Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bank zastraszał dłużników. Zapłacił za to 1,2 mln odszkodowania

Tomasz Wróblewski [email protected]
Eurobank, stosując niezgodne z prawem procedury windykacji należności, naruszył zbiorowe interesy konsumentów
Eurobank, stosując niezgodne z prawem procedury windykacji należności, naruszył zbiorowe interesy konsumentów
Wywoływanie lęku, presji psychicznej i wprowadzenie w błąd – to główne zarzuty prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec działań windykacyjnych Eurobanku. Bank musi zapłacić 1,2 mln złotych kary.

Urząd zakwestionował wewnętrzną procedurę banku dotyczącą sposobu prowadzenia telefonicznej windykacji należności. Jak wynika z ustaleń UOKiK, Eurobank stosował różnorodne formy wywierania presji na konsumentów zalegających ze spłatą należności.

Jednostka interwencyjna w domu dłużnika?

Pracownicy banku, kontaktując się telefonicznie z dłużnikami, informowali:

(…) Skoro w świetle powyższego stanowiska Euro Banku nadal nie chce Pan/i oddać pieniędzy to nie mamy innego wyjścia. Bank jest zmuszony skierować Pana/i akta do Windykacji Ulicznej.

Pod podane przez Pana/ią adresy wyślemy jednostkę interwencyjną z naszymi egzekutorami, którzy zajmą się prowadzeniem z Panem/ią negocjacji u Pana/i w domu. Proszę się nie martwić, nasi egzekutorzy są specjalistami w odzyskiwaniu rat, których Klienci nie chcą oddać. Przyjadą do Pana/i do domu w swoich uniformach i jestem przekonany, że po kwadransie negocjacji mimo tych wszystkich problemów życiowych zdecyduje się Pan/i oddać pieniądze do Banku! (…)

Czytaj także: Twoje rachunki. Ostrożnie z okienkami kasowymi

Zdaniem Urzędu, informując w ten sposób konsumentów o zaległościach w spłacie, Eurobank chciał zastraszyć i wywrzeć presję psychiczną na dłużnikach.

W opinii UOKiK, takie działanie w efekcie miało zmusić konsumentów do spłaty zadłużenia.

Windykacja z poszanowaniem dobrych obyczajów

Urząd nie kwestionuje prawa wierzyciela do odzyskiwania należnych kwot. Działania windykacyjne powinny się jednak odbywać z poszanowaniem dobrych obyczajów, godności i prywatności konsumenta. Przedsiębiorca powinien rzetelnie informować o konsekwencjach braku spłaty zadłużenia.

Eurobank, stosując niezgodne z prawem procedury windykacji należności, naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Prezes UOKiK nałożyła na spółkę karę 1 262 761 złotych.

Bank zaprzestał stosowania niezgodnych z prawem działań.

Decyzja jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca nie skorzystał z możliwości odwołania się do sądu i zapłacił karę. UOKiK monituje także zasady udzielania pożyczek.

Zasady dobrych praktyk bankowych

Oceniając praktykę stosowaną przez Eurobank, prezes UOKiK wzięła pod uwagę m.in. zasady dobrych praktyk bankowych rekomendowane przez Związek Banków Polskich oraz Komisję Nadzoru Finansowego.

Dokumenty określają zasady działania instytucji finansowych, które powinny być prowadzone w sposób etyczny, budzący zaufanie, zgodnie z poszanowaniem zasad moralnych i godności klientów.

Negocjuj z bankiem

Urząd przypomina też, że w przypadku problemów ze spłatą kredytu należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem i negocjować rozłożenie zaległości na korzystniejsze raty. Wierzyciel może także zaproponować wydłużenie okresu kredytowania czy umorzenie części odsetek karnych i opłat windykacyjnych. Działania polegające na zastraszaniu, nękaniu, wywieraniu presji psychicznej są niezgodne z prawem i należy je zgłosić na policję.

Pomoże rzecznik konsumenta

Konsumenci, którzy mają zastrzeżenia do postępowania przedsiębiorcy w związku z windykacją wierzytelności mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 007 707. Poradnictwo w Polsce jest finansowane m.in. ze środków UOKiK.

Źródło: Strefa Biznesu NTO

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny