Autobus zamiast samochodu. To priorytet naszej aglomeracji

Marta Gawina mgawina@poranny.pl
W ciągu 6 lat liczba aut wjeżdżających do miasta zwiększyła się o 50 procent
W ciągu 6 lat liczba aut wjeżdżających do miasta zwiększyła się o 50 procent pixabay.com
Linii łączących Białystok z sąsiednimi gminami ma być więcej. Niewykluczone, że zmieni się też strefa płatnego parkowania w centrum miasta. Do 23 lutego można wypełnić ankietę dotyczącą zbiorowej komunikacji.

Wszystko w ramach porozumienia Białegostoku i dziewięciu okolicznych gmin, które za unijne pieniądze będą realizować wspólne projekty. Jest wśród nich zbiorowa komunikacja w tym autobusy miejskie, czy PKS.

Teraz każdy mieszkaniec Białegostoku oraz sąsiedniej gminy może wypowiedzieć się na ich temat. Wystarczy wypełnić ankietę dostępną m.in. na stronach urzędów miejskich. Ta ma sprawdzić m.in. jak często korzystamy z autobusów, czy jesteśmy zadowoleni z częstotliwości i punktualności, czy potrzebne są przesiadki, czy jazda jest komfortowa. Ankieta będzie dostępna do 23 lutego. Na razie wypełniło ją ok. 300 osób. To niewiele, porównując to z głosowaniem na nowe stacje BiKeRa. Formularz rowerowy uzupełniło ponad dziesięć tysięcy internautów.

- Natomiast badanie komunikacyjne to nie tylko ankieta. Liczymy też pasażerów korzystających z autobusów PKS czy prywatnych przewoźników, sprawdzamy natężenie ruchu samochodowego na terenie Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego. Dane dotyczące komunikacji miejskiej otrzymaliśmy z białostockiego urzędu - wymienia Grzegorz Janoska z Międzynarodowej Wyższej Szkoły Logistyki i Transportu we Wrocławiu, która wygrała przetarg na badanie transportowe, opracowanie dokumentów. Za swoją pracę otrzyma ok. 239 tys. zł.

Wyniki mają być gotowe na początku kwietnia. - Będą dla nas bardzo ważne - podkreśla Dorota Perło, dyrektor stowarzyszenia, które tworzą nasze gminy. Przypomina, że w ramach BOF mają powstać projekty dotyczące choćby zwiększenia linii autobusowych do podbiałostockich gmin. - Chcemy zachęcić białostoczan i mieszkańców okolicznych miejscowości do pozostawiania samochodów i korzystania ze zbiorowej komunikacji. Tym bardziej, że liczba aut wjeżdżających do miasta zwiększyła się o połowę w ciągu sześciu lat - przypomina Dorota Perło.

Wrocławska firma sprawdza też parkowanie w centrum Białegostoku. - Na początku rejestrowaliśmy wszystkie miejsca postojowe. Teraz badamy ruch parkingowy, w tym ile w ciągu dnia jest samochodów, ich rotację - wyjaśnia przedstawiciel wrocławskiej firmy. Te dane mają określić nasze potrzeby, ewentualne zmiany w strefie płatnego parkowania.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bert
W dniu 24.02.2015 o 20:09, fan napisał:

Dzisiaj trochę więcej napisano o tych pomysłach. Będzie to coś na wzór niemiecki, a więc każdy będzie musiał kupić zieloną nalepkę i ją kupi pod warunkiem, że nie ma starego diesla. Starsze benzyny, gaz i ropniaki z filtrami cząstek stałych wjadą do miasta bez kłopotu(oprócz wydatków). Praktycznie wszystko powyżej 3,5 tony na ropę ze starym motorem będzie miało zakaz. I opinia jest taka, że głównie tu chodzi o podreperowanie budżetu danego miasta, a nie o ekologię. 

 

To nie chodzi o ekologię , tu chodzi o kasę . Badanie będzie co rok za dodatkową 100 zł , a nalepka na rok za 50 zł . Czyli wjedziesz do centrum czy to nowa toyota hybryda yaris czy 10 letni fiat punto . A piszesz o wzorcu niemieckim . Tam chyba za 5 euro po zarejestrowaniu auta dostajesz nalepkę  zależną od roku produkcji auta i typu silnika ,wpisyjesz rejestracje i masz czerwoną nalepkę możesz do czerwonej strefy , zólta , czy zielona tam wjeżdżasz.

A nas by podatek drogowy płacony , potem wszedło on do paliwa , teraz mamy płatne autostrady zbudowane z opłat podatku drogowego. Czyli zapłaciłem podatek drogowy , Państwo zbudowało za to autostrady, ja place podatek drogowy w paliwie , a Kulczyk zawija w sreberka biorąc opłaty /inne firmy tez/. A już Kalisze i Bublewicz Beatka w sejmie myśla jak tu wprowadzić winiety na drogi ekspresowe , na mosty .

Kochani młodzi ludzie zapamiętajcie , to co zbudowano w czasach komuny to zbudowano za podatki i zyski ze sprzedaży wódy.

A teraz dochody Skarbu Państwa sa z opłat wszelkich z samochodów tj za paliwa, drogi , podatki  i akcyza od luksusu przy zakupie nowych aut/ co myslicie np że koszt wykonania nowej astra np w fabryce i jej dowóz do salony to np 50 tys . Nie ten koszt to około 1/4 ww kwoty reszta to wszelkiego typu podatki oplaty, itp .Opłaty opd samochodow i VAT utrzymują kraj, reszta to drobne na waciki.. 

f
fan

Dzisiaj trochę więcej napisano o tych pomysłach. Będzie to coś na wzór niemiecki, a więc każdy będzie musiał kupić zieloną nalepkę i ją kupi pod warunkiem, że nie ma starego diesla. Starsze benzyny, gaz i ropniaki z filtrami cząstek stałych wjadą do miasta bez kłopotu(oprócz wydatków). Praktycznie wszystko powyżej 3,5 tony na ropę ze starym motorem będzie miało zakaz. I opinia jest taka, że głównie tu chodzi o podreperowanie budżetu danego miasta, a nie o ekologię. 

G
Gość
W dniu 21.02.2015 o 20:08, fan napisał:

wjazdu do centrów polskich miast samochodom niespełniającym norm Euro 4 i 5. Podejrzewam że truskawy i polińskie szybciutko uruchomią SM by ta strzegła granic centrum miasta przed najazdem "biedoty". Z niej przecież pożytku nie ma, ale może chociaż bilet na potrzebujący wsparcia lśniący autobus kupi i buspasem zbudowanym z dotacji unijnej się przejedzie? :)

Jak widze naszych radnych, posłów to stwierdzam że pomimo wielkich słów jakie padły z ust znanej aktorki w studiu dziennika telewizyjnego wiele lat wstecz , otóż KOMUNA WIECZNIE ŻYWA i ma się dobrze.

Za komuny było hasło że program partii programem narodu i dzis mamy identycznie partie wiedza lepiej co naród potrzebuje , wiedza kto przyjaciel a kto obcy, wiedza tez co ludziom potrzeba , i jaką przyjemność zafundować mieszkańcom.

ALE panowie władcy miejscy, w takiej biednej Francji państwo dotowało np zakupy samochodów hubrydowych, w takich biednych Niemczech część kosztów zakupu nowego samochodu mozna odliczyc od tzw dochodu , czyli zapłacimy mniejszy podatek dochodowy . 

ALE przeciętna płaca w tamtych krajach to ma sie do Polskiej jak euro do złotówki.

A pomimo tych zachęt ponoć w ciagu ostatnich 10 lat przeciętny wiek niemieckiego auta wzrósł o ponad rok.

A w Polsce rach ciach i wprowadzimy że do Białegostoku będą miały prawo wjazdu samochody spełniajace norme EURO 5 a może Euro 6 czy 7/chyba nawet nie istnieje/.

Owszem władcy powietrze w centrum będzie czyste  ale będzie tez słychać jak w mieście piszczy BIEDA.

A będzie większa po na nasz dobrobyt to pracuje np Białoruś  i jak ONA nie wjedzie do miasta swymi passatami  z euro 3 /nie każdy u nich ma merca np z euro 6/ to wtedy padną wszystkie galerie i galerianki .

Po to by ludzie mieli nowe auta to musi Białystok zamienic się w Dubaj, tam każdego stać na super auta , a przeciętne auto Policji jest warte 10 razy więcej niż służbowe limuzyny calej komendy policji w Białymstoku.

Nie stac Bialegostoku na takie ograniczenia jak w Berlinie np.

Bo ilu posiadaczy nawet awensisow  stać za zakup takiej jak on wielkości hybrydy. A co z taksówkami , na dziś to 99% nie spełnia euro 5. 

Ale władza stworzy czyste miasto , ale chyba sobie , 

Owszem może robić ograniczenia ale zacznijmy od euro 3, za 5 lat euro 4, za kolejne 5 euro 5.

PROGRAM NARODU programem partii.

f
fan

Uwielbiam gdy urzędnicy próbują nam mówić jak mamy żyć. Do tej pory nikt nie określił jasno pożytku z klikania, buspasów, powiększania stref płatnego parkowania i sukcesywnego podnoszenia stawek za taką możliwość. I teraz najlepsze! Władzuchna na poziomie parlamentu pracuje nad ograniczeniem możliwości wjazdu do centrów polskich miast samochodom niespełniającym norm Euro 4 i 5. Podejrzewam że truskawy i polińskie szybciutko uruchomią SM by ta strzegła granic centrum miasta przed najazdem "biedoty". Z niej przecież pożytku nie ma, ale może chociaż bilet na potrzebujący wsparcia lśniący autobus kupi i buspasem zbudowanym z dotacji unijnej się przejedzie? :)

E
Eeee

Samochód jest tańszy, szybszy, wygodniejszy, ma bagażnik i da się wlączyć klimatyzację. Białystok nie jest aglomeracją, a niewielkim miastem w którym nie ma korków, więc nie widzę potrzeby wydawania publicznych pieniędzy na bzdury tylko po to, żeby ludziom życie utrudniać.

p
prezes MPK

nie koszt dojazdu do pracy, szkoły czy na bazarek ale szybkość dojazdu będzie decydować o wyborze tego, czy innego środka komunikacji. Szczególnych korków w Białymstoku rzeczywiście nie ma, ale samochodów przybywa wciąż. Każdy chce mieć wszystko w d...ie i jeździć swoim autem (mimo tego,  ze wszyscy jesteśmy oczywiście ubogim społeczeństwem) i prędzej, czy później dojdzie do tego, że autobus szybciej dojedzie do celu niż nasze autko.

J
JÓZEK

Przepraszam ale brak mi cenzuralnych słów na temat ankiety !

Wywalono grubą kasę z jakimiś pytania o P&R czy inne coś, A czy to nie ma POLSKIEJ nazwy ?

Kiedyś był coś zwane wychodkiem , kiblem , sra..., czy ustępem, czy poetycko sławojką .na cześć pewnego generała.

Potem powstało WC ,a obecnie ktoś wymyśli jakąś nazwę w stylu P&WC .

Wydaje mi się że chodzi po prostu o miejsca do zaparkowania roweru czy auta i tyle .

Natomiast co do komunikacji miejskiej to owszem są piękne , nowe autobusy, a ilość linii rośnie z każdym tygodniem.

Kiedyś było 10 linii potem ilość ich  wzrosła do 19 ,  a teraz sam nie wiem ile tego jest.

Ale jak ktoś opisał , autobusów było więcej na każdej linii , fakt były to i autosany , o malej pojemności , ale jechało nimi tyle osób co wchodzi do przegubowego MANa.

Była jedna firma komunikacyjna MPK , a obecnie firm jest chyba 3 i czapa czyli ZKM.

Ale jak tu jechac autobusem , skoro , by jechać to bez karty miejskiej i biletu miesięcznego , ja mieszkaniec miasta od urodzenia , nie wiem jak. Bilet  kupić ciężko , bo kiosków mało  lub czynne np do 16-17. W autobusie kiedyś w drzwiach był kasownik i sie kasowało bilet  , a obecnie jak kilka tygodni wstecz wsiadłem z biletem to po przejechaniu 2 przystanków wysiadłem .......bo kasownika dla biletów jednorazowych nie znalazłem !.

Może to nie wzór ale w takiej Łodzi jak musiałem jechać autobusem , to z braku kiosku bilet sprzedał mi kierowca , i kasownik znalazłem .

W takim mieście jak Amsterdam tez nie miałem problemów z biletem i przejazdem, bo poza innymi są bilety jak karty bankomatowe które można doładować i kasuje się jak karte miejską , a w komunikacji miejskiej jest konduktor i sprawdza czy wsiadający bilet skasował i,sprzedaje bilety jednorazowe.

A co do tras  nie będę się wypowiadał , 

CZY takiej ankiety nie mógł zrobić ZKM zamiast firmy z drugiego końca kraju.

G
Gość

Bo to jest tak - jak jeździsz BKM to jest super, teoretycznie kupujesz bilet i łożysz kasę. Jak jeździsz swoim autem to rozszerzymy strefę płatnego parkowania i też będziesz łożyć kasę. Jak nie kijem - to pałką... Najtańsza jak zwykle piechota ;-)

T
Tomasz
W dniu 21.02.2015 o 09:00, DJ Buhh napisał:

Z komunikacją miejską to chyba jakiś żart. W porównaniu z przełomem wieków to teraz mamy ogryzek tego, co mieliśmy wtedy. Ja z komunikacji miejskiej zacząłem korzystać na dobre gdy poszedłem do LO - 1997.Ja dojeżdżałem z peryferyjnej dzielnicy Przemysłowa do kościoła św. Rocha (I LO). Aby dostać się do centrum do dyspozycji miałem linie 1, 14, 15, 17 i 101. Najsilniejszą linią była 1-ka. W godzinach szczytu B jeździła nawet co 10 minut, tj. 6 kursów na godzinę. 14, 15 i 17 były nieco rzadsze - do 3-4 kursów na godzinę w szczytach. Najbardziej zazdrościłem ludziom z mojej klasy, którzy mieszkali na Dziesięcinach. Oni mieli 5-kę z Lipowej nawet co 3 minuty! Niewiele ustępowała jej linia nr 3 - ona też miała w rozkładzie od czorta cyferek w okolicach godziny 15. Jakoś co 5 minut jeździła. Jak wygląda komunikacja na mojej dzielnicy teraz? 1-ka jeździ do 4 razy na godzinę (co 15 minut), 14-ka została zlikwidowana, a jej funkcję (Grabówka) przejęły niektóre kursy 1-ki. 15-ka teraz jeździ co pół godziny (max. 2 kursy na godzinę), 17-ka co średnio co 20 minut (max. 3 kursy na godzinę). 101-ki nie liczę, bo nigdy ona częsta nie była.3-ki nie uświadczysz częściej niż co 10 minut (max. 5 kursów na godzinę), 5-ka maksymalnie 6 kursów na godzinę. Aktualna liczność taboru to podobno jakieś 2/3 albo 3/4 tego, co było pod koniec lat 90-tych. Czasem jak przyjdzie mi skorzystać z autobusu, to mam wrażenie, że jeżdżą nimi tylko uczniowie, studenci i staruszki na bazarek. A zwykły człowiek w sile wieku też ma wybrać autobus w drodze do pracy? Sorry, wolne żarty. Komunikacja miejska została tak rozpieprzona, że w żadnym stopniu nie jest konkurencją wobec transportu indywidualnego.

Patrząc na język trzeba przyznać, że I LO zeszło na psy tak samo, jak komunikacja miejska w Białymstoku.

R
Red

Proponuję przyznać się do porażki , zamiast na siłę uszczęśliwiać mieszkańców z powodu wybujałych ambicji .

W nowe autobusy wpompowano setki milionów złotych (oczywiście w kredytach) . Piękne , lśniące ... poświęcone przez czarnych . Niestety tuż po tym gdy rozbłysły ostatnie flesze , przyszło przebudzenie !

Tyle kasy jak psu w d.... bo 90% korzystających z komunikacji to emeryci za free i uczniowie na ulgowych . A raty trza płacić ! Tabor serwisować , i tu najlepsze ! Bo po co utrzymywać hale warsztatowe , skoro nowych autobusów tam nikt i tak nie ogarnie poza kowalskimi naprawami .

Ale jest ból , bo Kazio , Janek , Franek z warsztatu za 5 lat na emeryturę pójdzie , więc z dobrego serca ... Brak logiki , i ekonomicznego uzasadnienia! Dla przykładu proszę mi wskazać prywatną firmę transportową , posiadającą własne rozbudowane zaplecze serwisowe . W obecnych czasach jest to po prostu głupotą i niegospodarnością ! A my mamy trzy spółki , trzy potężne hale serwisowe , i pewnie z setkę ludzi tam zatrudnionych .

Kolejna sprawa , a właściwie mit ! Jakie rozładowanie korków ? Centrum praktycznie nie istnieje ! Do banku nie trzeba już jeździć co tydzień , po urzędach też raczej sporadycznie . Handel w tej części miasta praktycznie zniknął . Niewielkie utrudnienia w godzinach szczytu , ale w żadnym wypadku nie ma mowy o korkowaniu ! O co więc chodzi ? Ano jak zwykle , żeby nas wydoić ! Dopieprzyć opłatą parkingową tak żebyś jeden z drugim wsiadł do BKM . Wybór należy do ciebie , a w jednym i drugim przypadku miasto kroi kasę aż miło !

S
Skorpion

Z tej akiety wyjdzie tyle, że trzeba powiększyć strefę parkowania. Więc wydaje się 240 tys. zł żeby stwierdzić to, co urzędnicy już dziś chcą stwierdzić, ale potrzebują jeszcze podkładki przez "zewnętrzną" firmę poczynioną. 

Komediodramat.

J
Jacek

No cholera strzela! Chciałem napisać słowa na "ch" i "k", ale jeszcze się powstrzymuję. Jak można być takim niegospodarnym imbecylem ja się pytam? Po jakiego grzyba była cała ta szopka w komunikacji miejskiej z klikaniem? Przypadkiem nie do liczenia pasażerów? Czy po prostu kierowców uspokajało to "pipkanie" automatów? Gdzie są dostępne te zgromadzone dane? Może dajcie na dyskietce Panu Grzegorzowi to spuści trochę z ceny. Zadzwońcie też do PKSów i zapytajcie ile biletów sprzedali. Zapewniam, że za flaszkę i bukiet kwiatów Pani Halince z księgowości, powiedzą wam. Wywalone w błoto 240tys. zł! Priorytet naszej aglomeracji to zmienianie strefy płatnego parkowania tak żeby doić białostoczan. Niedługo pod blokiem stawiając samochód będę wypełniał świstek. A czemu moim drodzy ćwierćinteligenci ludzie korzystają z samochodów zamiast komunikacji miejskiej? Stara maksyma mówi: "Jeżeli nie wiesz tłuku o co chodzi to chodzi o pieniądze". Jadąc do pracy mam 4km w jedną stronę. Zaokrąglam do 5km. W dwie strony 10km. 22 dni robocze daje w miesiącu 220km. Niech samochód spali 8l benzyny/100km, czyli daje to wynik ~18 litrów w miesiącu x 4.5zł/litr = 81zł. Bilet miesięczny ile kosztuje, a no 80zł. Jaka to oszczędność! Sam bym jeździł komunikacją, ale wolę dołożyć 50zł i nie uczyć się rozkładów na pamięć. Ale najłatwiej ludzi przez ucisk zmusić do czegoś, ale przedstawić alternatywę to już gorzej.

G
Gość

Zastanawiam się, kto układał tę ankietę i jakie ona ma spełnić zadanie, na co odpowiedzieć??? Jak dla mnie, pytania są od czapy, ankieta chyba tylko i wyłącznie przewidziana dla tych, co już korzystają z komunikacji miejskiej :/

G
Gość

Kiedy wszyscy mieszkańcy miasta będą mieli dostęp do kanalizacji i wodociągu ??

Mamy XXI wiek !!

 

G
Gość
P&R to może sobie robić np. Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, ale nie taka dziura.
 
Co do B&R, to nie róbcie sobie jaj - jeśli chcecie: ustawcie sobie stojaki na rowery na wybranych końcowych (a może nie tylko końcowych) przystankach w Supraślu, Choroszczy, Dobrzyniewie + kamery monitoringu i tyle. Nie nazywajcie tego górnolotnie jakimś B&R. Takie coś to śmieszne pieniądze w całej tej masie wydatków, które planowane są na CWK, tzw. "obwodnicę" zachodnie itp. Na rowery tu ludzi nie przesadzicie - przez 5 miesięcy nie ma rowerów do wypożyczenia w Bikerze, bo jest zima. Przez kolejne 7 miesięcy przez połowę dni pada deszcz. To nie Amsterdam czy Paryż. Tu klimat niesprzyjający, bo ta zima to raczej wyjątek niż reguła.
 
Gdybyście chcieli, to możemy jeszcze podyskutować o kolejnym chorym pomyśle - CWK. Jest on chory nie tyle ze względu na pomysł, co na planowany rozmach, a co za tym idzie koszty. Przez to efektywność ekonomiczna będzie udowodniona w podobnie twórczy sposób jak w przypadku stadionu czy opery.
 
Jako ludzie "robiący" branży doradczej dobrze wiecie, że to co wyżej jest w 100% prawdą, tyle że tego nie napiszecie, bo nie możecie...

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3