Absurd: Za jeden dom trzy osoby płacą identyczny podatek, bo takie jest prawo

fot. Archiwum
Podatek nie jest wysoki, ale nie o to chodzi Czytelnikom
Podatek nie jest wysoki, ale nie o to chodzi Czytelnikom Fot. Archiwum
Pan Andrzej i jego siostra z matką są właścicielami domu. Do wszystkich listonosz przynosi podatek za dom na tą samą kwotę.

- Gdybyśmy ze sobą źle żyli, zapłacilibyśmy potrójną cenę - denerwuje się pan Andrzej. - To nadużycie. Nikt nie zwraca nam nadpłaty.

Podatek za cały rok za nasz dom wynosi niespełna 39 złotych - mówi pan Andrzej z ulicy Wołodyjowskiego. - Oprócz mnie jego właścicielkami są moja siostra i matka.

Kilka dni temu wszyscy dostali do opłacenia rachunki z wyliczonymi ratami. - Kłopot jednak w tym, że gdy wszyscy opłacimy swoje faktury, już pierwsza rata będzie przepłacona o dwa razy. A w całym roku zamiast 39 złotych zapłacimy 117 złotych! Gdzie logika?

Gdyby pan Andrzej nie porozmawiał z matką i siostrą, nie wiedziałby o tym. - Zastanawiam się, po co wysyłać trzy listy z tą samą kwotą. Czy nie lepiej podzielić podatek między właścicieli domu? Urzędnicy niepotrzebnie robią zamieszanie - mówi mężczyzna.

- Obowiązek podatkowy od nieruchomości ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach - mówi Beata Kołakowska z biura prasowego urzędu miejskiego. - W ustawie jest mowa o całej nieruchomości, a nie ułamkowych jej częściach. Urzędnicy nie są uprawnieni do dzielenia kwoty podatku zgodnie z przypadającymi częściami ułamkowymi we współwłasności.

Zgodnie z przepisami departament finansów wymierza podatek osobom fizycznym w kwocie ogólnej w jednej decyzji adresowanej do wszystkich współwłaścicieli. Decyzja doręczana jest wszystkim współwłaścicielom. Wszyscy współwłaściciele są zobowiązani do płacenia podatku od nieruchomości wspólnej. Podatnik, który zapłacił podatek także za pozostałych, może domagać się od nich jego zwrotu, ale jedynie w drodze powództwa cywilnego.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł
CYTAT(ludzie :/ @ 17.03.2010, 21:06:10)
Co za głupi artykuł, który nic nie wnosi.

Otóż w takiej sytuacji należy podzielić podatek na 3 i każdy płaci swoją część i nie musi oglądać się czy inni zapłacili. Proste.
Ale zamiast popytać to lepiej z mordą do gazety biec. Buractwo.


Co do pierwszego zdania - zgadzam się w całej rozciągłości. Co do reszty już niebardzo.
Podatek od nieruchomości jest zobowiązaniem solidarnym. Jeśli 1 osoba zapłąci tylko swoją "część" nie zwalnia jej to od odpowiedzialności za niezapłaconą resztę podatku. Organ podatkowy może domagać się zapłaty zaległości od każdego z trojga współwłaścicieli i ma w głębokim poważaniu wewnętrzne ustalenia tych ludzi. Mówiąc prosto: Podatek w wysokości xx ma być zapłącony w terminie i nie obchodzi organu to czy zapłącą wszyscy troje (każdy swoją część) czy też tylko 1 osoba.

Ale jeśli chodzi o kwestię faktyczną to masz rację, niech robią zrzutkę i płacą. O co ta afera? Choć z drugiej strony czego się spodziewać po takiej gazetce...

A propos dzisiaj ptaszek nasrał na jeden z samochodów zaparkowanych na chama - macie już temat na pierwszą stronę jutrzejszego numeru!
l
ludzie :/

Co za głupi artykuł, który nic nie wnosi.

Otóż w takiej sytuacji należy podzielić podatek na 3 i każdy płaci swoją część i nie musi oglądać się czy inni zapłacili. Proste.
Ale zamiast popytać to lepiej z mordą do gazety biec. Buractwo.

g
gość
CYTAT(karlik @ 17.03.2010, 08:34:32)
Absurdalne są te przepisy. Skoro urzędnik nie może podzielić podatku bo prawo mu na to nie pozwala, to wystarczy zmienić prawo. Wtedy każdy ze współwłaścicieli od razu będzie wiedział ile ma zapłacić.

A skąd urzędnik ma wiedzieć jak współwłaściciele rozporządzają nieruchomością? Przecież jest wiele takich sytuacji, że mieszka 1 osoba, a współwłaścicieli formalnie jest kilku, czy kilkunastu nawet. Części z nich nawet adresu nie można ustalic. Dlaczego urzędnicy mają zajmować się rodzinnymi bądź co bądź sprawami.
P
Paweł
CYTAT(Gość @ 17.03.2010, 11:11:53)
Dziś dostałem pismo o zapłatę podatku, a termin minął 15. 03?


W takiej sytuacji masz na zapłatę pierwszej raty podatku 14 dni od dnia DORĘCZENIA decyzji wymeirzającej podatek. Tak więc nie przejmuj się terminem.
G
Gość
CYTAT(wasyl @ 17.03.2010, 11:30:14)
W Polsce durne prawo uchwalić jest super łatwo. Bo nasz Ustawodawca jak zwykle i we wszytkim nie przewidział tak banalnej sytuacji.

A zmienic prawo na dostosowane do rzeczywistości to zadanie w Polsce nie wykonalne........ No chyba że na durniejsze. A to idzie łatwiej.


"ustawodawca " -knesejm zdominowany przez parcha -takie "prawo". klaszczcie łapkami dalej,tewuen po-wie co i jak.
w
wasyl
CYTAT(karlik @ 17.03.2010, 08:34:32)
Absurdalne są te przepisy. Skoro urzędnik nie może podzielić podatku bo prawo mu na to nie pozwala, to wystarczy zmienić prawo. Wtedy każdy ze współwłaścicieli od razu będzie wiedział ile ma zapłacić.


W Polsce durne prawo uchwalić jest super łatwo. Bo nasz Ustawodawca jak zwykle i we wszytkim nie przewidział tak banalnej sytuacji.

A zmienic prawo na dostosowane do rzeczywistości to zadanie w Polsce nie wykonalne........ No chyba że na durniejsze. A to idzie łatwiej.
G
Gość

Dziś dostałem pismo o zapłatę podatku, a termin minął 15. 03?

k
karlik

Absurdalne są te przepisy. Skoro urzędnik nie może podzielić podatku bo prawo mu na to nie pozwala, to wystarczy zmienić prawo. Wtedy każdy ze współwłaścicieli od razu będzie wiedział ile ma zapłacić.

m
madzianka017

Z tych 39 zł.każdy powinien zapłacić swoją część ułamkową i problem z głowy. A gdyby nasz bohater nie odzywał sie do mamy i siostry i urząd nie przysłałby mu decyzji, tylko jedną do mamy lub siostry- to wpadłby do urzędu i narobił rabanu, że nie wie ile ma płacić,że nie dostał decyzji itp., itd. Ludzie, przecież to ta sama decyzja, ma ten sam nr, te same składniki opodatkowania, tylko trzy razy wydrukowana, dla każdego współwłaściciela, bo skąd urzędnik ma wiedzieć, czy ktoś w zgodie żyje czy nie? Cóż, widocznie liczenie ułamków to problem podatników.... Autor artykułu to już chyba nie miał innych tematów do pisania. Ja absurdu nie wiedzę, takie przepisy....

w
wlodek

ZAPLAC CHLOPIE PODATEK I NIE DYSKUTUJ TY MYSLISZ ZE ZA 39 ZLOTYCH KTOS BEDZIE BRAL KALKULATOR JA MIESZKAM KOLO CHICAGO I JUZ ZAPLACILEM PIERWSZA RATE ZA MOJE MIESZKANIE W BLOKU 2300 DOLAROW PIERWSZA RATE A DRUGA TAKA SAMA LUB WIEKSZY MA PRZYJSC WE WRZESNIU.A ZA DRUGI DOM MAM SZESC TYSIECY DOLAROW I TO ZARAZ PRZYJDZIE RATA.ZAPLAC 39 ZLOTYCH I DAJ SPOKUJ SIE CIESZ .

n
nfo

Ooooo
to ksiądz też Wam powinien zwrócić 2zł jak pójdziecie wszyscy troje na jedną msze i rzucicie każdy po 1zł ?

l
legonice

Mam podobną sytuację.Aby nie było niedomówień kto zapłacił podatek,na decyzji są umieszczone nazwiska wszystkich współwłaścicieli nieruchomości.
Oczywiście jest to możliwe kiedy pozostają w zgodzie i bez niedomówień dzielą się kosztami.

k
katarzynka

PRZECIEŻ PODATEK PŁACI SIĘ OD NIERUCHOMOŚCI a NIE OSÓB?????????

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3