Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Alkohol jest zbyt dostępny i za dużo reklamowany. Zdaniem biskupa potrzebne są zmiany w prawie

Joanna Bajkiewicz
Joanna Bajkiewicz
kuria diecezji łomżyńskiej
Ks. bp. Tadeusz Bronakowski z Łomży jest przewodniczącym Zespołu Episkopatu ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych i niejednokrotnie odnosił się do problemu alkoholizmu polskiego społeczeństwa. Tym razem, w felietonie z cyklu „Myśląc Ojczyzna” w TV Trwam, mówi wprost, że tworzenie bezpiecznego środowiska dla Polaków, zwłaszcza dzieci i młodzieży, wymaga likwidacji reklamy oraz ograniczenia fizycznej i ekonomicznej dostępności do alkoholu.

Zdaniem duchownego diecezji łomżyńskiej dostępność fizyczna, ekonomiczna i kulturowa napojów alkoholowych jest w Polsce ogromna i wymaga znacznego ograniczenia. Jego zdaniem ilość alkoholu jaką możemy nabyć za średnią pensję jest zbyt wielka.

- Konieczny jest stanowczy sprzeciw instytucji państwowych oraz samorządów wobec zgody na reklamę alkoholu, która zniszczyła już życie ogromnej liczby Polaków, zwłaszcza młodego pokolenia - przekonuje biskup Bronakowski.

Duchowny w swoim wystąpieniu ocenia producentów alkoholu i reklamodawców. Uważa, że posługują się manipulacją i kłamstwem.

- Zanim zacznie się biologiczne uzależnienie od alkoholu, zniewolone zostają zmysły. To zniewolenie mentalności ogółu społeczeństwa. W mediach emitowanych jest ponad 2,5 tys. godzin reklam piwa, a gdy mówimy o zakazie reklam, to chór fałszywych ekspertów krzyczy, że reklama nie działa. Czy rzeczywiście można uwierzyć, że koncerny wydają miliony na reklamę, wiedząc, że to nie działa? To bezczelność i zbrodnia w kraju, w którym milionowa rzesza dzieci żyje w rodzinach doświadczających dramatu uzależnienia - stwierdził duchowny z Łomży.

W felietonie emitowanym w ostatnią niedzielę na antenie Telewizji Trwam, biskup zwraca uwagę także na dużą ilość punktów sprzedaży alkoholu w Polsce. Powołał się na statystyki mówiące, że jest ich czterokrotnie więcej, niż zaleca Światowa Organizacja Zdrowia.
– 1 punkt na 275 mieszkańców to skandal, a i tak wielu skorumpowanych, wrogich człowiekowi samorządowców zwiększa ich liczbę - mówił ksiądz biskup Bronakowski. Jego zdaniem wzrost liczby punktów sprzedaży, przedłużenie godzin ich otwarcia, samoobsługa - prowadzi do wzrostu konsumpcji, natomiast ograniczenie dostępności - do jej spadku.
- Czy osoby głosujące za uchwałą zwiększającą liczbę punktów charakteryzuje całkowita ignorancja i nieświadomość czy przeciwnie - obojętność, zła wola, głupota? - pyta. Zdaniem biskupa radni uzyskując zaufanie wyborców, zobowiązują się do troski o ich dobro, a zatem do działania w zgodzie z najlepszą dostępną wiedzą i w celu ochrony dobra ogółu, a nie wąskich grup interesów.

Więcej koncesji i ogródki piwne na miejskich imprezach

Magistrat łomżyński nie chce odnosić się do wystąpienia biskupa Bronakowskiego, ale warto przypomnieć, że temat zwiększania liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, czyli sklepach był podejmowany w mieście w ubiegłym roku.

Liczba tych koncesji była stała od 2008 roku, choć poszerzyły się granice dotychczasowych osiedli oraz powstały nowe. Koalicja Obywatelska wystąpiła więc z wnioskiem do radnych o zwiększenie punktów z 50 do 70, zarówno w przypadku grupy alkoholi powyżej 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa) oraz w grupie zawierającej powyżej 18% alkoholu. Choć, jak wskazywał radny Piotr Serdyński, w Ostrołęce tego typu zezwoleń jest 135, a w Suwałkach aż 145, w zwiększenie ich w Łomży do 70 wywołało burzliwą dyskusję radnych. Ostatecznie jednak uchwała została przyjęta, a głosowało za nią 13 radnych, zaś 7 było przeciw, a 2 radnych wstrzymało się od głosu.

Miasto Łomża na jakiś czas zawiesiło sprzedaż alkoholu na miejskich wydarzeniach plenerowych, rezygnując z tzw. ogródków piwnych. Przekonywało wówczas, że to czas dla rodzin, zachęcając do wspólnego spędzania z dziećmi. W 2019 roku podjęło jednak współpracę z Firmą Van Pur S.A., właścicielem Browaru w Łomży. Firma, promując markę Łomża, która jest marką wiodącą firmy, chciała wspierać miejskie inicjatywy i promować miasto. Firma Van Pur S.A. była sponsorem Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej.

Powrócono też do ogródków piwnych na miejskich koncertach. W planach było wspólne organizowanie imprez plenerowych, takich jak Dni Łomży, czy Gościniec Łomżyński, ale te w ubiegłym roku, z uwagi na pandemię koronawirusa, nie odbywały się.

Biskup odpowiada

Ks. bp Tadeusz Bronakowski tłumaczy, że jego stanowisko bierze sie po prostu z naukowych badań.

- Takie jest także stanowisko Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Badania naukowe jednoznacznie wskazują na ścisły związek reklamy alkoholu ze wzrostem jego spożycia, zwłaszcza w grupie osób szczególnie zagrożonych uzależnieniem, czyli ludzi młodych. O tym mówią eksperci od wielu, wielu lat i dlatego dziwi, że ten fakt nie potrafi się przebić do świadomości społecznej, zwłaszcza świadomości liderów. Podkreślam, że nie jest to tylko sprawa Kościoła, chociaż i na nas spoczywa wielki obowiązek troski o trzeźwość narodu. To jest nade wszystko sprawa tych, którzy są odpowiedzialni za stanowienie dobrego prawa i stanowcze jego egzekwowanie. Priorytetem jest tutaj zawsze dobro wszystkich Polaków, zwłaszcza młodego pokolenia, które jest szczególnie narażone na uzależnienia - tłumaczy.

Ksiądz biskup nie twierdzi, że likwidacja reklamy sprawi, że problem zniknie, ale zdecydowanie się zmniejszy, a nie będzie się pogłębiał.

- Tak to po prostu działa. Reklama alkoholu powoduje znaczny wzrost jego spożycia. Zakaz reklamy obniża wskaźniki. Do trwałej zmiany sytuacji na mapie problemów alkoholowych w naszej Ojczyźnie potrzeba szerokiego spektrum działań wszystkich istotnych grup społecznych, czyli rodziny, Kościoła, państwa i samorządu. To właśnie od lat, a zwłaszcza od Narodowego Kongresu Trzeźwości z 2017 roku promuje Zespół KEP do spraw Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych, któremu przewodniczę. Zachęcam do wnikliwej lektury Narodowego Programu Trzeźwości, który jasno wskazuje drogę wyjścia z tej trudnej sytuacji - mówi bp Bronakowski

Pociąg turystyczny TurKol odwiedził Łomżę [zdjęcia]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lomza.naszemiasto.pl Nasze Miasto