Amazon wkracza do Polski. Nasze księgarnie internetowe szykują się do walki o klienta.

Magdalena Prus mprus@prasapodlaska.pl tel. 85 749 95 42 Opr. graf. Dorota SikoraZaktualizowano 
Kliknij aby powiększyć
Kliknij aby powiększyć
Wkrótce na polskim rynku handlu internetowego pojawi się nowy gracz – amerykański Amazon. Polskie księgarnie internetowe już szykują się do walki o klienta.

Wiadomość o wejściu firmy Amazon na rynek polski krąży już od dawna, jednak wciąż brakuje wiarygodnych informacji, kiedy ma to nastąpić. Przełom marca i kwietnia lub trzeci kwartał tego roku – terminy padają różne. Z ostatnich informacji wynika, że Amazon jest w trakcie organizowania współpracy z polskimi kontrahentami, np. portalem Okazje.info, sklepem internetowym Audioteka.pl i dystrybutorem książek Azymut.

Jedno jest pewne, polskie księgarnie internetowe, większe i mniejsze, już od dawna przygotowują się do konkurowania z amerykańskim gigantem, bo nie wiadomo, z jak szerokim asortymentem Amazon wystartuje w Polsce.

– Często dostrzegamy szanse tam, gdzie inni widzą zagrożenie. Wejście tak dużego gracza na pewno sporo zmieni – przyznaje Michał Stypułkowski, właściciel znanej na rynku białostockiej księgarni internetowej Selkar. – Przygotowujemy się na taki scenariusz i będziemy starali się jak najlepiej wykorzystać tę sytuację.

Zobacz także. Amazon w Polsce już w marcu 2012?

W połowie roku firma Selkar planuje np. ruszyć ze sprzedażą produktów elektronicznych, tj. e-booków i audiobooków w formacie mp3 do pobrania z jej serwerów.

Amazon motywuje też Empik.

– Konkurencja w e-handlu staje się globalna – twierdzi Monika Marianowicz, rzeczniczka prasowa Empiku. – Uznajemy, że ten trend będzie się wzmacniał i od dawna przygotowujemy się do konkurowania z graczami globalnymi, w czym pomoże nam nasze dobre zrozumienie lokalnych klientów.

Empik stawia na bardzo szeroką ofertę polskojęzyczną, szybką dostawę i sieć księgarni stacjonarnych.

Polscy gracze przygotowują się do nadchodzącej rewolucji nie bez przyczyny.

– Amazonu nie można postrzegać wyłącznie jako księgarni internetowej – tłumaczy ekspert rynku e-commerce Robert Drózd, www.webaudit.pl, swiatczytnikow.pl – Od dawna jest to wielki cyfrowy supermarket, w którym mieszkaniec Stanów Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii zaopatrzyć się może we wszystko. Pytanie, czy taki będzie też zakres polskiego oddziału. Możliwe, że na początku wystartują tylko z kilkoma kategoriami tematycznymi.

Zobacz także. Coraz chętniej kupujemy przez Internet

Jak tłumaczy Robert Drózd, w dziedzinie książek Amazon wygrał przede wszystkim asortymentem. Klienci się przyzwyczaili, że znajdą tam wszystko i zwykle po dobrej cenie, choć nie najniższej. Amazon wygrywa też tanią lub wręcz darmową przesyłką. – Inny obszar, gdzie od Amazonu polski rynek może się tylko uczyć to obsługa klienta. Amazon uznaje niemal każdą reklamację klienta na jego korzyść, zakładając że ludzie są uczciwi – mówi specjalista.

Polskie księgarnie widzą swoją przewagę nad Amazonem choćby dzięki znajomości specyfiki i potrzeb polskich klientów.

– Amazon dopiero będzie uczył się polskiej specyfiki – twierdzi Michał Stypułkowski. – To, że polski rynek jest nieprzewidywalny, może świadczyć fakt, że kilka lat temu fiaskiem zakończyło się wejście do nas innego światowego potentata w e-handlu. Chodzi o serwis aukcyjny eBay, który przegrał rywalizację z Allegro tak bardzo, że po dwóch latach działalności postanowił wycofać się z naszego rynku.

Niektórzy zadają też sobie pytanie, czy Amazon może stać się konkurencją dla Allegro. Gigant ma bowiem swój odpowiednik aukcji internetowych, czyli Amazon Marketplace.

– Jeśli akurat danego przedmiotu nie mają w magazynie, to pokazują oferty sprzedawców – tłumaczy Robert Drózd. – I jest to bardzo skuteczne, bo daje dostęp do niemal każdego produktu. Jeśli tylko Amazonowi uda się przekonać polskich sprzedawców do tej platformy, będą bardzo dużym zagrożeniem dla Allegro. Jednak trzeba pamiętać, że podobnie jak w przypadku eBay, mamy tu do czynienia z ogromną korporacją, dla której polski rynek jest zaledwie wycinkiem działalności. Dlatego Amazon nie będzie pewnie tak elastyczny i dostosowany do polskiego rynku jak Allegro. Dobrym wyczuciem polskiego klienta firmy mogą się obronić.

Mocnym atutem Amazonu będzie też e-czytnik Kindle, który zadebiutuje w Polsce. Będzie to rewolucja na polskim rynku e-booków.

Zobacz także. E-biznes. Jesteśmy na skraju rewolucji

Amazon – globalny gigant

Amazon jest firmą amerykańską, która specjalizuje się w handlu internetowym. To jeden z pionierów w sprzedaży elektronicznej. Firma zaczynała jako księgarnia internetowa, jednak szybko poszerzyła asortyment i obecnie sprzedaje DVD, muzykę, sprzęt komputerowy, elektronikę, meble, towary spożywcze itd. Wartość sprzedaży Amazon.com w 2010 roku wyniosła 34,2 mld zł, a w ubiegłym roku wzrosła do 48,08 mld zł.

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3