Augustów zasługuje na poważne traktowanie przez polityków

Grzegorz Rykowski
Mieszkańcu Augustowa protestują
Mieszkańcu Augustowa protestują Fot. Anatol Chomicz
Sanatoria byłyby prawdziwą oazą leczącego spokoju, gdyby nie dochodzący do okien łoskot tirów, przecinających Augustów dniem i nocą. Tego stanu oczywiście nie zmieni piesza kładka nad jezdnią w pobliżu portu, która jest raczej ostatecznością i przejawem drogowej desperacji.

Odnoszę dziwne wrażenie, że nic ważniejszego na przełomie roku nie działo się w kraju niż dojazd i wyjazd z Zakopanego. Telewizja raczyła nas nieustannie obrazkami z zakopianki, zatłoczonej pojazdami wszelkich marek i modeli, z dominacją wypasionych terenówek, najlepiej z bagażnikiem i sprzętem narciarskim na dachu. Można było odnieść wrażenie, że dojazd do Zakopanego to wielka narodowa sprawa, nerw gospodarczy kraju lub cel marzeń z pokolenia na pokolenie. Emocjonalno-historyczne podejście do tatrzańskiego zakątka kraju jest oczywiście uzasadnione i wywiera presję, by tam być. Kiedyś to miejsce rzeczywiście skupiało życie intelektualne Galicji, ale miejscem szpanu stało się znacznie później. Dziś zresztą wielu podlegających ku-zakopiańskim odruchom nie kojarzy ich z dziełem popularyzacyjnym Tytusa Chałubińskiego, który w drugiej połowie XIX wieku dostrzegł dobroczynne właściwości klimatyczne Zakopanego.

Dzisiaj pewnie już by ich nie dostrzegł, a gdyby nawet, to nie miałby czystego sumienia z powodu wielu tysięcy pojazdów "wspomagających" każdego dnia unikalny tatrzański klimat.

Zakopane miało jednak szczęście, bo uzdrowiskiem zostało już w roku 1886, a zjawisko oblężenia motoryzacyjnego ma niecałe 20 lat. Takiego szczęścia nie miał bliski naszym sercom Augustów, który ma również wysokie walory klimatyczne. Uzdrowiskiem został formalnie kilkanaście lat temu, ale w tym samym czasie począł być rozjeżdżany przez ciężki transport samochodowy. I tenże transport ciągle okazuje się ważniejszy od interesów miasta i jego mieszkańców. Przegrywają z nim aspiracje uzdrowiskowe miasta, mimo że sanatoria już de facto istnieją i byłyby prawdziwą oazą leczącego spokoju, gdyby nie dochodzący do okien łoskot TIR-ów, przecinających Augustów dniem i nocą. Tego stanu oczywiście nie zmieni piesza kładka nad jezdnią w pobliżu portu, która jest raczej ostatecznością i przejawem drogowej desperacji. Pieszy, który tam się wedrze, nie czuje się komfortowo. Można co najwyżej przyjąć, że jest to pewna możliwość przedostania się na drugą stronę rzeki pojazdów i tylko w tym jednym miejscu.

Mieszkańcy Augustowa zasługują na traktowanie poważne, bo jak dostrzega każdy odwiedzający, oni także traktują miasto nadzwyczaj poważnie i, co nie trudno zauważyć, pięknieje ono z każdym rokiem. Augustowianie mądrze inwestują.

W moich oczach zasługują nawet na większy szacunek niż paryżanie. W minionych latach świetność odzyskały nie tylko place, ulice i bulwary. Znacznie wcześniej odbudowano wieże śródmiejskiej bazyliki NSPJ. Od czasu Rewolucji Francuskiej paryżanie do dzisiaj nie zdobyli się na odbudowanie wież katedry Notre Dame, a przecież obydwie świątynie - ta augustowska i ta paryska - szczycą się frontowymi rozetami. Że niby porównanie obrazoburcze, bo Notre Dame tak się już utrwaliła pod powiekami? Kto woli, niech tak uważa. Ale tu nie chodzi o powierzchowne porównania, lecz o rangę i szacunek dla bezpośredniego, ludzkiego wysiłku mieszkańców urokliwego i gospodarnego podlaskiego miasta. Tej społeczności nie wolno lekceważyć, projektując rozwiązanie drogowego horroru za 10-15 lat.

Augustów zasługuje, by działania inwestycyjne pojawiły się sporo lat wcześniej. Tu wszystkie siły polityczne mają jak w banku zapisane obowiązki, bez podziału na rządzące i opozycyjne. A i groble pomiędzy jeziorami, po których biegną drogi, mogą obecnego natężenia ruchu nie wytrzymać przez dekadę lub dłużej. Żadne też pokolenie nie ma tak wiele czasu na oczekiwanie.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Powtorzyc wypada: Uważam, iz wyjaśnien i to dogłebnych (opartych o rzetlene dane) wymaga tez stanowsko lokalnych wladz w sprawie, szczegolnie istotne przy efektywnym braku spoleczenstwa obywatelskiego w Bialysmstoku. Moze (miejmy nadzieje) po przeanalizowaniu dotychczasowych stanowsik stron w sprawie, podejma one efektywne działania zmierzajace do utrzymnia TEN-T nr 1 dla Bialegosotku i Augustowa. Co oby sie stało.Nie dla skanenu na Podflasiu - amor civitas bialostoccensis suprema lex

G
Gość
CYTAT(~gosc~ @ 17.01.2010, 18:55:50)
No wymyśl coś nowego powtarzasz to jak mantrę ,zaskarż np do ETS obecną decyzję i będziesz miał wyrok ,przydałaby sie też lepsza znajomość polskiej gramatyki


Co do ETS drogi Panie/droga Pani - Traktat Akcesyjny jasno i bezdyskusyjnie mowi o TEN-T nr 1 przez Białystok/Augustów.

Nie dla skansenu na Podlasiu- amor civitas bialostoccensis suprema lex
~gosc~
CYTAT(Gość @ 17.01.2010, 10:19:10)
Jak sadze, przypomnoiec tylko, wypada, ze ktos anstepnie zaanazowany w pracach tzw. "Okrąglego stołu" w srawie tzw. obwodnicy Augustowa - w pewnej poczytnej polskojezycznej gazecie z konca lipca 2007 roku, (doslownie dzien czy dwa jak pod naciskiem pewnego lobby Pan Kaczynski wstryzmal budowe obwodnicy Augustowa liczac na to ze sparwe rozpoatrzy jednak ETS, czego nie zrobil) powiedzial...mniej wiecje doslownie.... "Via baltica nie powinna isc przez Białysotk, a zatem i nie przez Augustów". To jest w mojje ocenie klucz zagadnienia.

Proponowane zas obecnie zmiany nie sa w mojej ocenie w sposob oczywisty zgodne z Traktatem Akcesyjnym Polski do UE oraz z zapisami Zielonej Ksiegi TEN-T. przyjetej ostatcznie w październiku 2009 roku, czyli w tym samym miesiacu, kiedy rzad podjał wysoce kontrowersyjna decyje (powtarzam: niezgodna z Traktatem Akcesyjnym RP do UE) o zmianie przebiegu drog krajowych i autostrad.

Uwazam, iz wyjaśnien i to dogłebnych (opartych o rzetlene dane) wymaga tez stanowsko lokalnych wladz w sprawie, szczegolnie istotne przy efektywnym braku spoleczenstwa obywatelskiego w Bialysmstoku. Moze (miejmy nadzieje) po przeanalizowaniu dotychczasowych stanowsik stron w sprawie, podejma one efektywne dzialnia zmierzajace do utrzymnia TEN-T nr 1 dla Bialegosotku i Augustowa. Co oby sie stało.

Wniosek- niezaleznie od powyższego, nalezy domagac sie realizacji praw Bialegosotku i Augustowa do dostepu do nowoczesje infrastruktury. Jestem absolutnie przekonany ze prawa te, naleze i niezbywalne- mozna (od)zyskac.

Nie dla skansenu na Podlasiu -amor civitas bialostoccenis suprema lex


No wymyśl coś nowego powtarzasz to jak mantrę ,zaskarż np do ETS obecną decyzję i będziesz miał wyrok ,przydałaby sie też lepsza znajomość polskiej gramatyki
G
Gość

Jak sadze, przypomnoiec tylko, wypada, ze ktos anstepnie zaanazowany w pracach tzw. "Okrąglego stołu" w srawie tzw. obwodnicy Augustowa - w pewnej poczytnej polskojezycznej gazecie z konca lipca 2007 roku, (doslownie dzien czy dwa jak pod naciskiem pewnego lobby Pan Kaczynski wstryzmal budowe obwodnicy Augustowa liczac na to ze sparwe rozpoatrzy jednak ETS, czego nie zrobil) powiedzial...mniej wiecje doslownie.... "Via baltica nie powinna isc przez Białysotk, a zatem i nie przez Augustów". To jest w mojje ocenie klucz zagadnienia.

Proponowane zas obecnie zmiany nie sa w mojej ocenie w sposob oczywisty zgodne z Traktatem Akcesyjnym Polski do UE oraz z zapisami Zielonej Ksiegi TEN-T. przyjetej ostatcznie w październiku 2009 roku, czyli w tym samym miesiacu, kiedy rzad podjał wysoce kontrowersyjna decyje (powtarzam: niezgodna z Traktatem Akcesyjnym RP do UE) o zmianie przebiegu drog krajowych i autostrad.

Uwazam, iz wyjaśnien i to dogłebnych (opartych o rzetlene dane) wymaga tez stanowsko lokalnych wladz w sprawie, szczegolnie istotne przy efektywnym braku spoleczenstwa obywatelskiego w Bialysmstoku. Moze (miejmy nadzieje) po przeanalizowaniu dotychczasowych stanowsik stron w sprawie, podejma one efektywne dzialnia zmierzajace do utrzymnia TEN-T nr 1 dla Bialegosotku i Augustowa. Co oby sie stało.

Wniosek- niezaleznie od powyższego, nalezy domagac sie realizacji praw Bialegosotku i Augustowa do dostepu do nowoczesje infrastruktury. Jestem absolutnie przekonany ze prawa te, naleze i niezbywalne- mozna (od)zyskac.

Nie dla skansenu na Podlasiu -amor civitas bialostoccenis suprema lex

~gosc~
Zastanawia mnie jednak cos innego dlaczego dziennikarzom zalezy na rozpowszechnianiu kłamstw ,jakie 10-15 lat "najpózniej w 2014 czyli to jest cztery lata . Kładki dla pieszych w innych miastach sprawdziły sie a w Augustowie nie czyżby mieszkańcy tego miasta byli tak zacofani że nie umieją z nich korzystać czy może wmawia wam to ten biedny mierny dziennikarzyna który z braku dobrego tematu próbuje go nakręcić. No ale jaka gazeta tacy "dziennikarze"
***

Popieram Augustowian w całej rozciągłości, obwodnica musi być i to jak najszybciej - miasto piękne, gdyby nie te TIR-y

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3