Autobus zamiast pociągu. Podróżujący z Białegostoku do stolicy wciąż muszą korzystać z zastępczej komunikacji. I tak będzie do sierpnia

Izabela Krzewska
Izabela Krzewska
Rozpoczęła się przebudowa zasadniczej części stacji Białystok. Wykonawca zerwał pierwszy peron, ten najbliżej wyremontowanego w zeszłym roku budynku zabytkowego dworca, z którego odchodziły pociągi w kierunku Ełku. Wkrótce tez zostanie zdemontowana kładka prowadząca na ul. św. Rocha.
Rozpoczęła się przebudowa zasadniczej części stacji Białystok. Wykonawca zerwał pierwszy peron, ten najbliżej wyremontowanego w zeszłym roku budynku zabytkowego dworca, z którego odchodziły pociągi w kierunku Ełku. Wkrótce tez zostanie zdemontowana kładka prowadząca na ul. św. Rocha.
Powodem są prace nad modernizacją linii kolejowej nr 6 i stacji Białystok. Po zakończeniu prac nad tym odcinkiem Rail Baltica, do stolicy dojedziemy w 1,5 godziny. Na razie pasażerowie muszą zacisnąć zęby. Przez zastępczą komunikację do Warszawy dojadą w najlepszym wypadku w 2,5, ale nawet 4,5 godziny.

Mowa o pociągi Intercity "Karkonosze" startującym z Białegostoku o 18.25 oraz o 20.35. W przypadku drugiego podróż zastępczym autobusem trwa 2 godziny 25 minut, ale jedzie on bezpośrednio do stacji Warszawa Centralna.

Aż 130 minut dłużej zajmuje dojazd do stolicy w przypadku komunikacji zastępczej za IC po godzinie 20. Czas podróży to 4 godziny i 35 minut. Autobus zatrzymuje się jednak po drodze na wyznaczonych przystankach w Łapach, Szepietowie, Czyżewie, Małkini, Łochowie, Tłuszczu i Wołominie. Tak samo jest w przypadku pociągu Karkonosze w odwrotnym kierunku: z Warszawy do Białegostoku o godz. 5.45.

Czytaj też: TOP 14 inwestycji kolejowych w woj. podlaskim. Zobacz, co PKP PLK planuje do 2040 roku. Trwają konsultacje

Ta sytuacja utrzymuje się od 12 kwietnia. Ma to związek z kolejną fazą prac PKP PLK na odcinku kolejowym odcinku Czyżew - Białystok. To jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w naszym województwie i ostatni odcinek modernizacji trasy kolejowej Warszawa - Białystok, będący częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica. Powstają nowe przystanki, bezkolizyjne skrzyżowania, wiadukty. Według zapowiedzi PKP, po modernizacji trasy kolejowej, pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do nawet 200 km/h, a podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać 90 minut, czyli o godzinę krócej, niż teraz.

Ale póki co, podróżni muszą "zacisnąć zęby".

- Ta organizacja ruchu utrzyma się do końca sierpnia bieżącego roku - informuje Agnieszka Serbeńska z PKP Intercity. Tłumaczy, że ma to związek z modernizacją stacji Białystok oraz linii kolejowej nr 6 (fragmentu międzynarodowej linii kolejowe Rail Baltica, między Warszawą a Białymstokiem), prowadzoną przez zarządcę infrastruktury, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. - W tej chwili IC Karkonosze są jedyną parą pociągów z komunikacją zastępczą na tej trasie. Należy podkreślić, że nadal kursuje on w pełnej relacji do Białegostoku w poniedziałki i soboty oraz z Białegostoku w piątki i niedziele, czyli w dniach o największym zainteresowaniu podróżnych przejazdami. W pozostałe dni tygodnia podróżni mają do wyboru zastępczą komunikację autobusową z Warszawy Centralnej do Białegostoku, tj. połączenia na których pojazdy kursują bez zatrzymań pośrednich, a więc wówczas czas przejazdu jest porównywalny z czasem jazdy pociągu bądź te z zatrzymaniami na wszystkich rozkładowych postojach, pokonując trasę z dłuższym czasem przejazdu - dodaje przedstawicielka przewoźnika.

Zobacz także: Rail Baltica. Rozpoczął się remont głównego odcinka stacji Białystok. Nie można korzystać z jednego peronu

Modernizacja odcinka Rail Baltica z Czyżewa do Białegostoku to największe od lat prace na podlaskich torach i jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w kraju. Prace na odcinku Czyżew-Białystok zaplanowano do 2023 r. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł. Projekt współfinansowany ze środków unijnych.

Roboty objęły już jeden z dwóch torów pomiędzy Łapami i Białymstokiem. Na stacji Białystok budowane jest lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym. Poza peronami zdemontowano około 30 km starych torów i sieci trakcyjnej. Wykonawca rozpoczną roboty przy kładce prowadzącej od ul. św. Rocha. Przygotowywany jest teren pod budowę tuneli pod torami.

Realizacja inwestycji na trasie z Czyżewa do Białegostoku prowadzona jest przy utrzymanym ruchu pociągów na linii Białystok-Warszawa.

- Jednak prace na jednym z dwóch torów na odcinku z Łap do Białegostoku wymagają zmiany w rozkładzie jazdy - podkreśla Tomasz Łotowski z PKP PLK.

Mowa właśnie o wprowadzeniu zastępczej komunikacji autobusowej. Na odcinku Białystok-Szepietowo ZKA dotyczy większości pociągów regionalnych POLREGIO. Objęła też jeden z 9 pociągów Intercity na trasie Białystok – Warszawa - wspomniany IC "Karkonosze".

- Staramy się zapewnić jak najlepsze podróże przy jednoczesnych warunkach dla prowadzenia największych od lat prac. Jeden tor na trasie jest cały czas dostępny, na drugim prowadzone są prace. Z przewoźnikami Polskie Linie Kolejowe dostosowują rozkład jazdy do potrzeb podróżnych, najlepiej jak to jest możliwe. Obecny rozkład oraz ewentualne korekty w czerwcu będą realizacją tych ustaleń - podkreśla Tomasz Łotowski.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Materiał oryginalny: Autobus zamiast pociągu. Podróżujący z Białegostoku do stolicy wciąż muszą korzystać z zastępczej komunikacji. I tak będzie do sierpnia - Gazeta Współczesna

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sondor

Pracę mają się zakończyć jakoby w sierpniu, zgoda - podajcie tylko jeszcze w którym roku ma być ten sierpień. Ile już takich "remontów" było, radzę zrobić raz a dobrze, bo nie długo znów jakiś wrzesień będzie terminem końca remontów!!!

G
Gość
25 maja, 07:50, Gość:

" Czas podróży to 4 godziny i 35 minut."

Niech ktoś, najlepiej ktoś z żółtymi papierami, wytłumaczy kto decyduje się na taką ostrą jazdę. W dodatku pewnie droższą niż autobusem.

Normalny człowiek nie jest w stanie tego wytłumaczyć. Chyba, że kolejarz ale chodzi o kogoś normalnego.

25 maja, 08:21, Gość:

Kto? Np. mieszkańcy Łap. Jaki mają wybór?

25 maja, 09:58, Gość:

Jeżdżą samochodami.

25 maja, 12:07, Gość:

Gdyby dojeżdżający do pracy jeździli samochodami, to nawet na paliwo by niezarobli

25 maja, 12:16, Gość:

Jakoś dojeżdżam z Białegostoku do Bielska.

Potrafisz czytać ze zrozumieniem czy jesteś po prostu kolejarzem?

Chodzi o tych, którzy mają ofertę od kolejarzy by z Białegostoku do Warszawy jechali 4,5 godz. Jechali długo, może dlatego drogo bo kolejarze liczą za czas podróży. Im dłużej, tym drożej.

Z Białegostoku do Bielska można nawet rowerem.

G
Gość
25 maja, 07:50, Gość:

" Czas podróży to 4 godziny i 35 minut."

Niech ktoś, najlepiej ktoś z żółtymi papierami, wytłumaczy kto decyduje się na taką ostrą jazdę. W dodatku pewnie droższą niż autobusem.

Normalny człowiek nie jest w stanie tego wytłumaczyć. Chyba, że kolejarz ale chodzi o kogoś normalnego.

25 maja, 08:21, Gość:

Kto? Np. mieszkańcy Łap. Jaki mają wybór?

25 maja, 09:58, Gość:

Jeżdżą samochodami.

25 maja, 12:07, Gość:

Gdyby dojeżdżający do pracy jeździli samochodami, to nawet na paliwo by niezarobli

Jakoś dojeżdżam z Białegostoku do Bielska.

G
Gość
25 maja, 07:50, Gość:

" Czas podróży to 4 godziny i 35 minut."

Niech ktoś, najlepiej ktoś z żółtymi papierami, wytłumaczy kto decyduje się na taką ostrą jazdę. W dodatku pewnie droższą niż autobusem.

Normalny człowiek nie jest w stanie tego wytłumaczyć. Chyba, że kolejarz ale chodzi o kogoś normalnego.

25 maja, 08:21, Gość:

Kto? Np. mieszkańcy Łap. Jaki mają wybór?

25 maja, 09:58, Gość:

Jeżdżą samochodami.

Gdyby dojeżdżający do pracy jeździli samochodami, to nawet na paliwo by niezarobli

G
Gość
25 maja, 07:50, Gość:

" Czas podróży to 4 godziny i 35 minut."

Niech ktoś, najlepiej ktoś z żółtymi papierami, wytłumaczy kto decyduje się na taką ostrą jazdę. W dodatku pewnie droższą niż autobusem.

Normalny człowiek nie jest w stanie tego wytłumaczyć. Chyba, że kolejarz ale chodzi o kogoś normalnego.

25 maja, 08:21, Gość:

Kto? Np. mieszkańcy Łap. Jaki mają wybór?

Jeżdżą samochodami.

G
Gość
25 maja, 07:50, Gość:

" Czas podróży to 4 godziny i 35 minut."

Niech ktoś, najlepiej ktoś z żółtymi papierami, wytłumaczy kto decyduje się na taką ostrą jazdę. W dodatku pewnie droższą niż autobusem.

Normalny człowiek nie jest w stanie tego wytłumaczyć. Chyba, że kolejarz ale chodzi o kogoś normalnego.

Kto? Np. mieszkańcy Łap. Jaki mają wybór?

P
PuszczaBialowieskaTV.pl

W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

PKP Białystok Stadion (Kleosin): Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/kkO4TzjZ64w

PKP Białystok Nowe Miasto: Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/7r6t3VeO7cQ

w
www.Koncerty.Bialystok.pl

A planowana wycinka drzew wzdłuż drogi Hajnówka-Białowieża pod drogę rowerową, zamiast poprowadzić ją wzdłuż torów Hajnówka-Białowieża z drogą serwisową? Szokujące że POciągi Białystok-Warszawa ciągnięte parowozami jeździły szybciej przed II wojną światową niż dziś! Zamiast bajek o lotnisku należy uruchomić szybkie wygodne tanie regularne połączenie KOLEJOWE Warszawa – Białystok – Augustów - Suwałki (z największym lotniskiem w POlsce) i regionalne Białystok-Bielsk Podlaski - Hajnówka – Białowieża przy prędkości pociągu 160 km/h Białystok-Warszawa=1 godz 30 minut, wybór połączeń co 1-2 godziny do tego najlepiej z bezprzewodowym internetem w wagonach:) www.FestiwalZubra.pl www.TiryNaTory.pl np. z trasy Warszawa-Białowieża korzystałoby 200 tys.turystów rocznie

G
Gość

" Czas podróży to 4 godziny i 35 minut."

Niech ktoś, najlepiej ktoś z żółtymi papierami, wytłumaczy kto decyduje się na taką ostrą jazdę. W dodatku pewnie droższą niż autobusem.

Normalny człowiek nie jest w stanie tego wytłumaczyć. Chyba, że kolejarz ale chodzi o kogoś normalnego.

G
Gość

Lepiej kupić samochód i samemu dojechać. Taniej i szybciej.

Dodaj ogłoszenie