Autobusy BKM tego lata bez klimatyzacji. W centrum miasta nie będzie też kurtyn wodnych. Winny jest koronawirus

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
Tego lata klimatyzacja w autobusach BKM nie będzie działała Wojciech Wojtkielewicz
W miejskich autobusach nie jest włączana klimatyzacja. Wszystko przez koronawirusa, bo klimatyzacja ma obieg zamknięty. Przed włączaniem klimatyzacji - również w sklepach czy miejscach pracy - przestrzega dyrektorka wojewódzkiego sanepidu Elżbieta Kraszewska oraz lekarz rodzinna Joanna Zabielska-Cieciuch. W tym roku - również z uwagi na koronawirusa - nie będą działały kurtyny wodne, które co roku chłodziły nas w upalne dni.

Kierowcy nie włączają klimatyzacji. Jak wytrzymać w maseczce w autobusie, w którym temperatura sięga 40 stopni. Przez całą zimę było zimno jak w kostnicy, a teraz upały. Bilety są coraz droższe, a komfort jazdy coraz gorszy - tak napisała do władz jedna z mieszkanek.

Wiceprezydent Rafał Rudnicki stwierdził podczas wtorkowej (16 czerwca) konferencji, że klimatyzacja nie jest włączana z uwagi na koronawirusa.

- Ogólnopolska Izba Komunikacji Miejskiej występowała w tej sprawie do Głównego Inspektora Sanitarnego i właściwego ministerstwa. Niestety przedstawiciele rządu nie dali jednoznacznych wytycznych w tej sprawie. Stąd też wszyscy przewoźnicy skupieni w OIKM podjęli decyzję, by nie włączać klimatyzacji. Ze względu na bezpieczeństwo i rozsądek. Klimatyzacja w autobusie ma bowiem obieg zamknięty - mówił.

Czytaj też: Koronawirus - Białystok i woj. podlaskie - RAPORT. 628 zakażeń w regionie. W kraju 1272 ofiary - (16.06.2020)

Dodał, że należy się więc spodziewać, iż tego lata w autobusach będzie gorąco. - Należy otwierać okna - stwierdził.

Działanie to pochwala dyrektorka wojewódzkiego sanepidu Elżbieta Kraszewska, które twierdzi, że zgodnie z zaleceniami Narodowego Instytut Zdrowia Publicznego klimatyzacja nie powinna być włączana nie tylko w autobusach, ale też chociażby w miejscach pracy czy sklepach.

- Chodzi o to, że jeśli przy cyrkulacji zamkniętej w danym pomieszczeniu krąży to samo powietrze krąży, to każdy je wdycha. Ktoś np. kichając będzie roznosił wirusa, którym zarazi kogoś innego. Chyba że instalacje zostaną dostosowane do wymogów poboru czystego powietrza z zewnątrz budynku. Wiem jednak, że przerobienie instalacji, by tak działała jest kosztowne. Najlepiej jest więc wyłączyć klimatyzację. To jest najbezpieczniejsze - wyjaśnia.

- Jeżeli są takie zalecenia sanepidu to trzeba ich przestrzegać. A miasto może zadbać o to, żeby na trasy wypuścić autobusy z otwieranymi szybami i w międzyczasie zrobić przegląd klimatyzacji - komentuje przewodniczący PiS w radzie miasta Henryk Dębowski.

Natomiast lekarz rodzinna Joanna Zabielska-Cieciuch podkreśla, że klimatyzacja - a szczególnie ta, która nie jest regularnie czyszczona i dezynfekowana - jest groźna dla zdrowia nie tylko z uwagi na koronawirusa. - Chodzi o grzyby i pleśnie, które mają nie tylko działanie alergizujące, ale i rakotwórcze. Niebezpieczne są też różne bakterie. Szczególnie legionella, która wywołuje infekcję górnych dróg oddechowych i bardzo trudno leczące się zapalenia płuc. Do tego dochodzi fakt, że klimatyzacja wysusza nam śluzówki. A suche śluzówki to wrota dla wszelkich infekcji i zarazków. Musimy w naszych gardłach i nosach mieć wilgoć - wyjaśnia.

Natomiast jeśli chodzi o koronawirusa podkreśla, że osiada on na przedmiotach. - Klimatyzacja wymusza ruch powietrza, a każdy ruch powietrza sprawia, że wirus który osiądzie np. na biurku w miejscu pracy zacznie krążyć po biurze. Niewiele więc da dezynfekcja biurka - mówi Zabielska-Cieciuch.

Czytaj też: Kurtyny wodne na Rynku Kościuszki w Białymstoku już działają (zdjęcia)

Warto dodać, że w tym roku - również z uwagi na koronawirusa - w centrum miasta nie będzie ustawionych kurtyn wodnych. Rzecznik Wodociągów Krzysztof Kita mówi, że wynika to z zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego skierowanego do jednostek samorządowych.

- GIS argumentuje swoje stanowisko tym, że aerozol wodno-powietrzny, wytwarzany przez te urządzenia może przenosić cząsteczki koronawirusa i powodować zagrożenie drogą kropelkową. Chcielibyśmy tradycyjnie ulżyć mieszkańcom w czasie upałów, ale ten problem jest motywowany ryzykiem gromadzenia się wokół kurtyn grup osób – dzieci i dorosłych – pragnących w ten sposób skorzystać z ochłody - podkreśla.

W Polsce przybędzie niemal 250 fotoradarów

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
www.i.Bialystok.pl

Tallin 300 000 miasto - stolica Estonii. Darmowa komunikacja zbiorowa: kolej miejska, trolejbusy, tramwaje, autobusy. Białystok: 300 tysięczne miasto w Polsce; tylko autobusy. Większość pracy przewozowej wykonują nie autobusy ale np. kolej , stąd niższe koszty . Gdyby nie złe zarządzanie, komunikacja miejska mogłaby być darmowa dla wszystkich, z uruchomieniem kolei miejskiej. Czy można wyobrazić sobie Warszawę bez metra? To kręgosłup komunikacyjny. W Białymstoku podczas jednodniowego eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób. Przejazd koleją z jednego końca miasta na drugi np. z TBS, Starosielc do Zaścianek autobusem zajmuje godzinę, koleją przez centrum miasta (dworzec PKP/PKS, centrum przesiadkowe) 15 minut. Autobusy nie krążyłyby po mieście ale jak np. w Trójmieście dowoziłyby pasażerów do przystanków kolei miejskiej, można by używać minibusów zamiast drogich w zakupie i utrzymaniu autobusów przegubowych. Skąd się bierze popularność rowerów miejskich? Bo po Białymstoku szybciej można poruszać się rowerem niż autobusem jadącym ze średnia prędkością 15 km na godzinę. Komunikacja autobusowa w Białymstoku nie jest ani szybsza, ani wygodniejsza, ani tańsza niż samochód czy rower. A np. metro w Warszawie na pewnych odcinkach jest szybsze wygodniejsze i tańsze niż własne auto.

Odnośnie wypowiedzi Macieja Biernackiego że rząd ukradł miastu Białystok 140 milionów złotych. W Białymstoku zamiast np. kolei miejskiej za dotacje rządowe wybudowano pseudoobwodnice w mieście za kwoty blisko miliarda złotych zamiast prawdziwe poza miastem, których remonty będą kosztować następne miliony. za 30 milionów złotych utworzono zintegrowany system sterowania ruchem który zamiast upłynniać ruch go spowalnia, nawet w nocy , zwiększając smog i hałas, nie działa zielona fala. Każde zatrzymanie i ruszenie pojazdu pochłania ilość paliwa równoważną do przejechania około 1 km. Rosną koszty, korki i smog.

Skończyły się dotacje unijne, firmy uciekają z Białegostoku do okolicznych gmin, Porównajmy Białystok do innych miast na ścianie wschodniej jak np. Lubin, Olsztyn, Rzeszów, które maja prawdziwe lotniska a nie niedziałające jak Białystok. Odnosi się wrażenie że wbrew propagandzie sukcesu Białystok zmierza do bankructwa.

http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html

w
www.i.Bialystok.pl

Gdyby nie złe zarządzanie, komunikacja miejska mogłaby być darmowa dla wszystkich (jak np. w Tallinie, stolicy Estonii czy też w Bielsku Podlaskim, Hajnówce, Augustowie), dodatkowo z uruchomieniem kolei miejskiej. Białystok nie spełnia wymagań wynikających z Ustawy o elektromobilności nie posiadając na 240 autobusów ani jednego autobusu elektrycznego (zeroemisyjnego) lub tańszych, mniej emisyjnych autobusów na gaz np. LNG, CNG? A do 2023 roku powinien posiadać 5% czyli 13, do 2025 roku 26, do 2027 r 52, ostatecznie wszystkie musza być elektryczne. A ostatni przetarg: zamiast ekologicznych autobusów elektrycznych rdzewiejąca, rakotwórcza tandeta mer=sedesa? Zwracam się o unieważnienie przetargów na zakup autobusów miejskich z silnikami diesla. Inne miasta już dawno kupują autobusy elektryczne (np. Zielona Góra, Warszawa), autonomiczne (Lublin), na gaz CNG/LNG (Rzeszów, Tarnów, Warszawa), a Białystok jak wieś dalej kupuje rakotwórcze diesle, które niedługo będą miały zakaz wjazdu do centrów miast?

Autobus elektryczny nie emituje spalin, jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego, daje też oszczędność paliwa. Koszt prądu na 100 km dla autobus elektrycznego to ok. 50 zł, zaś autobusy spalinowe zużywają zwykle 40-60 l paliwa/100 km co kosztuje 200-400 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 300 km daje to oszczędności na paliwie 500 zł dziennie, oszczędności miesięczne to 15 000 zł , a roczne oszczędności to 200 000 zł.

W 2004 r. skierowałem jako Stowarzyszenie Federacja Zielonych wniosek, by kupować autobusy na gaz CNG lub LNG o 50% tańszy od paliwa diesla, ekologiczny, mniej emisyjny. Wnioski te ponawialiśmy wielokrotnie. Przy rocznym zużyciu paliwa ok. 7 mln litrów brak wdrożenia gazu do napędu autobusów powodowało stratę ok. 14 milionów złotych rocznie, czyli od 2004 roku do chwili obecnej ponad 200 mln zł. 20% kosztów komunikacji to koszt paliwa. Porównajmy Białystok do innych miast jak Rzeszów – autobusy na gaz, Lublin – trolejbusy, Olsztyn który zbudował sieć tramwajową. Zakup autobusów autobusy na gaz planuje Łomża, Suwałki ale nie Białystok. Mamy ponad 200 autobusów kupowanych z dotacji na drożejące paliwo diesla, ani jednego na gaz czy prąd.

S
Stefan Jaracz

A gdyby tak państwo urzędnicy nie wiedzieli, to jest już pozytywna rekomendacja w kwestii klimatyzacji. Polecam link :http://m.infobus.pl/gis-mozna-wlaczyc-klimatyzacje-w-komunikacji-_more_124987.html?fbclid=IwAR0cbd0xl_FQ72qmWugfhqVdHGgrDkLK1ErULIJBKiPTgpBZ-0v0AOvJAdo

G
Gość

Trzeba uchwalić Dzień pieszego pasażera :))

n
nick

A później się dziwią że ludzie bez masek jeżdżą. Kto wytrzyma 5 minut w masce przy 50 stopniach to trzeba być chyba chorym. Później na masce zbierają się zarazki które się leją a przez okna kurz wlatuje. Dalej słuchajcie się PISu.

S
Stefan Jaracz

Najpierw podwyżki, by utrzymać standard , potem płacz, że ludzie nie jeżdżą, a teraz nowa promocja- administracyjnie uwalamy klimatyzację w komunikacji.Brawo.

k
ktoś

Debilstwo włodarzy i rządzących nie zna granic. W Norwegii wręcz odwrotnie. Codziennie przypomina się kierowcom by jeżdzili autobusami włączając klimę. W takiej parówie szybciej rozwijają się zarazki i wirusy.

G
Gość

Cyrkulacja zamknięta bo przecież autobus jest szczelny i drzwi w ogóle się nie otwierają przez cały dzień. Brak słów.

G
Gość

już dawno trzeba było ich wywieść na taczce !!

M
Mój podpis

"Działanie to pochwala dyrektorka wojewódzkiego sanepidu Elżbieta Kraszewska"

Na godzinę wsadzić ją do autobusu i powozić po mieście. Zobaczycie jak szybko zmieni zdanie albo znajdzie sposób żeby klima działała i była bezpieczna. To samo zrobić z Truskolaskim, Rudnickim i resztą tej kamaryli.

Do autobusów wrócę jak będzie mróz :-P

M
Mój podpis
16 czerwca, 20:29, Krzysiek:

Ludzie przesiądźcie się na rowery, ja już trzy miesiące nie kupuję biletu miesięcznego. Nie dam tej mafii zarabiać. Proponuję też wyłączyć klimatyzację w urzędach miejskich zaczynając od pana capo di tutti capi.

1

Najpierw praca z domu, teraz do pracy rowerem. BKM nie widział mojej kasy od marca.

P
Paweł

Banda głupków, w Warszawie można, we Wrocławiu można, ale w Białymstoku nie można... wczoraj w TV o tym mówili.

G
Gość

Czy klimatyzacja w urzędzie miejskim i wszystkich podległych urzędach też będzie wyłączona?

G
Gość

Wybraliście takiego prezydenta to cierpcie. Rozwiązanie: kupić auto za 500zł na lpg i mieć w dupie starego oszusta.

K
Krzysiek

Ludzie przesiądźcie się na rowery, ja już trzy miesiące nie kupuję biletu miesięcznego. Nie dam tej mafii zarabiać. Proponuję też wyłączyć klimatyzację w urzędach miejskich zaczynając od pana capo di tutti capi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3