Minister razem z kandydatami PiS w wyborach, m.in. ministrem edukacji narodowej Dariuszem Piontkowskim, wojewodą Bohdanem Paszkowskim i kandydujacym do Senatu posłem Jackiem Boguckim, uczestniczyli w spotkaniu informacyjnym dotyczącym drogi S19 Via Carpatia. Mówili o przygotowaniach do jej realizacji i najbliższych planach.
Minister odpierał też zarzuty, jakie podczas kampanii padły z ust polityków opozycji (m.in. posła PO KO Roberta Tyszkiewicza), że obecny rząd "nic nie robi" w sprawie budowy podlaskiej części S19.
Andrzej Adamczyk poinformował, że przetarg na odcinek Choroszcz - Ploski jest zaplanowany na listopad, na odcinek Ploski - Chlebczyn - na grudzień. Plan zakłada, że umowa z wykonawcą projektu i budowy odcinka Choroszcz-Ploski zostanie w czerwcu, zaś odcinka Ploski-Chlebczyn w sierpniu 2020 roku. Zgodnie z założeniami budowa części Choroszcz-Ploski miałaby ruszyć w marcu 2022 roku i trwać do lipca 2024 roku. Budowa odcinka z Plosek do Chlebczyna jest planowana w takim samym terminie.
- Wyznaczyliśmy termin 2025 roku na zrealizowanie Via Carpatii na terenie Polski - zapowiedział podczas spotkania minister Adamczyk. - Przygotowania i realizacja tej inwestycji przebiegają także w innych państwach europejskich. Szczególnie pracują Węgrzy, a Rumunia i Bułgaria mają ją wśród swoich priorytetów, inwestuje również Słowacja.
Dodał, że Via Carpatia będzie drogą życia dla państw Europy Środkowo-Wschodniej, bo wpisuje się doskonale w koncepcję Trójmorza. - Via Carpatia musi łączyć, będzie łączyła, będzie silnikiem rozwoju gospodarczego - podkreślił minister Adamczyk.
Zapewnił również podlaskich kandydatów opozycji, że w sprawie Via Carpatii "dzieje się wszystko w najwyższej staranności i w możliwie najszybszych terminach".
Minister poinformował także, że pieniądze na na budowę całej Via Carpatia są zabezpieczone w Krajowym Funduszu Drogowym, a rząd podjął decyzję w tej sprawie jeszcze w 2017 roku.
Przyznał, że sam proces przygotowania inwestycji; do ogłoszenia przetargu trwa w Polsce około czterech lat i należy do najkrótszych w Europie. Zdaniem ministra, aby ten międzynarodowy szlak komunikacyjny miał sens, musi prowadzić z północy na południe Europy, a ważne są też drogi, które będą od niego odchodzić.
- S19 z punktu widzenia województwa podlaskiego to szansa na rozwój szczególnie tych regionów, które nie korzystają z innych wielkich inwestycji infrastrukturalnych - stwierdził minister edukaacji Dariusz Piontkowski i dodał, że chodzi głównie o południowo-wschodnią części Podlaskiego.
Na zakończenie minister Adamczyk podziękował wszystkim, którzy wspierają rząd w przygotowaniu Via Carpatii, w tym samorządom i różnym instytucjom, "a przede wszystkim mieszkańcom, którzy rozumieją potrzebę budowy tej drogi". Zaapelował też do opozycji by nie przeszkadzała w realizacji tej inwestycji. - Jeżeli nie chcecie pomóc to nie przeszkadzajcie, a jeżeli zechcecie pomóc, każdą pomoc przyjmujemy - oznajmił.
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?