo najbardziej urzędnikom nie pasuje Bóg Honor czy Ojczyzna.

zgłoś
G
Gość
W dniu 30.11.2018 o 15:15, normalny napisał:

popieram, ten pomnik nie jest własnością na prywatnej ziemi tylko na ziemi miasta, więc jak chce się coś zmieniać to trzeba wystąpić z propozycją i jakimś projektem a nie robić samowolkę budowlaną. Jestem za tym by pominik miał inny kształt ale zgodnie z prawem. To tak jakby przyjść na czyjąś posesję i na....... mu na podwórku bo mam taki kaprys. Właściciel posesji byłby zadowolony? Za rok może jakieś portrety sobie powieszą bo będą mieli taki kaprys. Zmienić pomnik można  ale zgodnie z prawem i odpowiednimi pozwoleniami.

 


popieram, ten pomnik nie jest własnością na prywatnej ziemi tylko na ziemi miasta, więc jak chce się coś zmieniać to trzeba wystąpić z propozycją i jakimś projektem a nie robić samowolkę budowlaną. Jestem za tym by pominik miał inny kształt ale zgodnie z prawem. To tak jakby przyjść na czyjąś posesję i na....... mu na podwórku bo mam taki kaprys. Właściciel posesji byłby zadowolony? Za rok może jakieś portrety sobie powieszą bo będą mieli taki kaprys. Zmienić pomnik można  ale zgodnie z prawem i odpowiednimi pozwoleniami.

Tylko ciekawe czy o takie prawa do Moskwy mamy jechać? Pomnik powstał za czasów które były dyktaturą i państwem sterowanym z Moskwy więc gdzie te prawa autorskie są?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3