ATB. Czytanie performatywne on-line sztuki „Księżniczka Eisenherz”

OPRAC.:
Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
ATB. Czytanie performatywne on-line sztuki „Księżniczka Eisenherz” już 30.11.2020 ATB Białystok
Akademia Teatralna w Białymstoku przygotowała Czytanie performatywne on-line sztuki „Księżniczka Eisenherz” Franzobla. Występują studenci i wykładowcy kierunku aktorskiego Akademii Teatralnej Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filii w Białymstoku oraz aktorka zaprzyjaźnionego warszawskiego Teatru Dramatycznego.

Trudno dziś nie zgodzić się ze zdaniem jednej z bohaterek dramatu Franzobla: „naziści zostaną przy władzy. Zmienią tylko kolory […]. A pozostali? O nich lepiej nie wspominać, oni zawsze byli i na zawsze pozostaną hołotą” - cytuje Marcin Bartnikowski, reżyser, scenarzysta, po prostu współtwórca niezwykłego wydarzenia teatralno-internetowego. - Galeria przerysowanych postaci, które w „Księżniczce Eisenherz” przewijają się pod dachem Milli w ciągu jednego dnia, zapisanego w historii upadkiem Hitlera, została niestety zdeklasowana przez rzeczywistość, którą oglądamy na co dzień w naszym nowym pięknym stuleciu.

Zapraszamy do konsumpcji tego rozchwianego świata austriackiej prowincji lat trzydziestych. Jedzmy z pełnymi ustami. Jak hołota.

O czym opowiada „Księżniczka Eisenherz”?

Milli jest w ciąży i z tęsknotą oczekuje swojego walczącego na froncie męża. W jej domu, który wydaje się idealnym schronieniem, pojawiają się kolejni partyzanci. Dowiedziawszy się o śmierci swojego syna, a zarazem męża Milli, Ernestyna wpada w rozpacz i chce odebrać Milli małego Wernera. Milli i Ernestyna, łącząc się w bólu, zbliżają się do siebie. Milli sądzi, że to koniec, jednak nie może pozwolić, by jej syn dostał się w ręce nazistów. Szef miejscowej organizacji partyjnej ujawnia, że jest członkiem ruchu oporu, a Wenzel – nazista i teść Milli – zjawia się z wojennym łupem: całym naręczem nazistowskich orderów.

Kim była Milli?

Milli – tytułowa Księżniczka Eisenherz, charyzmatyczna heroina o żelaznym sercu – ryzykowała własnym życiem przewożąc w dziecięcym wózku chleb dla głodujących Żydów, podczas gdy jej koledzy partyzanci rozdawali ulotki i angażowali siły. Sztuka Franzobla, groteskowa wizja niechlubnej przeszłości Austrii, opowiada o przewadze ogólnoludzkich, humanistycznych wartości nad wielkimi, politycznymi ideami oraz o rozliczaniu historii przez przyszłe pokolenia.

- Czyni to jednak w typowo farsowym stylu, co powoduje, że włos jeży się na głowie - zaznacza Marcin Bartnikowski.

„Księżniczka Eisenherz”

Premiera: 30.11.2020 (poniedziałek), godz. 20 na kanale YouTube ATB Białystok

Czytanie będzie dostępne do 2.12.2020 do godz. 20 (48 h). Link do rejestracji czytania zostanie opublikowany na dedykowanym wydarzeniu na Facebooku.

Realizatorzy:
Reżyseria, scenariusz, opracowanie muzyczne: Marcin Bartnikowski
Scenografia: Marcin Bartnikowski, Marcin Bikowski
Osoby:
Werner, ok. 60 – syn Milli - Marcin Bartnikowski (współczesność)
Milli, ok. 25 – pielęgniarka na urlopie macierzyńskim - Anna Stela
Ernestyna, ok. 45 – jej teściowa – Agnieszka Roszkowska
Wenzel (zwany Adolfem), ok. 50 – jej teść, nieco upośledzony na umyśle, nosi mundur SA - Krzysztof Ogłoza
Mitzi, ok. 25 – jej koleżanka szkolna, w partyzantce, twierdzi, że była w kacecie - Agnieszka Sawicka (AT)
Kuppi, ok. 30 – berlinka w zaawansowanej ciąży, mowa kolokwialna nieco inna niż w Styrii - Natalia Sakowicz
Lipp, ok. 30 – opozycjonista, chętnie dowcipkuje - Maciej Grzegorczyk (AT)
Titsch, ok. 30 – opozycjonista, poważniejszy, był w kacecie - Aleks Joński (AT)
Położna – wiedenka, mowa prostacka, przetykana sloganami - Agnieszka Makowska
Franz Stelzenliebhaber – szef miejscowej organizacji partyjnej, nosi mundur SA – Marcin Bikowski
Chór – wszyscy

W spektaklu występują studenci i wykładowcy kierunku aktorskiego Akademii Teatralnej Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filii w Białymstoku oraz aktorka zaprzyjaźnionego warszawskiego Teatru Dramatycznego.

Franzobel, właść. Franz Stefan Griebl – urodzony w roku 1967 w Vöcklabruck w Górnej Austrii prozaik, poeta, dramatopisarz i nonkonformista, pisze od roku 1989, znakiem rozpoznawczym jego twórczości są absurd, groteska i czarny humor.

Organizatorzy:
Teatr Szkolny im. Jana Wilkowskiego Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Filii w Białymstoku we współpracy z Austriackim Forum Kultury

100 Najbogatszych Polaków „Forbesa” 2021

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie