Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Airbus A380 Berlin to największy samolot pasażerski na świecie. Będą nim latać Polacy (zdjęcia)

Dariusz Chajewski [email protected]
A380 to obecnie największy na świecie samolot pasażerski - jego konstruktorom udało się zepchnąć z tej pozycji jumbojeta firmy Boeing. Przy okazji linie dysponujące tymi maszynami chwalą się niższym zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera - co pozwala na znaczne zmniejszenie emisji CO2. Równocześnie, jak zapewnią producenci, A380 jest obecnie najcichszym samolotem długodystansowym.Obecnie na świecie lata około 40 samolotów tego typu. Jednak nie zawsze mają dobrą prasę. Oto wkrótce po starcie z lotniska w Singapurze silnik airbusa linii Qantas stanął w płomieniach i rozpadł się. Pilotom udało się zawrócić na lotnisko i bezpiecznie wylądować. Po przeglądzie inżynierowie Qantasu zakwalifikowali trzy brytyjskie silniki do wymiany. Wykryto w nich wycieki oleju. Do tego informacje o wykryciu mikropęknięć na skrzydłach. Producent zapewnia, że to nie ma znaczenia, ale jednak się zdarzyło.
A380 to obecnie największy na świecie samolot pasażerski - jego konstruktorom udało się zepchnąć z tej pozycji jumbojeta firmy Boeing. Przy okazji linie dysponujące tymi maszynami chwalą się niższym zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera - co pozwala na znaczne zmniejszenie emisji CO2. Równocześnie, jak zapewnią producenci, A380 jest obecnie najcichszym samolotem długodystansowym.Obecnie na świecie lata około 40 samolotów tego typu. Jednak nie zawsze mają dobrą prasę. Oto wkrótce po starcie z lotniska w Singapurze silnik airbusa linii Qantas stanął w płomieniach i rozpadł się. Pilotom udało się zawrócić na lotnisko i bezpiecznie wylądować. Po przeglądzie inżynierowie Qantasu zakwalifikowali trzy brytyjskie silniki do wymiany. Wykryto w nich wycieki oleju. Do tego informacje o wykryciu mikropęknięć na skrzydłach. Producent zapewnia, że to nie ma znaczenia, ale jednak się zdarzyło. Mariusz Kapała
Luksusowy, naszpikowany techniką i elektroniką. Uczestniczyliśmy w pokazowym locie największego samolotu pasażerskiego świata. Najnowszy airbus niemieckiej Lufthansy otrzymał imię Berlin.

Na jaki temat żartowali pasażerowie pokazowego lotu wsiadający na pokład superjumbo? Jedni przypominali niedawny reklamowy rejs SU, który skończył się na zboczu wulkanu. Inni cytowali australijskich inżynierów ostrzegających, że w airbusie A380 pękają skrzydła.

Wtorkowa pompa na berlińskim lotnisku Tegel była niezwykła. Lufthansa, sztandarowy niemiecki przewoźnik, chwaliła się nowym nabytkiem - airbusem A380. Nazwano go - jak na sztandarowy samolot floty przystało - mianem stolicy Niemiec.

Na platformie widokowej tysiące ludzi chcących zrobić zdjęcie największego samolotu pasażerskiego świata. Setki ściskało karty pokładowe uprawniające do pokazowego przelotu.

Już spacer wokół tego giganta robi wrażenie. Monstrualny, piętrowy kadłub ze skrzydłami o rozpiętości 80 metrów. Jednak w przypadku tego kolosa, ważącego ponad 270 ton, z 310 tysiącami litrów paliwa w zbiornikach, skrzydła wydają się i tak stanowczo za małe. I to ma jeszcze latać na wysokości 11 tys. metrów, z prędkością ponad 1020 km/h. To wydaje się niemożliwe. Jak z trzmielem, o którym specjaliści od aerodynamiki powiedzieli, że nie ma prawa latać. Na szczęście, on o tym nie wie.

Ale pasażerowie wiedzieli. Stąd może nietęgie miny wielu osób wsiadających na pokład. Nie na wiele zdały się zapewnienia kapitana, że to bardzo dobry samolot, i biel zębów uśmiechających się stewardes i stewardów.

Nawiasem mówiąc, naliczyliśmy około 30 osób załogi. Mówili o dumie z tego, że pracują na tej maszynie, porównywali ją z luksusowym transatlantykiem. I znów skojarzenie tych lękliwych. "Titanic" także był luksusowy i flagowy. A tym samolotem może podróżować 850 pasażerów w jednej klasie, a przy trzech, ponad 520.

Gdy maszyna startuje, czuje się jej potęgę. W zestawieniu z mniejszymi airbusami trudno oprzeć się wrażeniu, że z auta osobowego przesiedliśmy się do co najmniej dostawczego. Zwłaszcza że był to lot pokazowy, na niewielkiej wysokości i z wieloma manewrami.

- Pierwszy raz jestem w powietrzu i nie był to dobry pomysł - mówi dziewczyna z głową przykrytą kocem. - Przecież to latający wieżowiec. To nie może wylądować.

Ten airbus ma na tyle dużo miejsca, że wszyscy ruszyli na zwiedzanie maszyny. Berlin jest wersją bardziej luksusową - mniej pasażerów, więcej bajerów. Pierwsza kondygnacja, ta dla zwykłych pasażerów, już robi wrażenie. Nawet nie wielkością - dziesięć siedzeń w każdym rzędzie, szerokie przejście, przestronne wnętrze - ale standardem podróży. Fotele naszpikowane nowymi rozwiązaniami - od tapicerki po elektronikę. Osobisty komputer. Tutaj decydujemy, czy chcemy obejrzeć film, przeczytać gazetę, czy też obserwować lot za pośrednictwem umieszczonych na kadłubie kamer lub śledzić położenie dzięki GPS. A część dla pasażerów wyższej kategorii. Tak można podróżować.

A380 to obecnie największy na świecie samolot pasażerski - jego konstruktorom udało się zepchnąć z tej pozycji jumbojeta firmy Boeing. Przy okazji linie dysponujące tymi maszynami chwalą się niższym zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera - co pozwala na znaczne zmniejszenie emisji CO2.
Równocześnie, jak zapewnią producenci, A380 jest obecnie najcichszym samolotem długodystansowym.

Obecnie na świecie lata około 40 samolotów tego typu. Jednak nie zawsze mają dobrą prasę. Oto wkrótce po starcie z lotniska w Singapurze silnik airbusa linii Qantas stanął w płomieniach i rozpadł się. Pilotom udało się zawrócić na lotnisko i bezpiecznie wylądować. Po przeglądzie inżynierowie Qantasu zakwalifikowali trzy brytyjskie silniki do wymiany. Wykryto w nich wycieki oleju. Do tego informacje o wykryciu mikropęknięć na skrzydłach. Producent zapewnia, że to nie ma znaczenia, ale jednak się zdarzyło.

I polski wątek. Na każdym kroku podczas uroczystej gali w Berlinie podkreślano, jak bardzo niemieccy przewoźnicy liczą na polskich pasażerów. I chwalono się, że stolica Niemiec śmiało może rywalizować z Warszawą o miano największego polskiego portu lotniczego.

Airbus A380
To największy pasażerski samolot na świecie. Może pomieścić od 560 do 835 pasażerów.
Maksymalnie może lecieć z prędkością 0,89 Ma, czyli około 1020 km/h, jednak jego normalna prędkość przelotowa wynosi 0,85 Ma - około 945 km/h. Jako samolot transatlantycki dysponuje zasięgiem przekraczającym 15 tysięcy kilometrów. Berlin ma 526 miejsc. Kabina klasy pierwszej z ośmioma fotelami na górnym pokładzie to spora porcja luksusu. Na górnym pokładzie znajduje się klasa biznes z 98 fotelami. Na głównym pokładzie, w klasie ekonomicznej jest 420 miejsc.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny