Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akcja Miasto bez barier. Niewidomi sprawdzą restauracje

Andrzej Zgiet
Katarzyna Tomasiak z psem przewodnikiem i Elena Świątkowska podczas audytu w Pizzerii Paradiso
Katarzyna Tomasiak z psem przewodnikiem i Elena Świątkowska podczas audytu w Pizzerii Paradiso Andrzej Zgiet
Dwa białostockie lokale gastronomiczne już się zgłosiły do audytu. Cztery kolejne są w kolejce. Tym, które dostosują się do wymogów, Fundacja Szansa dla Niewidomych przyzna certyfikaty.

Jak się przemieścić z parteru na piętro, gdzie są schody, gdzie jest toaleta? Jakie dania mamy w menu? Co znajduje się na talerzu? W którym miejscu pan kelner postawił szklankę? - dylematy, z którymi osoby z dysfunkcją wzroku stykają się na co dzień, gdy odwiedzają lokale gastronomiczne. Dylematy mają też pracownicy restauracji, którzy najczęściej nie wiedzą, jak komfortowo obsłużyć niewidomego klienta.

Aby położyć kres takim problemom Fundacja Szansa Dla Niewidomych Tyflopunkt w Białymstoku rozpoczyna akcję "Miasto Bez Barier". Jej przedstawiciele odwiedzą wszystkie lokale, które zgłoszą się do audytu i powiedzą, jak dostosować takie miejsce do potrzeb niewidomych i niedowidzących.

W piątek taka wizyta odbywała się w Pizzerii Paradiso przy ul. Skłodowskiej, dzisiaj kolejna, odbędzie się w Restauracji Tokaj.

- Kadra pizzerii została przez nas przeszkolona jak postępować z niewidomym i słabowidzącym klientem między innymi jak podawać napoje i posiłki, jak prowadzić, jak wskazać miejsce, jakie dokumenty powinien mieć pies przewodnik, żeby wejść do lokalu gastronomicznego - wylicza Elena Świątkowska z fundacji. - Zostało jedynie zainstalować kilka usprawnień technicznych - menu w alfabecie brajla oraz tabliczki w czarnodruku powiększonym na drzwi toalet i wejściowe, ewentualnie zainstalować tyflografikę z mapą obiektu.

Fundacja jest w trakcie ustalania terminów z czterema kolejnymi lokalami, które chcą stać się miejscem przyjaznym osobom niewidomym.

- Przy udziale osób niewidomych i słabowidzących, chcemy pokazać na co należy zwrócić uwagę przy dostosowaniu przestrzeni, jakie rozwiązania wprowadzić, by samodzielne korzystanie z atrakcji nie było utrudnione, a wreszcie jak zwyczajnie przy odrobinie wiedzy komfortowo i kulturalnie obsłużyć klienta z niepełnosprawnością wzroku - dodaje Elena Świątkowska.

Lokale które dokonają niezbędnych usprawnień dostaną certyfikaty dostępności.

Czytaj e-wydanie »

Zaplanuj wolny czas - koncerty, kluby, kino, wystawy, sport

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny