Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie kawałek Via Baltiki

(tom)
Będzie kawałek Via Baltiki
Będzie kawałek Via Baltiki
Krętą drogę do litewskiej granicy zastąpi trasa ekspresowa

Ustalony został przebieg drogi z Suwałk do znajdującego się na granicy z Litwą Budziska. To drugi – po suwalskiej obwodnicy – fragment trasy Via Baltica, którego budowa wydaje się coraz bardziej realna.

Obecną, jednopasmową, krętą drogę ma zastąpić dwupasmowa ekspresówka. Zacznie się w Budzisku i pod Suwałkami połączy z obwodnicą tego miasta. Skorzystają na tym nie tylko kierowcy, ale też mieszkańcy leżących na trasie Szypliszek. Tiry nie będą już rozjeżdżać centrum tej dużej gminnej wsi, bowiem drogę wytyczono poza jej granicami.

W Warszawie odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, poświęcone właśnie trasie z Suwałk do Budziska, którą rocznie przejeżdżają ponad 2 mln tirów. Choć budowa tej drogi planowana była od lat, niewiele w tej kwestii się działo. Nie wyznaczono nawet przebiegu trasy. To zaś groziło tym, że w najbliższej unijnej perspektywie finansowej do 2020 r. ta inwestycja nie zostanie zrealizowana. Planowano ją sfinansować z ogólnounijnego programu Łącząc Europę. A w nim zasady są jasne – jeśli do końca 2016 r. nie zostanie wyłoniony wykonawca, na pieniądze nie ma co liczyć.

Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, GDDKiA oraz lokalnych samorządów w końcu ustalili przebieg. Choć – jak zauważył uczestniczący w spotkaniu prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz – wiele kwestii jest jeszcze niedopracowanych i wymaga korekt.

Szansa, by trasa do Budziska mogła być sfinansowana z programu Łącząc Europę, rośnie w związku z decyzją, iż inwestycja będzie realizowana w systemie „projektuj-buduj” – podobnie jak kończona obecnie obwodnica Augustowa. To znacznie przyspiesza wszelkie prace, więc wyłonienie wykonawcy do końca 2016 r. wydaje się realne.

Droga z Budziska połączy się z obwodnicą Suwałk, której budowa ma się rozpocząć na początku przyszłego roku. Obie inwestycje będą realizowane równolegle.

Jeśli wszystkie plany się powiodą, powstanie pierwszy większy odcinek trasy Via Baltica. Razem z obwodnicą Suwałk będzie liczyć około 40 km.

Co z resztą? Trwają przygotowania. Trasa będzie przebiegać przez dwa województwa: podlaskie i warmińsko-mazurskie. W okolicach podsuwalskich Raczek zostanie poprowadzona w kierunku Ełku, a stamtąd do Łomży. W Ostrowi Mazowieckiej ma się połączyć z drogą Białystok – Warszawa.

Przedstawiciele GDDKiA zapowiadają, że są coraz bliżsi złożenia wniosków o decyzje środowiskowe, dotyczące dwóch dużych odcinków: od Raczek do Szczuczyna i z tej miejscowości do Ostrowi Maz. Jednak nawet pozytywne decyzje środowiskowe na nic się nie przydadzą, jeśli na inwestycję nie znajdą się pieniądze. Na razie zaś nie wiadomo, z jakich źródeł budowa reszty trasy Via Baltica ma być sfinansowana. Niedawno wicepremier Elżbieta Bieńkowska powiedziała, że ta inwestycja zalicza się do rządowych priorytetów na najbliższe lata. Stwierdziła również, że także w tym przypadku nasz kraj będzie liczyć na środki z programu Łącząc Europę.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny