Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bankowanie przez smartfona teraz jest już standardem

Zbigniew Biskupski AIP
Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Polska Press
Smartfon stał się najpowszechniejszym urządzeniem, jakim posługujemy się na co dzień, niemal członkiem rodziny. Nic więc dziwnego, że nie trzeba nas specjalnie namawiać do wykorzystywania go jako narzędzia do załatwiania spraw finansowych, w tym zakupu produktów bankowych.

Chcemy szybkiej i wygodnej bankowości, która nie pokrzyżuje nam rytmu dnia. Takie rozwiązanie gwarantuje bankowość online. Wygodne i szybkie kredyty online, błyskawiczne przelewy internetowe, zakupy w e-sklepach z aplikacją bankową, płatność BLIK-iem, transakcje bezgotówkowe dla wielu stały się już standardem. Ba, nawet opłacanie mandatów za przekroczenie przepisów ruchu drogowego.

BLIK sprawił, że bankomaty przestały być tylko automatami do wypłacania gotówki i pełnią bardziej uniwersalną funkcję.

Główną zaletą bankowości online jest oszczędność czasu oraz wygoda - możemy z niej korzystać wtedy, kiedy chcemy. Nie musimy dostosowywać naszego planu dnia do godzin otwarcia placówki banku. Online załatwiamy transakcje bez kolejek, korków czy dojazdów. Posiadając konto bankowe online i mając dobrą historię kredytową, możemy - również przez internet - złożyć wniosek o kredyt lub szybką pożyczkę. W zależności od naszej historii w banku możemy liczyć na indywidualne, często uprzywilejowane oferty kredytowe, zróżnicowane kwotowo. Niższe kwoty (do kilku tysięcy złotych) otrzymać możemy nawet w 15 minut. I to zupełnie zdalnie, załatwiając wszystkie formalności po zalogowaniu się do banku.

Mniej ufne z natury starsze pokolenie Polaków (w szczególności emeryci) nadal ma problemy z przekonaniem się do bankowości mobilnej. Wiąże się to nie tylko z ograniczonym zaufaniem do bezpieczeństwa tej formy bankowości, ale przede wszystkim z galopującym rozwojem techniki, za którym ciężko nadążyć. Docenianie kontaktu z żywym człowiekiem, świadomość własnych ograniczeń (jak chociażby korzystania z bankowości na smartfonie) i niechęć do zmian zwyczajów (jak np. opłacanie rachunków tradycyjnym przelewem na poczcie) to główne powody utrzymywania się dystansu w tej grupie klientów wobec nowinek bankowych.
- Nieco młodsze pokolenie, jeszcze nie emeryckie, ale o emeryturze myślące, otwiera się już nieśmiało na zdalne konsultacje usług finansowych (telebanking) i bankowość internetową, ale bardziej przy bieżących, drobnych transakcjach finansowych. Poważne decyzje finansowe, jak kredyt hipoteczny, ubezpieczenia czy konsolidację zobowiązań, wolą mimo wszystko załatwiać bezpośrednio. Z pewnością można jednak zauważyć przesuwanie się tej granicy wiekowej. Widzimy to wyraźnie w naszych analizach - mówi Paweł Weber z Akredo.pl.

Hitem ostatnich miesięcy są płatności z wykorzystaniem BLIK-u. Umożliwiają one m.in. wypłatę z bankomatu przez osobę, która nie ma konta w banku - zastępując choćby przekazy pocztowe czy np. wpłatę gotówki, która wymaga zazwyczaj stania w kolejce w placówce banku.

- BLIK już na dobre wpisał się w polskie zwyczaje zakupowe. W 2017 r. zrealizowano nim 33 mln transakcji, a liczba jego użytkowników wzrosła w stosunku do roku 2016 prawie dwukrotnie. Klienci doceniają wygodę, bezpieczeństwo i brak potrzeby posiadania gotówki, karty płatniczej, a nawet jej danych - mówi Ricardo Campos, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Z danych Zaplacmandat.pl wynika, że coraz częściej opłacamy mandaty przez telefon. - W styczniu już połowa naszych użytkowników opłacała mandaty za pomocą smartfona. Szacujemy, że do końca marca mobilne płatności będą odpowiadały za 70 proc. transakcji w naszym serwisie. Telefon mamy zawsze przy sobie, co oznacza, że możemy opłacić grzywnę natychmiast po jej otrzymaniu - mówi Krzysztof Ambroziak z Blue Media.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Bankowanie przez smartfona teraz jest już standardem - Strefa Biznesu

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny