Eternitu pozbyć się trzeba, bo zawiera szkodliwy dla zdrowia azbest. Warto jednak pamiętać, by nie robić tego samemu. Do usuwania, transportu i utylizacji azbestu należy wynająć specjalistyczną firmę. Nie jest to usługa tania. Dlatego warto skorzystać z dofinansowania. Urząd w Supraślu rozpoczął nabór wniosków od mieszkańców.
- Czekamy na nie do 5 marca - informuje Mariusz Żukowski, sekretarz w Urzędzie Miejskim w Supraślu. - Potem złożymy wniosek o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Na razie nie wiadomo więc, ile pieniędzy przyzna WFOŚiGW. Podczas poprzednich dwóch edycji było to po ok. 100 tys. zł. Kwota będzie znana wiosną. Później natomiast władze miasta ogłoszą przetarg na firmę, która zajmie się demontażem i utylizacją azbestu. Prace odbędą się latem.
- Zadaniem mieszkańców będzie później tylko wpuścić fachowców na teren posesji - mówi sekretarz. - Oni zajmą się wszystkim. Natomiast w gestii właściciela pozostaje położenie nowego dachu.
Wniosek mogą składać przede wszystkim osoby fizyczne, czyli mieszkańcy gminy, w których gospodarstwach znajdują się wyroby zawierające azbest. Z danych urzędu wynika, że wciąż jest ich sporo. Dachy z eternitu znajdują się przeważnie na budynkach gospodarczych, ale także na niektórych domach. O dofinansowanie mogą się też ubiegać kościoły i związki wyznaniowe, fundacje, stowarzyszenia oraz spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty.
W poprzednich latach udało się usunąć prawie 460 ton azbestu. - Zainteresowanie wśród mieszkańców było duże - mówi Mariusz Żukowski.
Dwa lata temu zgłosiło się 150 osób, a w tamtym roku około setki. Teraz może być podobnie.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?