Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobus zamiast pociągu. Podróżujący z Białegostoku do stolicy wciąż muszą korzystać z zastępczej komunikacji. I tak będzie do sierpnia

Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Rozpoczęła się przebudowa zasadniczej części stacji Białystok. Wykonawca zerwał pierwszy peron, ten najbliżej wyremontowanego w zeszłym roku budynku zabytkowego dworca, z którego odchodziły pociągi w kierunku Ełku. Wkrótce tez zostanie zdemontowana kładka prowadząca na ul. św. Rocha.
Rozpoczęła się przebudowa zasadniczej części stacji Białystok. Wykonawca zerwał pierwszy peron, ten najbliżej wyremontowanego w zeszłym roku budynku zabytkowego dworca, z którego odchodziły pociągi w kierunku Ełku. Wkrótce tez zostanie zdemontowana kładka prowadząca na ul. św. Rocha.
Powodem są prace nad modernizacją linii kolejowej nr 6 i stacji Białystok. Po zakończeniu prac nad tym odcinkiem Rail Baltica, do stolicy dojedziemy w 1,5 godziny. Na razie pasażerowie muszą zacisnąć zęby. Przez zastępczą komunikację do Warszawy dojadą w najlepszym wypadku w 2,5, ale nawet 4,5 godziny.

Mowa o pociągi Intercity "Karkonosze" startującym z Białegostoku o 18.25 oraz o 20.35. W przypadku drugiego podróż zastępczym autobusem trwa 2 godziny 25 minut, ale jedzie on bezpośrednio do stacji Warszawa Centralna.

Aż 130 minut dłużej zajmuje dojazd do stolicy w przypadku komunikacji zastępczej za IC po godzinie 20. Czas podróży to 4 godziny i 35 minut. Autobus zatrzymuje się jednak po drodze na wyznaczonych przystankach w Łapach, Szepietowie, Czyżewie, Małkini, Łochowie, Tłuszczu i Wołominie. Tak samo jest w przypadku pociągu Karkonosze w odwrotnym kierunku: z Warszawy do Białegostoku o godz. 5.45.

Czytaj też: TOP 14 inwestycji kolejowych w woj. podlaskim. Zobacz, co PKP PLK planuje do 2040 roku. Trwają konsultacje

Ta sytuacja utrzymuje się od 12 kwietnia. Ma to związek z kolejną fazą prac PKP PLK na odcinku kolejowym odcinku Czyżew - Białystok. To jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w naszym województwie i ostatni odcinek modernizacji trasy kolejowej Warszawa - Białystok, będący częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica. Powstają nowe przystanki, bezkolizyjne skrzyżowania, wiadukty. Według zapowiedzi PKP, po modernizacji trasy kolejowej, pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do nawet 200 km/h, a podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać 90 minut, czyli o godzinę krócej, niż teraz.

Ale póki co, podróżni muszą "zacisnąć zęby".

- Ta organizacja ruchu utrzyma się do końca sierpnia bieżącego roku - informuje Agnieszka Serbeńska z PKP Intercity. Tłumaczy, że ma to związek z modernizacją stacji Białystok oraz linii kolejowej nr 6 (fragmentu międzynarodowej linii kolejowe Rail Baltica, między Warszawą a Białymstokiem), prowadzoną przez zarządcę infrastruktury, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. - W tej chwili IC Karkonosze są jedyną parą pociągów z komunikacją zastępczą na tej trasie. Należy podkreślić, że nadal kursuje on w pełnej relacji do Białegostoku w poniedziałki i soboty oraz z Białegostoku w piątki i niedziele, czyli w dniach o największym zainteresowaniu podróżnych przejazdami. W pozostałe dni tygodnia podróżni mają do wyboru zastępczą komunikację autobusową z Warszawy Centralnej do Białegostoku, tj. połączenia na których pojazdy kursują bez zatrzymań pośrednich, a więc wówczas czas przejazdu jest porównywalny z czasem jazdy pociągu bądź te z zatrzymaniami na wszystkich rozkładowych postojach, pokonując trasę z dłuższym czasem przejazdu - dodaje przedstawicielka przewoźnika.

Zobacz także: Rail Baltica. Rozpoczął się remont głównego odcinka stacji Białystok. Nie można korzystać z jednego peronu

Modernizacja odcinka Rail Baltica z Czyżewa do Białegostoku to największe od lat prace na podlaskich torach i jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w kraju. Prace na odcinku Czyżew-Białystok zaplanowano do 2023 r. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł. Projekt współfinansowany ze środków unijnych.

Roboty objęły już jeden z dwóch torów pomiędzy Łapami i Białymstokiem. Na stacji Białystok budowane jest lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym. Poza peronami zdemontowano około 30 km starych torów i sieci trakcyjnej. Wykonawca rozpoczną roboty przy kładce prowadzącej od ul. św. Rocha. Przygotowywany jest teren pod budowę tuneli pod torami.

Realizacja inwestycji na trasie z Czyżewa do Białegostoku prowadzona jest przy utrzymanym ruchu pociągów na linii Białystok-Warszawa.

- Jednak prace na jednym z dwóch torów na odcinku z Łap do Białegostoku wymagają zmiany w rozkładzie jazdy - podkreśla Tomasz Łotowski z PKP PLK.

Mowa właśnie o wprowadzeniu zastępczej komunikacji autobusowej. Na odcinku Białystok-Szepietowo ZKA dotyczy większości pociągów regionalnych POLREGIO. Objęła też jeden z 9 pociągów Intercity na trasie Białystok – Warszawa - wspomniany IC "Karkonosze".

- Staramy się zapewnić jak najlepsze podróże przy jednoczesnych warunkach dla prowadzenia największych od lat prac. Jeden tor na trasie jest cały czas dostępny, na drugim prowadzone są prace. Z przewoźnikami Polskie Linie Kolejowe dostosowują rozkład jazdy do potrzeb podróżnych, najlepiej jak to jest możliwe. Obecny rozkład oraz ewentualne korekty w czerwcu będą realizacją tych ustaleń - podkreśla Tomasz Łotowski.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Autobus zamiast pociągu. Podróżujący z Białegostoku do stolicy wciąż muszą korzystać z zastępczej komunikacji. I tak będzie do sierpnia - Gazeta Współczesna

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny